Systémy vzduchového odpružení způsobily revoluci v automobilovém průmyslu, protože nabízejí vynikající komfort, lepší ovladatelnost a adaptabilitu. Na rozdíl od tradičního odpružení s vinutými pružinami využívá vzduchové odpružení tlakové vzduchové měchy, které zajišťují hladší a na míru přizpůsobenou jízdu. V tomto průvodci se seznámíme s klíčovými komponenty systému vzduchového odpružení a s tím, jak jejich vzájemná spolupráce zajišťuje dynamický zážitek z jízdy.
Klíčové součásti systému vzduchového odpružení
Vzduchové vzpěry a pružiny (Air Struts and Springs)
Základem systému vzduchového odpružení jsou vzduchové vzpěry a/nebo vzduchové pružiny spojené se samostatnými tlumiči. U kompletního vzduchového odpružení je každý roh vozu – vpředu i vzadu – vybaven buď vzduchovou vzpěrou, nebo kombinací vzduchové pružiny a tlumiče.
Každá vzduchová pružina má vícevrstvou konstrukci z příčně vinuté pryže, která zajišťuje odolnost a dlouhou životnost. Krimpovací kroužky z nerezové oceli zajišťují vzduchotěsnost mezi pryžovou objímkou a horními a spodními montážními prvky. Vzduchové pružiny sice podléhají opotřebení, ale jsou navrženy tak, aby odolávaly extrémním teplotám a trvalému působení prachu a silničních nečistot. Díky vysoce kvalitní konstrukci společnosti Arnott se očekává, že životnost vzduchových pružin Arnott bude 6 až 10 let v závislosti na způsobu používání a okolních podmínkách.
Vzpěry, pružiny a tlumiče vzduchového odpružení fungují podobně jako v běžných systémech s vinutými pružinami, které však nahrazují vzduchové pružiny. Tyto vzduchové pružiny pohlcují rázy a zajišťují výjimečný jízdní komfort, zatímco tlumiče jsou speciálně vyladěny tak, aby je doplňovaly. Tato kombinace umožňuje vozidlu nastavit výšku jízdy, optimalizovat výkon odpružení a přizpůsobit se měnícímu zatížení.
Kompresor (The Compressor)
Kompresor dodává a reguluje tlak vzduchu potřebný k udržení vzduchových pružin na požadované úrovni. Mnoho kompresorů obsahuje integrovanou sušičku, která pohlcuje vlhkost ze systému. Tato vlhkost se odpařuje v důsledku tepla generovaného kompresorem a je vypuštěna do atmosféry pokaždé, když se otevře přetlakový ventil pro uvolnění přebytečného tlaku vzduchu.
Když snímače výšky rozpoznají, že se vozidlo odchýlilo od nastavené výšky, elektronická řídicí jednotka (ECU) aktivuje kompresor. Stlačený vzduch proudí přes blok ventilů a vzduchové hadice do vzduchových pružin a podle potřeby upravuje jízdní výšku. V případě, že je systém vybaven tlakovou nádrží, přichází tlak obvykle přímo z nádrže a kompresor se aktivuje, aby obnovil tlak v nádrži.
Blok ventilů (The Valve Block)
Blok ventilů, umístěný v blízkosti kompresoru nebo náprav, reguluje průtok vzduchu a řídí tak nafukování a vyfukování vzduchových pružin. Zajišťuje, aby každá vzduchová pružina dostala správné množství vzduchu na základě údajů z řídicí jednotky. Když je třeba upustit nadměrný tlak, vzduch proudí ze vzduchových pružin zpět do bloku ventilů, odkud je buď vypuzen přes vypouštěcí ventil, nebo uložen do tlakové nádrže pro pozdější použití.
Tlaková nádrž (The Pressure Reservoir)
Tlaková nádrž, obvykle umístěná v zadní části vozidla, slouží jako zásobník a skladovací jednotka stlačeného vzduchu. Udržování rezervy tlakového vzduchu umožňuje rychlé nastavení výšky a zároveň snižuje četnost aktivace kompresoru. Tím se minimalizuje opotřebení a přehřátí kompresoru, což pomáhá prodloužit životnost systému a zlepšit jeho celkovou účinnost.
Elektronická řídicí jednotka (The Electronic Control Unit (ECU))
Elektronická řídicí jednotka (ECU) je mozkem celého systému vzduchového odpružení. Zpracovává data ze snímačů výšky a zároveň sleduje otáčky motoru, zrychlení a tlak v systému, aby určila, zda je třeba vzduchové pružiny nafouknout nebo upustit, aby bylo dosaženo předem stanovené světlé výšky. ECU toho dosahuje regulací elektromagnetických ventilů v bloku ventilů a aktivací kompresoru, který dodává potřebný tlak vzduchu, čímž zajišťuje dynamické přizpůsobení odpružení měnícím se jízdním podmínkám.
Častou mylnou představou je, že systém vzduchového odpružení neustále nafukuje nebo vyfukuje vzduchové pružiny, aby se přizpůsobil každému pohybu, například při zatáčení. Ve skutečnosti jsou vyspělé systémy odpružení vybaveny elektronicky řízenými tlumiči, které okamžitě upravují tuhost. Tyto tlumiče se přizpůsobují jízdním podmínkám a stabilizují vozidlo v zatáčkách, při brzdění nebo zrychlování, aniž by bylo nutné neustále upravovat množství vzduchu. Výsledkem je citlivější a účinnější systém, který udržuje plynulou a kontrolovanou jízdu.
Snímače výšky jízdy (Ride Height Sensors)
Snímače výšky jízdy namontované mezi nápravou a podvozkem – obvykle v každém rohu vozidla – nepřetržitě monitorují polohu vozidla a výšku jízdy a přenášejí tyto údaje do řídicí jednotky. Pokud je zjištěna odchylka od nastavené světlé výšky, řídicí jednotka vyhodnotí, zda je třeba provést úpravy. Pokud ano, dá signál ventilovému bloku, aby provedl předem vypočtené úpravy výšky.
Tento automatizovaný proces zajišťuje, že se systém odpružení rychle přizpůsobuje změnám hmotnosti, stavu vozovky a jízdní dynamice. Všechny součásti systému vzduchového odpružení pracují plynule a poskytují kontrolovaný, adaptivní a pohodlný zážitek z jízdy.
Výhody vzduchového odpružení
Pneumatické odpružení má sice některé společné rysy s konvenčními systémy, ale nabízí několik výrazných výhod:
- Nastavitelná výška jízdy: Upravte si výšku jízdy tak, aby vyhovovala různým jízdním podmínkám.
- Zvýšený komfort a snížená hlučnost (NVH): Vychutnejte si lepší jízdní komfort s minimálním hlukem, vibracemi a drsností.
- Automatické vyrovnávání zatížení: Udržujte plný rozsah odpružení bez ohledu na zatížení.
- Lepší stabilita a úspora paliva: Snížení jízdní výšky při vysokých rychlostech zvyšuje stabilitu vozidla a snižuje spotřebu paliva.
Tyto informace vám poskytla společnost Arnott-Air Suspension Products, která je lídrem v oblasti konstrukce a výroby vysoce kvalitních komponentů odpružení pro aftermarket. S více než 35 lety zkušeností je společnost Arnott odborníkem na systémy odpružení. Výrobky společnosti Arnott jsou vyrobeny z vysoce kvalitních originálních dílů, které zajišťují dokonalý tvar, uložení a funkci. Každý výrobek je důkladně testován v amerických a evropských závodech společnosti Arnott a je vyladěn na míru konkrétním značkám a modelům vozidel.
Další informace najdete na stránkách Arnott.
Komentáře