Žhavicí svíčky NGK v centru pozornosti

6. března 2025, 12:49

Společnost Niterra má dlouhou a úspěšnou historii jako průkopnický dodavatel automobilových součástek a jednou z klíčových položek v portfoliu jejích dílů značky NGK Ignition Parts jsou žhavicí svíčky.

Společnost Niterra je významným dodavatelem žhavicích svíček pro OE a aftermarket v regionu EMEA. Její sortiment nejmodernějších výrobků zahrnuje v Evropě přibližně 300 položek, které pokrývají 87 % evropského vozového parku.

Svíčky Niterra

Srdce dieselového motoru

Žhavicí svíčka hraje stejně jako zapalovací svíčka zásadní roli při startování motoru. V tomto případě se jedná o vznětový motor. Na rozdíl od zapalovací svíčky, která zapaluje palivo, je však klíčovou funkcí žhavicí svíčky zvýšení teploty potřebné pro samovznícení motorové nafty. A stejně jako u zapalovacích svíček jsou miliony vozidel po celém světě závislé na spolehlivosti a odolnosti žhavicích svíček NGK. Po desetiletí značka neúnavně pracuje na svém úsilí vyrábět produkt, který nejen šetří palivo, ale přispívá k tomu, aby vozidlo, do kterého je namontován, bylo šetrnější k životnímu prostředí.

Klíčem k účinnému zapalování ve spalovacím motoru je odolnost. Pohonná jednotka vznětového motoru s přirozeným sáním funguje tak, že okolní vzduch je nasáván pístem do válce, kde je silně stlačován. Tato komprese zvyšuje teplotu vzduchu na více než 500 °C. Když se pak do spalovací komory dodá nafta, dojde k jejímu vznícení. Pokud je však motor studený, má problém dosáhnout správné teploty pro zapálení. A právě zde hraje velkou roli žhavicí svíčka.

Jak již název napovídá, svíčka žhne, aby předehřála spalovací komoru, a díky tomu je zaručeno trvalé spalování. Moderní žhavicí svíčky však zajišťují nejen předehřev, ale pokračují v činnosti i po rozjezdu vozidla, aby pomohly udržet stálou teplotu motoru. Motor tak pracuje klidněji, výrazně se snižují emise uhlovodíků a oxidu uhelnatého a šetří se palivo. V dnešních moderních vznětových motorech hrají žhavicí svíčky ještě větší roli, protože mají zásadní význam pro podporu regenerace filtrů pevných částic (DPF) ve vozidlech tím, že jim pomáhají rychle dosáhnout požadované teploty pro spálení nahromaděných sazí. Jejich služby jsou navíc nezbytné u vozidel s motory s funkcí stop – start, kde teploty často kolísají.

Více než pouhý sourozenec

Stejně jako zapalovací svíčka, její sourozenec v benzinových osobních automobilech, je i žhavicí svíčka umístěna v hlavě válců vozidla a teplo je generováno elektricky. Výjimkou je její použití v některých těžkých aplikacích, kde jsou žhavicí svíčky namontovány v sacím potrubí a fungují tak, že zapalují naftu přímo v tomto potrubí a nespoléhají se na elektricky generované teplo.

Obecně lze říci, že existují dva typy žhavicích svíček: kovové a keramické. Obě technologie fungují podobným způsobem a jejich výhodou je schopnost zahřívat se na vysoké teploty, díky čemuž jsou vhodné pro širokou škálu vozidel. Keramika, která je klíčovým materiálem společnosti Niterra, se běžně považuje za izolant, ale zde v případě žhavicích svíček zahrnuje materiály na bázi oxidů kovů, které umožňují svíčce vést proud stejně účinně jako její kovová příbuzná. Keramické žhavicí svíčky vyvinula společnost NGK, aby vyhověla stále přísnějším emisním předpisům. Jejich vysoká tepelná odolnost a vhodnost pro extrémně chladné podmínky umožňují tzv. „dožhavovat“ po dobu více než deseti minut po jejich aktivaci, a to při teplotách až 1 350 °C. To snižuje kouřivost motoru a následně i produkci škodlivých emisí uhlovodíků a oxidu uhelnatého a také přispívá k plynulejšímu chodu motoru.

Moderní kovové žhavicí svíčky jsou vyrobeny ze žáruvzdorného kovu a jejich topné spirály jsou chráněny vrstvou oxidu hořečnatého, která nejenže zajišťuje vynikající tepelnou vodivost, ale také chrání spirálu před vibracemi a nárazy, jež by ji mohly poškodit. V zásadě existují tři hlavní typy kovových žhavicích svíček:

  • standardní žhavicí svíčky
  • samoregulační žhavicí svíčky
  • žhavicí svíčky AQGS (Advanced Quick Glow System)

Žhavicí svíčky NGK jsou první volbou pro zákazníky, kteří hledají vynikající životnost a schopnost opakovaného startování při nízkých okolních teplotách. Kromě toho zajišťují stabilní volnoběžné otáčky během zahřívací fáze motoru a jejich robustní konstrukce znamená vysokou odolnost proti korozi a zároveň bezkonkurenční vlastnosti při přenosu tepla. K tomu se přidává jejich jedinečná konstrukce pláště, která zajišťuje dokonalé utěsnění plynů, dobrou ochranu vnitřních topných spirál a vysokou odolnost proti deformaci a vysoký smykový moment. Není tedy divu, že pokročilý systém rychlého žhavení (AQGS) této značky, obzvláště rychle se zahřívající kovové žhavicí svíčky, je určen k montáži do modelů celé řady známých výrobců vozidel.

Svíčky Niterra

Způsob údržby

Stejně jako u zapalovacích svíček je vždy důležité zkontrolovat návod k použití, abyste zjistili, jak nejlépe vyměnit žhavicí svíčky.

Pro dosažení maximální životnosti součástek je třeba věnovat zvláštní pozornost demontáži a výměně žhavicích svíček. K tomu se přidává několik problémů, které mohou bránit správné funkci žhavicích svíček. Hlavním z nich je tendence vznětového motoru k hromadění sazí v prostoru uchycení žhavicí svíčky. Po vyjmutí staré svíčky je nutné tento prostor před montáží nové svíčky vyčistit výstružníkem, aby se odstranily veškeré usazeniny. Nedodržení tohoto postupu může vést k poškození nové žhavicí svíčky během instalace nebo k neschopnosti žhavicí svíčky dosáhnout optimální provozní teploty. Další problémy se týkají nesprávného utahovacího momentu použitého při montáži svíček a jejich uvolnění během provozu, což lze odstranit utažením správným utahovacím momentem. V extrémnějších případech může dojít k poškození žhavicích svíček vlivem teplotního šoku. K tomu může dojít, pokud se vadný ventil vstřikování paliva zcela neuzavře nebo pokud se do spalovacího prostoru dostane olej nebo voda.

Cílem tohoto článku je poskytnout technické informace o jednom z hlavních produktů značky NGK, který je klíčovou součástí vozidel se vznětovými motory. Tento článek je druhým ze série článků, jejichž cílem je upozornit na technické pozadí nejmodernějších automobilových výrobků společnosti Niterra. Dalším tématem v centru pozornosti budou zapalovací cívky, vývody a krytky. První článek této série o zapalovacích svíčkách naleznete zde.

Další informace o žhavicích svíčkách značky NGK naleznete na TekniWiki, technické platformě s interaktivními výukovými moduly, která je průběžně aktualizována podle nejnovějších požadavků uživatelů, a to pod odkazem www.tekniwiki.com/.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!