Společnost LKQ očekává významné snížení nákladů i emisí CO2 díky opravám a repasování trakčních baterií

4. května 2022, 11:21

Na 43. mezinárodním sympoziu Vienna Motor Symposium představila katedra „Production Engineering of E-Mobility Components“ (PEM) z univerzity RWTH v německém Aachenu a společnost LKQ Europe svůj výzkum týkající se potíží s trakčními bateriemi, ke kterým dochází během jejich používání v průběhu času, jako jsou poškození komponentů a celková degradace baterií.

Studie hodnotí přínosy, náklady a snížení emisí pomocí oběhového ekosystému. Do budoucnosti orientovaný projekt se zaměřuje na ochranu zdrojů, zbytkové hodnoty bateriových elektromobilů (BEV) a prodlužení životnosti baterie tak, aby si vozidlo v provozu udrželo kontinuálně dobrý výkon.

„Elektromobilita nabírá na obrátkách – a musí si dávat pozor, aby přitom nepředběhla své vlastní nároky na udržitelnost. Počet lithium-iontových baterií v elektromobilech v poslední fázi životnosti bude v následujících letech masivně narůstat,“ říká profesor Achim Kampker, zakladatel a vedoucí katedry PEM na univerzitě RWTH v Aachenu. „Proto musíme vyvinout ekonomické a udržitelné koncepty pro optimalizaci a opětovné použití baterií – a na samém konci také pro opětovné využití surovin.“

Arnd Franz, generální ředitel LKQ Europe k tomu dodává:

„Chceme být první, kdo přinese téma elektrifikace na nezávislý trh s náhradními díly. Naše spolupráce s univerzitou RWTH v Aachenu je klíčovou součástí naší strategie nabízet diagnostiku, reverzní logistiku, opravu a recyklaci trakčních baterií. Společnost LKQ jako největší hráč v oblasti recyklace vozidel rychle rozšiřuje svá řešení životního cyklu elektromobilů.“

Studie se zaměřuje na stěžejní prvky a možná řešení v hodnotovém řetězci. Plně uzavřený cyklus ukazuje největší úspory v nákladech a zároveň minimalizaci emisí CO2 s důrazem na význam oprav a repasování baterií. Recyklace surovin je i nadále podstatná, měla by však být zvažována až jako poslední možnost.

Trakční baterie je nejcennější součástí bateriového elektromobilu s očekávanou životností 10–14 let, po jejímž uplynutí je nutná její výměna. Realitou dneška je v řadě situacích neuzavřený bateriový cyklus, který vede k plýtvání materiály a nákladné likvidaci. Nedostatečná dodávka surovin, cíle v oblasti snižování emisí a náklady s tím spojené si však vyžadují udržitelná řešení z dlouhodobého hlediska. Vyřazené i vadné BEV baterie by měly být zpracovávány v uzavřeném cyklu. Se současným prudkým nárůstem elektrifikace v automobilového sektoru stojí evropský hodnotový řetězec automobilového průmyslu na počátku zásadní transformace. Společnost LKQ očekává prudký nárůst počtu bateriových elektromobilů na nezávislém trhu s náhradními díly od roku 2028, kdy značnému počtu BEV baterií vyprší záruka od jejich výrobce a ocitnou se v nezávislých autoservisech.

„Do roku 2030 očekáváme v Evropě asi 34 milionů instalovaných vysokonapěťových baterií ve vozovém parku bateriových elektromobilů,“ uvádí Christoph Schön, manažer pro inovace v oblasti elektromobility ve společnosti LKQ Europe. „Otázkou je, jak dlouho zůstanou tyto baterie nepoškozené. Podle současných odhadů se do konce desetiletí ocitne zhruba 1,3 milionu baterií ročně mimo provoz z důvodu elektrických, mechanických a elektrochemických poškození a bude nezbytné je diagnostikovat a následně opravit nebo vyměnit. Poté očekáváme, že se bude míra těchto vratek nadále zvyšovat tempem 30 procent ročně. Pokud vyžaduje výměnu celý systém baterie, jsou tyto práce nákladné. Chceme mít v nabídce vhodná a udržitelná řešení, kdy řidič deset let starého elektromobilu nebude muset investovat do nové baterie, ale bude si moci nechat původní baterii opravit nebo zrenovovat za zlomek nákladů.“

Společnost LKQ si jako klíčový hybatel oběhového hospodářství v automobilovém průmyslu klade za cíl poskytovat řešení pro výzvy, kterým budou autoservisy v budoucnu čelit. Také výrobci vozidel a baterií musí již v rané fázi vývoje svých produktů brát v úvahu design umožňující demontáž tak, aby bylo možno později dosáhnout velké míry oprav a repasování. V neposlední řadě bude zapotřebí, aby tvůrci politik zajistili otevřený a konkurenční rámec, který umožní nediskriminační přístup k bateriovým rozhraním pro trh s náhradními díly s cílem provádět servis a opravy.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!