Žijeme v době, kdy se naše auta stávají stále více chytřejšími, zlehčují nám život, dbají o naše bezpečí a všechno je ještě více digitalizované a automatizované. Výrobci automobilů nám tak předkládají variantu nejen bezpečnější, ale i zábavnější a lépe prožité jízdy, a to zejména prostřednictvím mnoha bezpečnostních asistentů, kteří se umí s mnoha nepříznivými situacemi vypořádat za nás. My tak máme během jízdy pocit klidu a jistoty.
CO JSOU TYTO SYSTÉMY VLASTNĚ ZAČ?
Systémy, které za nás hlídají bezpečnost, můžeme rozdělit na aktivní a pasivní. Rozdílem je hlavně to, že u pasivních systémů jsou řidič a jeho posádka chráněni až v případě střetu (airbagy, bezpečnostní pásy apod.). Naopak aktivní systémy se snaží o to, abyste se do podobné šlamastyky vůbec nedostali. Tyto aktivní prvky pak chytře vyhodnocují situaci před vámi, sledují okolí a jednají s autem “podle svého uvážení”. Jejich hlavní výhodou je především to, že reakce jsou opravdu velmi rychlé (minimálně v porovnání s člověkem).
Aktivních prvků je celá řada, můžeme si však zmínit alespoň ty nejběžnější a nejzajímavější. Čím více aktivních prvků ve voze je, tím je jízda bezpečnější. Zároveň je však nutno říci, že se na ně nelze spoléhat vždy na 100 % a řidič by se tak měl i nadále naplno věnovat řízení a podnětům, které mu auto dává. Asistenti vám mají pomoci, každý elektronický systém však může chybovat.
CO ŘÍKÁ BUDOUCÍ LEGISLATIVA?
Od roku 2022 budou v rámci evropské legislativy někteří asistenti instalováni povinně. Bude se jednat zejména o inteligentní regulaci rychlosti, upozornění na ospalost/únavu řidiče, nouzové brzdění před překážkou, asistenta jízdy v jízdním pruhu a mnohé další. Dle Evropského parlamentu by měla daná opatření v rámci prvních několika let uchránit až 25 000 lidských životů. Skvělé na celé situaci je především to, že budou tito asistenti zahrnuti již v základní výbavě automobilu, konečný spotřebitel tak za ně nebude muset připlácet žádné horentní sumy.
REGULACE RYCHLOSTI
Podstatou tohoto systému je to, že je řidič na základě sledování map a dopravního značení upozorňován na překročení maximální povolené rychlosti. Tento systém ji však za vás nedokáže snížit, o to se už musíte postarat vy.
ADAPTIVNÍ TEMPOMAT
Díky tomuto systému lze snadno změřit vzdálenost od vozidla před vámi a také jeho aktuální rychlost. Systém pak následně vyhodnotí ideální rozestup tak, aby se v případě problému a změně tempa předešlo dopravní nehodě.
V případě kritické situace navíc systém dokáže spustit nouzové brzdění, a to i bez zásahu řidiče.
MRTVÝ ÚHEL
Tento bezpečnostní asistent vás upozorní na objekty, které jedou ve vedlejším jízdním pruhu, aby při přejíždění v rámci pruhů nedošlo ke srážce. Objekty totiž nemusí být pro řidiče viditelné. Takto vybavená auta mají na svých bocích nainstalována ultrazvuková čidla a také indikátory ve zpětných zrcátkách.
SLEDOVÁNÍ JÍZDNÍCH PRUHŮ
Díky tomuto asistentovi je sníženo riziko nechtěného opuštění vašeho jízdního pruhu – je zde totiž sledováno podélné značení na vozovce a registrováno přejetí bílé čáry. Na tuto skutečnost jste pak upozorněni vibrací dané strany volantu, vizuálně nebo akusticky (případně kombinovaně). Pokud však přejíždíte pruh a máte spolu s tím zapnutý blinkr, systém vás upozorňovat nebude. Pokročilejší možností je pak vedení dané jízdy ve vašem pruhu, kdy auto “přebírá velení”.
NECHTE SVÉ ASISTENČNÍ SYSTÉMY DIAGNOSTIKOVAT
Aby všechny systémy fungovaly tak, jak mají, je důležité je čas od času prověřit. Například na pobočkách autoservisní sítě BestDrive, kde snadno získáte rychlý a ucelený přehled o fungování všech elektronických systémů ve vašem automobilu.
Komentáře