Bezpečně s nákladem – jak správně naložit přívěs?

, 20. června 2022, 12:48

Rozložení nákladu na přívěsném vozíku má obrovský vliv na bezpečnost jízdy. Proto raději připomínáme pravidla pro přepravu nákladu, která byste měli mít vždy na paměti.

Dodávka s vozíkem

Řidiči nákladních vozidel absolvují speciální kurzy správného uložení nákladu v přívěsech a návěsech, protože případné odchylky mohou vést k „ohrožení bezpečnosti silničního provozu“. Firma Steinhof připomíná nejdůležitější pravidla, která jsou užitečná i pro uživatele osobních automobilů s přívěsem. Je důležité mít na paměti, že i taková vcelku malá souprava se může vymknout kontrole a mít ničivé následky.

Bez přehánění

Nejdříve si zjistěte maximální hmotnost nákladu – ta se odvíjí od specifikace přívěsu, kombinované hmotnosti soupravy vozidla a přívěsu a skupiny řidičského oprávnění. Důležité jsou také parametry tažného zařízení, ale předpokládáme, že bylo správně vybráno montážní firmou, takže by mělo splňovat zákonné požadavky.

Pozor na déšť!

Při přepravě materiálů, jako je písek nebo dřevo, je důležité chránit je před deštěm. Pokud prší, přepravovaný materiál nasákne, a pokud byl na hranici nosnosti již za sucha, může ji za mokra překročit.

Co nejníž

Základním principem je dostat těžiště přívěsu co nejníže. To znamená, že zatížení by mělo být pokud možno rozloženo na celou dostupnou plochu, nikoliv do výšky.

Uložení nákladu

Náklad musí být rozložený rovnoměrně. Pokud je umístěn co nejvíce vzadu nebo co nejvíce vpředu, tažné zařízení „zvedá“ nebo „tlačí dolů“. Obecně platí, že přívěs by měl být naložený tak, aby jej bylo možné po zaparkování přidržet za oj ve vodorovné poloze a ručně nasadit na tažné zařízení. Pokud je tažné zařízení zatíženo málo nebo naopak moc, ovlivňuje to ovladatelnost vozidla. To se projeví zejména na kluzkém povrchu.

Tlak na tažné zařízení

Vychytávky, jak správně zatížit tažné zařízení, často používají milovníci karavaningu. Vybavení převážené v karavanu musí být rovnoměrně rozmístěno ve skříňkách, přesně s ohledem na tlak na tažné zařízení.

Správné zajištění nákladu

To, co stabilizuje náklad v přívěsu, je tření mezi nákladem a podlahou. Proto je náklad obvykle připoután a přitlačen k podlaze, aby se zvýšilo tření a minimalizovalo riziko posunu nákladu během jízdy. A zde přichází první poučení – před použitím přívěsu se vždy ujistěte, že je vybaven popruhy pro stabilizaci nákladu.

Velmi užitečné mohou být třecí podložky umístěné mezi nákladem a podlahou přívěsu. Pozor však na špinavou podlahu! Znečištění se může stát kluzkým materiálem, který usnadňuje nechtěný pohyb nákladu.

Správné zajištění nákladu

Obsah přívěsu by měl být po celou dobu jízdy bezpečně upevněný bez ohledu na rychlost nebo povětrnostní podmínky. Drobné předměty musí být zajištěny tak, aby nevypadly, například na vozidla jedoucí za vámi.

Přeprava vody v nádobách

Oblíbené nádrže na vodu, které se velmi často používají na stavbách rodinných domů, lze přepravovat na přívěsu. Problémy nastanou, když chce někdo takovou nádrž přepravovat plnou nebo částečně naplněnou. Zaprvé je třeba mít na paměti, že pojme až 1.000 l vody, takže je třeba se ujistit, že to parametry soupravy a kategorie řidičského průkazu umožňují.  Za druhé, voda může přívěs destabilizovat. Nádrž naplněná na maximální kapacitu může přívěs nebo soupravu přetížit. Nádrž plná z poloviny sice vozík nepřetíží, ale dochází pak k dalšímu jevu. Voda při brzdění nebo v rychlých zatáčkách vytváří vlny. Při dojezdu ke křižovatce se může stát, že je vozidlo „houpající se“ vodou do ní natlačeno. V zatáčkách se může přívěs dokonce převrátit.

S ohledem na to byste při převozu naplněné nádrže měli dbát zvýšené opatrnosti. Je také důležité, aby byla nádrž řádně připevněna k přívěsu. Zvláště nebezpečným nákladem se stává zpola naplněná nádrž volně položená na podlaze přívěsu.

Steinhof upozorňuje:

Před naložením přívěsu je vhodné si v dokladech k vozidlu a přívěsu ověřit, jak těžký náklad lze přepravovat a zda máte odpovídající řidičské oprávnění pro řízení takové soupravy. Důležitá je také kontrola tlaku v pneumatikách. Odchylky od normálu mají dramatický vliv na jízdní vlastnosti.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!