V posledních letech měnila Evropská komise normy pro spalovací motory několikrát. Kromě toho byl zveřejněn plán „Fit for 55“ a byly navrženy cesty, jak postupně užívání spalovacích motorů omezit a nahradit je alternativní variantou. Bohužel, všem těmto plánům je nyní konec.
„Po několikadenní konferenci, kterou vedli přední vědci zabývající se životním prostředím, musíme překopat veškeré plány. Současná situace je natolik kritická, že je potřeba zavést nová opatření mnohem dříve, než bylo původně v plánu. Pokud chceme zachránit planetu a udržet jí v takovém stavu, aby byla i pro další generace bezpečná, musíme užívání spalovacích motorů omezit s okamžitou platností,“ řekl na toto téma člen Evropské komise, April Fools.
A termín, který pro odstranění těchto motorů Evropská komise nastavila, je opravdu za rohem. Jde totiž o rok 2025.
„Mohlo by se zdát, že tato změna bude velkým šokem pro automobilky, není tomu ale tak. Výrobci si již dlouhou dobu uvědomují, že se situace v rámci životního prostředí horší, a tak již dříve začali modernizovat své výrobní závody. Především v době nejtvrdších lockdownů a prostojů ve výrobě během covidu změnili své výrobní strategie největší hráči na trhu a mají v plánu co nejdříve začít s výrobou elektrovozů. Pro ně je plán na rok 2025 vcelku reálný,“ vyjadřuje April Fools pozitivní názor na výrobu.
Co mohou dělat řidiči?
Pro řidiče je tento náhlý plán daleko větším šokem než pro automobilky. Nyní bude jedno, zda máte vozidlo nové nebo ojetější. Tak jako tak se jej musíte do roku 2025 vzdát. V této oblasti hodlá ale Evropská komise vyhlásit jakousi formu „odkupného“, kdy při koupi nového elektrovozu bude moci kupující hradit část nákladů předáním svého vozu. Jak se ale budou tato ojetá vozidla zhodnocovat, to zatím není určeno.
Velkou výhodu budou mít majitelé vozů těch automobilek, které budou od roku 2025 produkovat elektrovozy. Pokud se majitel rozhodne svůj stávající vůz vyměnit za elektrovůz stejné značky, neměl by mu být účtován žádný doplatek. V této oblasti ale ještě vydá Evropská komise upřesňující pravidla.
Přestavba čerpacích stanic
Dalšími postiženými jsou také benzinové pumpy. Ty již od 1. dubna budou moci žádat o evropské dotace na přestavbu svých čerpacích stanic. Od roku 2025 totiž stojany na benzín ani naftu již nebudou potřeba, naopak bude nutné vybudovat dostatečnou infrastrukturu pro nabíjení elektrovozů. A také dostatečně pohodlné zázemí pro řidiče, kteří se na pumpě budou muset během nabíjení vozu zdržet.
Výzva pro servisy
V neposlední řadě je tato informace důležitá pro autoservisy. Evropská komise i zde bude muset finančně pomoci s reorganizací a celkovou renovací servisů, které budou potřebovat přebudovat své současné zázemí a vybavit své pracoviště novými náhradními díly i nářadím. Evropská komise také vypracuje plán školení, která by měla přispět k rychlejšímu vzdělávání mechaniků v oblasti elektrických vozidel.
Během jednání Evropské komise zabrousili zástupci také na téma stavu silnic v Evropě. Zde se nabízí dvojí řešení, jak přispět ke zlepšení situace: Buď se budou vyplácet větší dotace na jejich přestavbu, nebo bude dalším krokem přechod na létající automobily. Všechny změny by ale měly být včas komunikovány.
Všem čtenářům přejeme hezký aprílový den a také to, aby se tyto informace nestaly skutečností 🙂
Komentáře