O přechodu na elektromobilitu se mluví již dlouho. Mohou však již dnes elektromobily nahradit automobily se spalovacím motorem ve všech ohledech? Vezměme si například tažení přívěsu nebo jiného vozidla, které zastavilo na silnici. Porucha, prázdná nádrž (nebo baterie), převoz nábytku, motorky… – jsou elektromobily určeny k tomu, aby táhly a byly taženy? Společnost Steinhof připravila průvodce, který vám na tuto otázku pomůže odpovědět.
Každé auto, i to nejlépe udržované, se může porouchat. Poruchy se týkají spalovacích i elektrických vozů. O těch druhých slyšíme mnohem méně často, protože jich zatím po našich cestách moc nejezdí. Jednou z nejčastějších příčin nepojízdnosti elektromobilu je nedostatek energie v baterii. Lze v takové situaci elektromobily odtáhnout k nejbližší nabíjecí stanici?
Tažení elektromobilu – co byste měli vědět?
Představte si situaci, kdy při jízdě autem uvidíme na výstražných světlech elektromobil. Zastavíme a chceme zjistit, co se stalo. Po rozhovoru s řidičem zjistíme, že se v elektromobilu vybila baterie. Poblíž se nachází nabíjecí stanice. Teoreticky, na základě našich zkušeností se spalovacím vozem, se zdá být odtah k nejbližší nabíječce tím nejrychlejším a nejlepším řešením.
U elektromobilů je to však velmi podobné jako u konvenčně poháněných automobilů vybavených automatickou převodovkou. Výrobci jejich odtahování zakazují, a to i na krátkou vzdálenost. Vzít elektromobil na tažné lano znamená mimo jiné potíže s baterií. A ta je jednou z nejdražších součástí celého elektromobilu. Riziko poškození baterie je tak vysoké, že podstoupit tažení je krajně nezodpovědné rozhodnutí.
Může elektromobil táhnout jiné vozidlo?
Obraťme situaci. Může elektromobil může táhnout jiné auto? Teoreticky to není zakázáno, protože elektromobil by měl být vybaven tažným okem, ke kterému lze připojit lano.
Samotná konstrukce vozidla poháněného baterií však nemusí být uzpůsobena tak velkému zatížení. Elektromobily procházejí postupným procesem adaptací a některé z nich ještě nemají příslušná schválení pro tažení přívěsů, lodí nebo jiných vozidel. Dostupnost tažného zařízení ještě automaticky neumožňuje bezpečné tažení jiných automobilů. Před provedením takového manévru je důležité si podrobně přečíst návod k obsluze vozu nebo doporučení prodejce. Vyšší nároky na elektrickou energii navíc také znamenají, že úroveň nabití akumulátoru rychle klesá. A to se přímo promítá do reálného dojezdu elektromobilu. Pokud budeme mít smůlu, elektromobil se vybije mnohem rychleji, než jsme plánovali, a na silnici budou nepojízdná vozidla dvě.
„Elektromobily jsou stále sofistikovanější konstrukce. Jejich pohonný systém po odpojení umožňuje pouze odvoz na přívěsu do servisu nebo k nejbližší dobíjecí stanici. Podobně jako u automobilů s automatickou převodovkou zvyšuje vlečení i na krátkou vzdálenost riziko nákladné poruchy. Osobní elektromobily mají také omezené možnosti tažení jiných vozů, takže při hledání pomoci je lepší zvolit asistenci s odtahem na přívěsu, protože to nabízí mnohem více možností,“ říká Mariusz Fornal – vedoucí technického oddělení společnosti Steinhof.
Milan, 16. května 2023, 20:22 0 -2
To je pane pokrok, dříve mohl lehčí přívěs táhnout i Trabant za 38.000,-Kč, dnes elektroauto za 1.5 mega nemůže táhnout nic, aby se náhodou nenarušila konstrukce vozidla, které má být ale většinou i terénní SUV. Pro jistotu se také nesmí táhnout, aby se na něm náhodou něco neporouchalo. To člověku nejde na rzum.
Odpověď