Oprava více značek automobilů v jednom autoservisu vyžaduje rozsáhlé znalosti a velké množství speciálního nářadí. Na druhou stranu všestrannost zajišťuje autoservisům stálý přísun zákazníků. Jak přistupují autoservisy v Evropě k servisování více značek?
Je klíčem k úspěchu všestrannost?
Většina autoservisů ve střední a východní Evropě provádí opravy automobilů většiny značek na trhu. Příkladným důvodem tohoto stavu může být otázka loajality zákazníků. Ta sice nemusí nutně souviset se značkami vozů, které si kupují, ale každý ocení spolehlivého odborníka, který se o jeho vozidlo profesionálně postará. V takové situaci se řidič po výměně značky vozu rád vrátí do důvěryhodného servisu, než aby hledal nové místo jen proto, že si vybral jinou značku. Autoservisy, které se rozhodnou provádět servis vozů většiny značek, mohou také počítat s tím, že snáze najdou nové zákazníky. To nepochybně svědčí o jejich široké nabídce služeb a rozsáhlých znalostech technologických řešení používaných různými výrobci automobilů.
Naopak specializace na menší počet značek je doménou západoevropských autoservisů, možná proto, že průměrné stáří vozů na silnicích je tam výrazně nižší. Nové vozy jsou stále složitější a řešení, která se v nich používají, se u jednotlivých výrobců značně liší. Z tohoto hlediska musí odborníci získat mnohem rozsáhlejší znalosti, aby mohli servisovat menší počet značek.
Rozsah oprav automobilů v Evropě
Evropské autoservisy mají tendenci opravovat v průměru menší počet vozů týdně. Na dnešním trhu autoservisů zákazníci jednoznačně upřednostňují kvalitu před dobou opravy. Tento zákaznický trend ovlivňuje větší snahu automechaniků vykonávat své úkoly svědomitě, a to i na úkor menšího počtu opravovaných vozidel.
„V dnešní době je přístup k dokumentaci k automobilům široký, což značně usnadňuje opravy moderních automobilů. Zkušenosti získané při servisu jedné skupiny nebo 1-2 značek však umožňují v případě složitějších oprav stanovit přesnou diagnózu mnohem rychleji. To poskytuje určitou výhodu na trhu oproti servisům, které opravují více značek, a zákazníci takové servisy považují za odborníky na danou značku.
Úspěch samozřejmě závisí také na rozsahu prováděných oprav, dostupném nářadí a především na kvalitním personálu. Základní každodenní údržbu vozu lze bezpochyby provádět ve všech autoservisech. Široká škála školení umožňuje správné zacházení a profesionalitu při opravách,” komentuje Tomasz Bińkowski, technický a obchodní poradce společnosti Continental Aftermarket & Services GmbH.
Metodika výzkumu
Výzkum, z něhož tento článek vychází, provedl MotoFocus.eu formou online šetření (CAWI) mezi zástupci autoservisů působících v těchto evropských zemích: Polsko, Česká republika, Slovensko, Litva, Rumunsko, Bulharsko, Chorvatsko, Maďarsko a Itálie. Průzkumu se zúčastnilo celkem 722 osob.
Komentáře