Cebia summary 1/2025

15. dubna 2025, 14:02

Dovozy ojetých osobních aut začaly letos meziročně prakticky stagnovat. Po lednu a únoru, kdy ještě pokračoval několikaletý pokles počtu dovezených aut, došlo v březnu k obratu a díky tomu činil meziroční propad za celé čtvrtletí jen 0,8 %, zatímco loni ve stejném období to bylo 11,9 %. Celkově se letos dovezlo do České republiky 34.464 ojetých osobních vozidel, což je jen o 273 ks méně než v prvním kvartálu loňského roku.

Průměrné stáří dovezených aut činilo 10,5 roku, což je nepatrně více než loni. Podíl aut starších 10 let činil 49,35 % a podíl aut starších 15 let dosáhl 23,38 %.

Nezvýšilo se však jen stáří vozidel dovezených v letošním roce, ale všech, která byla na českém trhu ojetých automobilů prodávána, a to z 9,2 let na 9,4 roku. Důvodem bylo zejména vyšší stáří ojetých aut s českým původem, která ještě loni vykazovala v průměru jen 7,3 roku, zatímco letos se jejich průměrný věk vyšplhal na 7,8 roku.

Inzertní nabídka se letos meziročně snížila o 6,8 %. Navzdory tomu se však zvýšila průměrná doba prodeje o 3 dny na 67 dní. Spolu s narůstajícím stářím vozidel narostly oproti loňskému roku i průměrně najeté kilometry, a to o 4.000 km na 151.000 km. Zároveň také došlo k poklesu průměrné ceny o 7.500 Kč na 287.000 Kč, tedy o 2,5 %. Velké zlevnění přitom zaznamenaly zejména starší elektro vozy, jejichž technologie v důsledku rychlého vývoje zastarává. Mezikvartálně se ceny zvýšily v průměru o 1,1 %, což je v průměru o 3.000 Kč.

A právě elektroaut na českém trhu stále přibývá. Jejich podíl meziročně vzrostl z 0,88 % na 2,19 %. Sice se nejedná na první pohled o významné procento, ale znamená to, že každé 46. prodávané auto má pohon čistě na elektřinu. Stejně jako loni i letos převažovala mezi prodávanými ojetými auty ta s naftovým motorem (47,80 %). Podíl aut s motorem na benzín dosáhl 46,03 %.

Podíl ojetých aut, která mají v inzerci uvedený tuzemský původ, začal opět klesat. I přesto si však tato auta drží stále většinu. Jejich výskyt v inzerci dosáhl letos 52,7 %, což je ale o 1,72 procentního bodu méně než ve stejném období loňského roku. Vzhledem k tomu, že zároveň neustále klesají i počty nově dovezených ojetých aut ze zahraničí, je zřejmé, že se o trochu více přeprodávají auta dovezená ze zahraničí v dřívějších letech. Podíl ojetých vozidel, u nichž prodejci uvádějí německý původ, zůstává meziročně beze změny na necelých 19 %.

V prvním kvartálu letošního roku byly nejprodávanějšími modely již tradičně Škoda Octavia a Škoda Fabia následované modelem Škoda Superb. Deset nejprodávanějších modelů ojetých vozů tvořilo 30,55 %, což je o něco méně než loni a hovoří to o mírné a postupné diverzifikaci trhu, neboť i loni došlo k mírnému meziročnímu poklesu jejich podílu. Podíl vozů značky Škoda v TOP 10 dosáhl 19,72 % a podíl vozů celého koncernu Volkswagen činil 26,44 %.

Mírně snižující se podíl vozidel s tuzemským původem se projevil na snížení podílu vozidel Škoda Fabia z 5,77 % loni na 5,10 % letos. Naopak došlo k mírnému nárůstu podílu vozů Hyundai i30 (Z 1,54 % na 1,74 %) a poklesu podílu modelů BMW řady 3 (z 1,17 % na 1,06 %). Podíl vozů Škoda Rapid klesá dlouhodobě kvůli tomu, že se již dlouhou dobu nevyrábí.

V ČR se v letošním roce prodávalo 22,80 % vozidel bez platné STK, což je meziročně o 0,67 procentního bodu méně, tedy téměř beze změny.

U jednotlivých barev ojetých vozidel, která se nejčastěji prodávají, dochází jen k velmi nevýznamným změnám. Letos došlo meziročně ke snížení podílu stříbrných aut (z 8,14 % na 7,04 %), čímž se červená auta dostala z hlediska podílu před stříbrná, což je pro český trh velmi atypické. Nejprodávanějšími však byly opět vozy šedé (22,41 %) následované bílými (20,03 %) a dále černými (rovných 18 %).

První majitel byl uveden v inzerci u 45,41 % vozidel, což představuje mírný pokles o necelý procentní bod oproti stejnému období loňského roku. Ve skutečnosti je to ale pravda jen zhruba u třetiny těchto aut a jedná se tak o častou klamavou praktiku.

Podíl osobních ojetých aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních třech měsících letošního roku 99,35 %. Reálný podíl vozidel, která nebyla v minulosti havarovaná, je však výrazně nižší. Například v případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich. Může se jednat o banální výměnu nárazníku, ale také o větší havárii. V případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich. Zatajování havárií patří mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!