Nezávislý trh s náhradními díly pro automobily potřebuje silné zastoupení nejen na celoevropské, ale i na místní úrovni. Ve Velké Británii hájí zájmy autoservisů, distributorů a výrobců náhradních dílů organizace Independent Automotive Aftermarket Federation. Jejímu prezidentovi Marku Fieldovi jsme položili několik otázek.
Jak brexit ovlivnil britský automobilový trh?
Mark Field: Odchod Spojeného království z Evropské unie způsobil v počátečních fázích určitě zmatek, zejména pokud jde o pochopení požadavků na britské společnosti vyvážející do zemí EU. Situace se však postupem času zlepšila a přítomnost mnoha britských společností na akcích, jako je Automechanika Frankfurt, dokládá, že v EU mohou i nadále úspěšně podnikat.
Do jaké míry mění Covid-19 a válka na Ukrajině aftermarket ve Velké Británii?
Velká Británie byla vystavena několika omezením, z nichž první bylo nejpřísnější, pokud jde o restrikce. Řidiči ve Velké Británii byli osvobozeni od povinnosti absolvovat roční technickou prohlídku (MON), což mělo velký dopad na autoservisy a celý dodavatelský řetězec. IAAF tehdy patřila k organizacím, které velmi účinně komunikovaly s trhem, ale také vedly kampaň za to, aby britský automobilový trh zůstal otevřený. Aby mohl poskytovat základní služby v oblasti oprav a údržby vozidel, zejména těch, které jsou pro fungování země a hospodářství klíčové. Odvětví jako celek bylo v tomto období pozoruhodně odolné a naučilo se novým způsobům práce a obsluhy zákazníků.
Ničivá válka na Ukrajině má dopad na rostoucí náklady všech podniků a spotřebitelů. Odvětví také mohutně podporuje charitativní organizace, jako je Červený kříž, v humanitárním úsilí v napadené zemi.
Jaké jsou hlavní výzvy, kterým čelí váš aftermarket? Snaží se IAAF podílet na legislativních procesech v Evropské unii?
IAAF je aktivním členem FIGIEFA a sdílí své zkušenosti s různorodou skupinou členů z celé Evropy. Je důležité, abychom spolupracovali s našimi evropskými partnery, protože legislativa EU bude mít dopad na aftermarket ve Spojeném království. Například práce vlády Velké Británie na modernizaci nařízení o blokové výjimce (MV-BER) se do značné míry opírá o práci Evropské unie. Proto je důležité, abychom pochopili a ovlivnili legislativní proces ve Velké Británii i v EU. Klíčovou výzvou je, že se odvětví ubírá směrem, který je více založen na datech, (kyber)bezpečnosti a autonomii, přičemž samotní výrobci vozidel již nejsou prodejci, ale poskytovateli služeb, a zároveň jsou hlavními “správci systému” a rozhodčími o “právech a rolích” pro všechny konkurenční poskytovatele služeb. To představuje vážnou výzvu pro samotné základy účinné hospodářské soutěže v tomto odvětví a s tím související potřebu aktualizovat regulační požadavky.
Jedním z problémů, se kterými se autoopraváři na aftermarketu potýkají, je obtížný přístup k údajům o opravách RMI [Repair and Maintenance Information, pozn. redakce]. Zaznamenává IAAF příklady problémů s přístupem k RMI na britském automobilovém trhu?
Nezávislé autoservisy mohou nyní oznamovat veškerá omezení přístupu k RMI uplatňovaná výrobci vozidel pomocí nového formuláře, který vypracovala britská organizace AFCAR, což je koalice obchodních sdružení a profesních organizací. Britská asociace AFCAR bojuje za to, aby byla v době po Brexitu respektována práva nezávislého trhu s náhradními díly, zejména aby byl všem víceznačkovým poskytovatelům umožněn přístup k technickým informacím, dodávkám náhradních dílů (včetně dílů v kvalitě OE) a provádění servisu, údržby a oprav (SMR). Tyto otázky umožňují majitelům vozidel zvolit si poskytování služeb oprav a údržby na otevřeném, konkurenčním a transparentním trhu.
Připravuje se aftermarket ve Velké Británii na změny, které přináší elektromobilita?
Britský trh s náhradními díly se začíná orientovat na rozmanitější vozový park budoucnosti, a to na pozadí stárnoucího vozového parku vozidel se spalovacími motory. Investice do všech oblastí dodavatelského řetězce budou klíčem k úspěchu aftermarketu v oblasti nových řešení mobility. IAAF bude díky získaným znalostem podporovat své členy při této změně.
Komentáře