Průzkum společnosti STEM/MARK pro Barum ukázal, že Češi důsledně dodržují literu zákona. Alespoň, co se použití zimních plášťů týče. Přezouvá na ně 90 % řidičů. Více než polovina dotázaných však nedokáže bezpečně rozpoznat správnou zimní pneumatiku, téměř třetina by pak zimní pláště měnila až ve chvíli, kdy už jsou pro bezpečnou jízdu v zimě příliš sjeté, tj. mají menší než 4mm vzorek.
„Příjemně nás potěšilo, jak jsou Češi svědomití. Vzhledem k nepředvídatelnosti počasí během těchto měsíců je určitě dobrou zprávou fakt, že do 1. listopadu nasadí zimní pneumatiky 89 % českých řidičů,“ komentuje výsledky Juraj Ižvolt, šéf divize Marketing Continental Barum s.r.o. Český zákon přitom v období od 1. listopadu do 31. března použití zimních plášťů předepisuje jen v případě, že na vozovce leží souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. „Vzhledem k odlišnému složení směsi letní a zimní pneumatiky je důležitá venkovní teplota vzduchu. Doporučujeme přezout na zimní ve chvíli, kdy teplota pravidelně klesá pod 7 °C, protože tehdy už letní pláště nefungují optimálně. Přezutím v průběhu října tedy rozhodně nic nezkazíte, v noci totiž bývá často chladněji,“ vysvětluje Juraj Ižvolt.
Disciplína nechybí, detailnější znalosti ano
Byť 90 % Čechů na zimní pneumatiky přezouvá, nedokážou je správně rozpoznat. Celých 22 % vůbec neví, jak zimní plášť vypadá, 15 % dotázaných se řídí zákonem, který požaduje pláště označené písmeny M+S, a dalším 17 % stačí vzorek s lamelami. „Tyto dvě možnosti přitom definují zimní pneumatiky jen částečně. Znak M+S nesou pneumatiky s lepšími záběrovými vlastnostmi na sněhu, tedy např. i terénní nebo celoroční pláště. K udělení tohoto označení není potřeba žádné ověření pomocí testů. A vzorek s jemnými lamelami najdete u terénních, celoročních i zimních pneumatik,“ říká Juraj Ižvolt. „Jediným správným označením skutečné zimní pneumatiky je tzv. Alpský symbol: sněhová vločka ve stylizovaném horském masivu,“ vysvětluje. Zimní pneumatiky podle tohoto symbolu dokáže rozlišit méně než polovina účastníků průzkumu.
Výrazně lepší situace není ani v případě znalosti minimální hloubky dezénu. Téměř třetina (28 %) dotázaných by v zimě používala pneumatiky s menším než 4mm vzorkem, což zákon vysloveně zakazuje. „V porovnání s novými plášti s dezénem o hloubce 8 mm se přitom v případě pneumatik sjetých na zákonnou hranu prodlužuje brzdná dráha na sněhu při 50 km/h o 14 m, což znamená zbytkovou rychlost 27,9 km/h,“ popisuje rizika Juraj Ižvolt. Nedostatečná hloubka vzorku může být důvodem, proč pojišťovna při nehodě odmítne plnění.
Češi vybírají podle ceny
Při výběru pneumatik je nejdůležitějším parametrem cena, následovaná vlastní zkušeností a výsledky nezávislých testů. To je ostatně i důvod, proč je u nás nejoblíbenější značkou český Barum. Podle výsledků průzkumu ji používá každý čtvrtý řidič.
Komentáře