S dynamickým rozvojem automobilového průmyslu se mění i baterie ve vozidlech. Využívání systémů jako jsou start-stop, rekuperace energie v hybridních vozidlech a pokročilé bezpečnostní systémy – to vše vede k tomu, že akumulátor v dnešní době musí být účinný, bezpečný a odolný. Při výběru toho správného řešení pro daný automobil bychom se měli řídit nejen jeho parametry, jako jsou kapacita nebo startovací proud, ale také potřebnými rozměry. Ne všechny baterie, které z hlediska svých vlastností vyhovují pokynům výrobce, budou pro určitý model vozidla vhodné.
V současné době jsou nejoblíbenější bezúdržbové baterie, ve kterých není nutné otevírat články s kyselinou a doplňovat hladinu elektrolytu – změřit lze pouze úroveň nabití. Co se týče typů autobaterií, je dobré vyzdvihnout olověné akumulátory. V klasické verzi se bezúdržbové baterie SLA skládají ze šesti článků a mají jmenovité napětí 12 V. V automobilovém průmyslu se široce používají téměř ve všech typech vozidel. Jejich velkou výhodou je schopnost obnovit původní parametry baterie i v případě silného vybití.
Na druhou stranu, pokud se to stává opakovaně, hrozí, že dojde k sulfataci elektrolytu. Jakmile dojde ke srážení síranů, objevují se u elektrolytu během dobíjení stále větší obtíže – a výkon baterie klesá. V dnešní době se používají upravené verze: akumulátory EFB (Enhanced Flooded Battery), AFB (Advanced Flooded Battery) a ECM (Enhanced Cycling Mat). Jsou to zkrátka olověné baterie, které byly upravené z konstrukčního hlediska a vyznačují se prodlouženou životností.
Dalším typem jsou gelové akumulátory, které místo tradičního elektrolytu používají kyselinu smíchanou s oxidem křemičitým v podobě gelu. Kromě vyšší energetické účinnosti jsou tyto baterie odolnější proti nárazům, mechanickému poškození a vysokým teplotám. Gelové akumulátory se však v osobních automobilech nepoužívají jako startovací zařízení. V tomto kontextu si je mnoho lidí plete s bateriemi vyrobenými pomocí technologie AGM. V těchto akumulátorech je elektrolyt zcela absorbován do rohože ze skleněných vláken, která se místo tradičních separátorů nachází mezi kladnou a zápornou deskou. Tyto typy autobaterie jsou ideální pro hybridní vozidla (se systémem rekuperace energie při brzdění) a pro automobily s rozšířenou elektroinstalací. Důležité je, že pokud je vůz už z výroby vybaven baterií AGM, není možné ji nahradit olověným akumulátorem.
„Základní určující parametry každé autobaterie jsou kapacita a startovací proud. Příslušné vlastnosti baterie daného vozu najdete v servisní knize. Kapacita, měřená v Ah (ampérhodinách), stanovuje schopnost baterie akumulovat elektřinu. Kapacita akumulátoru se volí podle kapacity motoru, a také množství a typu elektrického vybavení, které má vůz k dispozici. Startovací proud se uvádí v ampérech (A) a určuje maximální jednorázový krátkodobý proud, který může baterie vygenerovat při teplotě -18 stupňů C. Kapacita i startovací proud jsou hodnoty uváděné na plášti akumulátorů ProfiPower, takže tyto parametry během nákupu nebo při pozdější výměně snadno najdete, “ vysvětluje Jindřich Krejčí, projektový manažer ProfiAuto v České a Slovenské republice.
Možná si myslíte, že čím je baterie objemnější, tím je lepší – ale nemusí tomu tak být. Baterie s příliš vysokou kapacitou bude neustále nedostatečně nabitá, takže její funkčnost, zejména za podmínek okolní teploty pod bodem mrazu, výrazně poklesne. Akumulátor s příliš nízkou kapacitou zase nebude schopen napájet všechny spotřebiče energie a rychle se porouchá v důsledku nadměrného vybití. Proto by se kapacita baterie měla vždy volit podle pokynů výrobce automobilu, který v projektové fázi změřil elektrickou spotřebu vozu a optimální způsob hospodaření s energií. V případě hodnoty startovacího proudu je situace trochu odlišná – tento parametr by měl být co nejvyšší, protože přímo určuje, jak snadné bude nastartování motoru. A to je podstatné zejména v zimě, kdy baterie při spouštění motoru spotřebovává hodně elektřiny.
Bezpochyby je zásadní i kvalita a původ samotného akumulátoru. Zařízení by se mělo kupovat u spolehlivého dodavatele a mělo by mít potřebné certifikáty potvrzující bezpečnost jeho používání a deklarované parametry. Při výběru správného zařízení však pouze vhodné parametry a ověřený původ nestačí.
„Při volbě autobaterie je také důležitý její tvar a velikost. Akumulátory mohou mít různý tvar – spíše kostku nebo spíše hranol – prostor pro baterii má však konkrétní rozměry. Akumulátor musí v tomto ohledu dobře sedět, aby se na jednu stranu do prostoru vešel a na druhou stranu se během jízdy nepohyboval. Jeho posun může baterii poškodit, ale také způsobit zkrat dotykem pólů s kovovými částmi vozu. Poslední zásadní otázkou je tzv. polarita baterie, tedy která strana má plus, a která mínus. Nový akumulátor musí mít stejnou polaritu jako autobaterie, kterou vyměňujete,“ dodává Jindřich Krejčí.
Komentáře