Nezávislé autoservisy v Evropě: rostoucí výzvy a směry adaptace

9. června 2025, 13:22

Nezávislý trh servisních služeb v Evropě hraje klíčovou roli při zajišťování mobility pro miliony řidičů. V posledních letech však autoservisy stále častěji působí v prostředí, které vyžaduje flexibilitu, odolnost a promyšlené řízení. Údaje shromážděné mezi zástupci autoservisů ze střední a východní Evropy ukazují nejnáročnější výzvy, kterým toto odvětví denně čelí.

Provozní náklady jako největší výzva

Nejčastěji uváděným problémem evropských autoservisů jsou rostoucí náklady na podnikání. Největší zátěž představují mzdy zaměstnanců, poplatky za energie a vytápění a také rostoucí ceny nářadí a náhradních dílů.

Vysoké náklady na provoz autodílny ovlivňují nejen každodenní ziskovost podniku, ale také fakticky omezují možnost investovat. V důsledku toho mnoho autoservisů odkládá rozhodnutí o modernizaci svého vybavení nebo zavedení nových technologií, přestože trh stále více oceňuje kvalitu, efektivitu a digitalizaci.

MotoFocus graf

Nedostatek zaměstnanců a potíže s náborem odborníků

Druhým klíčovým problémem je obtížný nábor kvalifikovaných pracovníků. Údaje shromážděné v průzkumu ukazují, že téměř dva ze tří autoservisů považují za hlavní problém nedostatek zaměstnanců. Tento problém se týká nejen velkých měst, kde je konkurence největší, ale také menších měst, která často nemají odpovídající vzdělávací zařízení.

Příliš málo automechaniků a diagnostiků znamená zpoždění při vyřizování objednávek, větší zátěž pro stávající zaměstnance a potíže při získávání nových zákazníků. To je zvláště důležité v souvislosti s rostoucí technologickou složitostí moderních vozidel, která vyžadují odborné znalosti a přístup k aktuálním technickým údajům.

Za pozornost stojí regionální rozdíly, které se projevují v odpovědích autoservisů z jednotlivých zemí. V Polsku téměř všechny autoservisy označují za hlavní problém vysoké náklady na podnikání. V Česku a Slovensku je problém s náklady a zaměstnanci přibližně na stejné úrovni a v Bulharsku se naopak jako dominantní problém ukazuje nedostatek zaměstnanců, s nímž se potýká až 72 % autoservisů. Toto rozložení odpovědí naznačuje, že navzdory společným problémům v regionu místní podmínky významně ovlivňují rozsah a povahu každodenních potíží v tomto odvětví.

MotoFocus graf

Organizační problémy a každodenní překážky

Každodenní život autodílny zahrnuje také řadu organizačních problémů. Třetina autoservisů uvádí jako problém, který ztěžuje proces opravy, to, že zákazníci si přinášejí vlastní díly. Tento jev s sebou přináší riziko snížení kvality služeb, komplikace se zárukou a zvýšený tlak na cenu.

K tomu se přidává nedostatečný přístup k technickým informacím, který se stává překážkou zejména u moderních modelů automobilů. Přetrvávají také problémy se servisním vybavením. Mnoho autoservisů má omezený přístup k nářadí nebo vybavení potřebnému pro práci s moderními vozidly.

Dalším faktorem ovlivňujícím provoz autoservisů jsou povinnosti spojené s likvidací odpadu. Ty uvádí každá čtvrtá autodílna a představují časovou i finanční zátěž, která v menších podnicích může výrazně ovlivnit efektivitu provozu.

MotoFocus graf

Investice a adaptace – klíč k budoucnosti

Navzdory četným překážkám se nezávislé autoservisy v Evropě stále snaží rozvíjet. Většina společností investuje do kvality svých služeb, rozvoje svého týmu a vybavení dílen. Základem přežití a růstu se stává přizpůsobení se měnící se tržní realitě – technologické i ekonomické.

Rostoucí význam oprav souvisejících s elektronikou, servis hybridních a elektrických vozidel a potřeba profesionalizace služeb zákazníkům znamenají, že autoservisy, které investují do znalostí a nářadí, si mohou vybudovat trvalou konkurenční výhodu.

„Nezávislé autoservisy v Evropě se dnes nacházejí v přelomovém období. Rostoucí technologická složitost vozidel, digitalizace a tlak autorizovaných servisů nutí trh IAM k rychlému přizpůsobení – jak z hlediska kompetencí, tak dostupnosti dílů. Zásadní bude poskytnout autoservisům nejen široký a aktuální sortiment, ale také přístup k technickým údajům, školení a diagnostickým přístrojům. To, co bylo ještě před několika lety přidanou hodnotou, se nyní stává podmínkou přežití,“ konstatuje Alfred Franke, generální ředitel skupiny MotoFocus.

Provozní náklady, nedostatek zaměstnanců a organizační problémy jsou hlavními výzvami, kterým dnes nezávislé autoservisy v Evropě čelí. Přesto se mnohé z nich úspěšně přizpůsobují novým podmínkám investicemi do rozvoje, kompetencí a nářadí. Odpovědné řízení a otevřenost vůči změnám jsou faktory, které budou v příštích letech rozhodovat o síle autoservisů na místních i mezinárodních trzích.

Metodika výzkumu

Výzkum, z něhož tento článek vychází, provedl MotoFocus.eu formou online šetření (CAWI) mezi zástupci autoservisů působících v těchto evropských zemích: Polsko, Česká republika, Slovensko, Litva, Lotyšsko, Estonsko, Rumunsko, Bulharsko, Chorvatsko, Maďarsko a Slovinsko. Průzkumu se zúčastnilo celkem 2.506 osob.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!