AutoSAP: Výroba silničních vozidel v Česku za tři čtvrtletí mírně vzrostla

, 17 října 2019, 15:30

Sdružení automobilového průmyslu přináší tradiční přehled o výrobě a odbytu silničních vozidel za období od 1. ledna do 30. září 2019.

Celkem 1.093.361 silničních vozidel bylo vyrobeno v Česku od ledna do konce září letošního roku, to je o 0,8 % více než ve stejném období loňského roku. Celkového růstu bylo dosaženo především díky rekordní produkci osobních vozidel, která byla meziročně vyšší o 0,7 %, a to navzdory celkově klesající poptávce po nových automobilech jak v tuzemsku, tak na evropských trzích. Nadále se daří také domácím výrobcům autobusů IVECO CR a SOR Libchavy a pozitivní vývoj zaznamenali také výrobci přípojných vozidel.

AutoSAP výroba výsledky

Osobní automobily

V září došlo k překonání hranice 1 milionu vyrobených automobilů. Z linek sjelo celkem 1.067.109 vozidel, tedy o 7.140 vozů více než ve stejném období loňského roku (+ 0,7 %). To svědčí o velmi dobré pozici českých automobilek ve světové konkurenci, pozitivního výsledku se automobilkám podařilo dosáhnout i přes klesající zájem o nové vozy jak v Evropě (- 1,6 %), tak v Česku (- 8,0 %).

Dařilo se největšímu českému výrobci ŠKODA AUTO, který v devíti měsících roku vyrobil 670.156 vozů, tedy o 2,5 % více než v roce 2018. Také kolínská TPCA zaznamenala meziroční nárůst produkce, konkrétně o 2,7 % na celkových 161.953 vozidel. Nošovický Hyundai se drží celoročního výrobního plánu a ve sledovaném období vyrobil 235.000 vozů (- 5,4 %).

Na zahraniční trhy bylo v období od ledna do konce září vyvezeno celkově 988.171 vozidel, oproti loňskému roku tak narostl export o 1,0 %. Odbyt v tuzemsku poklesl o 2,7 % na celkových 82.106 vozů.

Pozitivní trend výroby je patrný také na meziročním srovnání v samotném září. Vyrobeno bylo celkem 125.351 osobních vozů, to je o 6,2 % více než v září 2018.

Autobusy

Rok 2019 je pro výrobce autobusů IVECO Czech Republic a SOR Libchavy znovu velmi úspěšný. Celkový počet 3.814 autobusů vyrobených od ledna do září letošního roku znamená společně s výrobou firmy KH Motor CENTRUM Opava nárůst produkce o 10,9 %. Odbyt v tuzemsku vzrostl o 29,5 % a export o 6,9 %.

Podrobněji, vysokomýtské IVECO CR vyrobilo celkem 3.399 autobusů (+ 11,0 %), z nichž 3.505 se vyvezlo do zahraničí (+ 8,2 %). Společnost SOR Libchavy na trh dodala 391 autobusů (+ 11,1 %), z nichž většinu (319 kusů) prodala na tuzemském trhu. Firma KHMC Opava, která se orientuje na výrobu malých autobusů přestavbou z dodávkových vozidel, dodala v tomto roce na trh 24 autobusů.

Motocykly

Poprvé v tomto roce zaznamenal výrobce motocyklů JAWA Moto pokles výroby. Motocyklů s tradiční českou značkou bylo vyrobeno 999 kusů, z nichž 210 našlo svého majitele v Česku (+ 40,0 %) a 789 strojů bylo exportováno (- 25,9 %).

Přívěsy a návěsy

Celkově bylo v prvním pololetí vyrobeno celkem 21.439 přípojných vozidel všech kategorií. Výroba přívěsů a návěsů se oproti roku 2018 zvýšila o 1.436 kusů (+ 7,2 %). Zároveň vzrostly jak odbyt na tuzemském trhu na celkových 13.008 kusů (+ 3,2 %), tak export na 8.520 kusů (+ 16,2 %).

Největší výrobce velkých přívěsů a návěsů kat O3 a O4 společnost Schwarzmüller, vyrobil celkově 1.319 kusů (+ 8,1 %), následuje PANAV s 297 kusy (- 27,2 %). Výrobě malých přívěsů dominuje společnost AGADOS, které se v uplynulém období dařilo jak v produkci (19.823 vyrobených kusů, nárůst o 7,9 %), tak v tuzemských i zahraničních prodejích (+ 4,5 %, resp. + 17,1 %).

Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu, hodnotí vývoj za první tři čtvrtletí letošního roku pozitivně. „Výkonnost českého autoprůmyslu je v tomto roce i nadále dobrá. K růstu produkce přispívá především silná pozice a konkurenceschopnost tuzemských automobilek na zahraničních trzích, kam směřuje většina naší produkce.

Celkový evropský trh je v určitém útlumu (- 1,6 %). Důležitým faktorem je pro nás růst prodejů nových osobních vozidel v Německu (+ 2,5 %), o jehož budoucím ekonomickém vývoji má řada odborníků obavy. Ani my nežijeme ve vakuu, tamní situaci sledujeme, stejně jako další vývoj okolo odchodu Velké Británie z Evropské unie. Aktuální výsledky a vývoj nám ale dávají důvod k mírnému optimismu, že bychom i v roce 2019 mohli ve výrobě vozidel přinejmenším vyrovnat loňský rekordní rok.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!