Meziroční míra inflace se podle Českého statistického úřadu v lednu vyšplhala na 9,9 %. Výraznou měrou k tomu nepochybně přispívá i zdražení na primárním automobilovém trhu, který se stále potýká s nedostatkem nových vozů. To ovlivňuje i ceny ojetin, zejména zánovních.
V České republice auta do tří let stáří na trhu meziročně podražila o 25,7 %. Ve srovnání s rokem 2020 je to dokonce o 41,8 %. Stejný trend je patrný i v Polsku, kde zánovní auta meziročně zdražila o 22,2 %. Na Slovensku se zdražilo nejméně, pouze o 13,4 %. Na trhu ojetin jsou ale i modely, které v kategorii do tří let stáří během posledních dvou let zdražily téměř o šedesát procent.
„Inflace se v poslední době dotýká nás všech a automobilový sektor, který dlouhodobě táhne českou ekonomiku, není výjimkou. Výrobcům se rapidně zvýšily vstupy v podobě cen energií, které pochopitelně promítají do cen pro koncové zákazníky. Do toho stále ještě vstupují problémy s dodávkami čipů, které doposud zpomalují výrobu, čímž je na primárním trhu nedostatek aut.
To ve svém důsledku zdražuje i ojetá auta, a nejvíce pak ta zánovní, kterými zákazníci často nahrazují pořízení nových. U žádaných modelů proto teď na trhu sledujeme zdražení, které od začátku pandemie dosáhlo mnohdy přes 30 %,“ říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.
Nejčastěji nabízenými zánovními vozy byly v lednu v Česku modely tuzemské automobilky Škoda, které zabírají prvních sedm pozic v TOP 10 (vzestupně Fabia, Octavia, Scala, Kodiaq, Karoq, Superb, Kamiq). Osmé až desáté místo pak obsadily Hyudai i30, Toyota Corolla a Dacia Duster. Tachometr nabízených zánovních aut nejčastěji ukazoval hodnotu 17.286 km. Největší zdražení za dva roky zaznamenal VW Golf, jehož střední hodnota ceny je aktuálně 630.000 korun, zatímco v roce 2020 to bylo pouze 399.000 korun. Ze škodovek pak nejvíce zdražila Octavia, z 489.000 korun na současných 679.000 korun.
Komentáře