SDA: Registrace vozidel v ČR v lednu 2023

6. února 2023, 11:50

V lednu 2023 se meziročně zvýšil počet registrací nových osobních automobilů na 17.137 ks (+5,4 %). Nejprodávanějším modelem byla Škoda Fabia. K výraznému meziročnímu nárůstu o 135,7 % došlo u plně elektrických vozů.

Počet dovezených ojetých automobilů se v lednu meziročně snížil o 13,5 %, avšak jejich průměrné stáří nadále stoupá (54 % nad 10 let, z toho 25 % nad 15 let). Ostatní kategorie též meziročně vzrostly s výjimkou autobusů, jejichž registrace jsou značně závislé na realizovaných zakázkách dopravních společností.

V lednu letošního roku bylo v ČR registrováno celkem 17.137 nových osobních automobilů, 1.704 lehkých užitkových automobilů, 55 autobusů, 789 nákladních vozidel, 941 motocyklů. Za stejné období minulého roku to bylo 16.263 nových osobních automobilů, 1.100 lehkých užitkových automobilů, 145 autobusů, 632 nákladních vozidel a 831 motocyklů.

Celkově registrace nových osobních automobilů vzrostly oproti loňskému lednu o 5,37 % (z 16.263 ks na 17.137 ks, tj. o 874 ks). První je značka Škoda s 5.904 registrovanými osobními vozy (34,45 %), následují Volkswagen – 1.492 ks (8,71 %), Hyundai – 1.489 ks (8,69 %), Toyota – 1.371 ks (8,00 %), Mercedes-Benz – 836 ks (4,88 %), Kia – 780 ks (4,55 %), Dacia – 772 ks (4,50 %), BMW – 488 ks (2,85 %), Ford – 471 ks (2,75 %), Renault – 383 ks (2,23 %), atd.

Nejprodávanějšími osobními vozy jsou Škoda FABIA s 1.159 ks (6,76 %), Škoda OCTAVIA – 1.072 ks (6,26 %), Škoda KODIAQ – 875 ks (5,11 %), Škoda SCALA – 825 ks (4,81 %), Hyundai i30 – 783 ks (4,57 %), Škoda KAMIQ – 720 ks (4,20 %), Škoda SUPERB – 592 ks (3,45 %), Škoda KAROQ – 574 ks (3,35 %), Hyundai TUCSON – 365 ks (2,13 %), Dacia DUSTER – 342 ks (2,00 %), atd.

Z pohledu obchodních tříd jsou na prvním místě SUV s 7.614 registrovanými vozy (44,43 %).

Z hlediska paliva vede benzín s 65,59 %, podíl nafty tvoří 25,42 %. Registrace vozů s alternativním pohonem stouply oproti loňskému lednu o 30 % (3 671 vs. 2 826). Počet registrovaných elektromobilů se zvýšil o 135,7 % (ze 182 na 429 ks). Plug-in hybridní vozy vzrostly meziročně o 80,1 % (z 271 na 488 ks).

Podíl firemních automobilů na lednových registracích byl 77 %, privátních 23 %. Počet dovezených ojetých OA klesl meziročně o 13,5 % na 11.599 ks. Jejich průměrné stáří je 11,1 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 53,71 %, z toho starších 15 let je 25,43 %.

Registrace lehkých užitkových automobilů zaznamenaly meziroční nárůst o 54,91 % (z 1.100 ks na 1.704 ks, tj. o 604 ks).

První je značka Renault s 320 registrovanými lehkými užitkovými vozy (18,78 %), následují Opel – 307 ks (18,02 %), Volkswagen – 213 ks (12,50 %), Ford – 174 ks (10,21%), Toyota – 135 ks (7,92 %), Peugeot – 123 ks (7,22 %), Iveco – 102 ks (5,99 %), Mercedes-Benz – 93 ks (5,46 %), Fiat – 80 ks (4,69 %), Citroën – 66 ks (3,87 %), atd.

Registrace nákladních vozidel oproti loňsku vzrostly o 24,84 % (z 632 ks na 789 ks, tj. o 157 ks). První je značka Volvo s 171 registrovanými nákladními vozy (21,67 %), následují Mercedes-Benz – 143 ks (18,12 %), MAN – 113 ks (14,32 %), DAF – 111 ks (14,07 %), Scania – 96 ks (12,17 %), Iveco – 80 ks (10,14 %), Renault Trucks – 39 ks (4,94 %), Tatra – 18 ks (2,28 %), Ford – 8 ks (1,01 %), Fuso – 8 ks (1,01 %), atd.

Registrace autobusů klesly o 62,07 % (ze 145 ks na 55 ks, tj. o 90 ks).

První je značka SOR s 20 registrovanými autobusy (36,36 %), následují Iveco Bus – 18 ks (32,73 %), Setra – 10 ks (18,18 %), Mercedes-Benz – 3 ks (5,45 %), Ford – 2 ks (3,64 %), Scania – 1 ks (1,82 %), Rošero-P – 1 ks (1,82 %).

Kategorie motocyklů zaznamenala meziroční nárůst o 13,24 % (z 831 ks na 941 ks, tj. o 110 ks). První je značka CF Moto s 160 registrovanými motocykly (17,00 %), následují Honda –
125 ks (13,28 %), KTM – 63 ks (6,70 %), BMW – 61 ks (6,48 %), Yamaha – 47 ks (4,99 %), Piaggio – 32 ks (3,40%), Aprilia – 32 ks (3,40 %), Linhai – 28 ks (2,98 %), Maxon – 27 ks (2,87 %), Kentoya – 27 ks (2,87 %) atd.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!