V České republice bylo za první čtyři měsíce vyrobeno 464.444 osobních vozidel, tedy o čtvrtinu víc než ve stejném období minulého roku. Samotný duben zaznamenal dvacetiprocentní nárůst počtu vyrobených vozidel. I přes pozitivní výsledky a stabilizující se situaci v segmentu osobních vozidel musí však automobilový průmysl nadále vzdorovat nedostatku některých součástek, zejména pak polovodičů, který se promítá především do výroby autobusů a motocyklů. Elektrických vozidel bylo od ledna do konce dubna vyrobeno 56.143 a jejich podíl na tuzemské produkci vzrostl na 12 %, což je o 1,9 procentního bodu víc než vloni.
„Pokračující trend růstu výroby osobních vozidel, dokončení všech rozpracovaných vozů Škoda Auto, čekajících na odstavných parkovištích či trvající poptávka po nových vozidlech, to jsou velmi dobré zprávy nejen pro český automobilový průmysl, ale i celou domácí ekonomiku. Přetrvávající meziroční pokles výroby v segmentech autobusů a motocyklů však potvrzuje, že čipová krize není zcela za námi a jak finální výrobci, tak dodavatelé budou muset čelit rozkolísaným dodávkám i v průběhu roku 2023,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
V lednu až dubnu bylo v České republice vyrobeno 464.444 osobních vozidel, tj. meziročně o 28,5 % víc než v prvních čtyřech měsících předchozího roku. Elektrických vozidel bylo vyrobeno 56.141 a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů přesahoval 12 %. Celkem bylo vyrobeno 40.729 bateriových (BEV) a 15.412 plug-in hybridních (PHEV) vozidel.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v prvních čtyřech měsících ve svých tuzemských závodech 296.851 osobních automobilů (+40,4 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo vyrobeno 31.411, tj. 10,6 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 26.024 vozidel bateriových a 5.387 vozidel plug-in hybridních.
V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo za první čtyři měsíce vyrobeno celkem 114.650 vozidel, tj. o 10,3 % víc než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 14.705 čistě elektrický a 10025 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily téměř 21,6 % celkové produkce.
Také v kolínské Toyotě byla produkce meziročně vyšší. Vyrobeno bylo 52.943 automobilů, tj. o 14,9 % víc než v lednu až dubnu 2022. V absolutním vyjádření tedy bylo v Kolíně ve zmíněném období vyrobeno o 6.854 osobních automobilů víc. Přes 53 % produkce představovaly hybridní vozy (HEV).
Autobusy
V prvních čtyřech měsících 2023 bylo v České republice vyrobeno o 248 autobusů méně než ve stejném období loňského roku. Celková hodnota výroby čítala 1.407 autobusů, což představuje 15% pokles oproti předchozímu roku.
Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 1.303 autobusů, tedy o 12,6 % méně než ve stejném období loňského roku. SOR Libchavy vyrobil v prvních čtyřech měsících tohoto roku celkem 99 autobusů, tj. o 47 méně (-32,2 %) než vloni. Společnost KHMC vyrobila v daném období 5 minibusů. V segmentu elektrických pohonů byly vyrobeny celkem 2 bateriové BEV autobusy, a to v libchavském závodě společnosti SOR.
Motocykly
Také tradiční výrobce motocyklů JAWA Moto zaznamenal pokles výroby. V první třetině roku sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 266 motocyklů (-70 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 622 motocyklů méně než v loňském roce.
Komentáře