Řízení vozidla s opotřebovanými částmi řízení a zavěšení

, 26. srpna 2020, 13:56

Díly řízení se mohou poškodit během jízdy po neudržovaných cestách, může také dojít k jejich ohnutí po nárazu, například na obrubník nebo se prostě během provozu opotřebují. Komponenty zodpovědné za řízení vozidla jsou důležité pro bezpečnost cestujících, a proto by se mělo jakékoli poškození součástí co nejrychleji řešit. Někdy ale není na řádnou opravu dostatek financí. Jak dlouho je možné opravu odkládat od chvíle, kdy se objeví první znaky opotřebení, zvláštní zvuky nebo problémy s řízením? Podívejme se na některé z těchto součástek blíže.

Spojovací tyč

Můžete jezdit s poškozenou spojovací tyčí?

Jde o komponenty, které udržují přední pneumatiky ve spojení s volantem a pomáhají otáčet kola podle toho, jak řidič otáčí volantem. Příznaky naznačující opotřebení mohou být cvakání při zatáčení, vibrace ve volantu, nerovnoměrné opotřebení pneumatik a tažení vozidla na jednu stranu.

I když se tyto příznaky zdají jako drobné nepříjemnosti, už při pouhém opotřebení pneumatik ztratí vozidlo brzdnou sílu. V nejhorším případě, když součástka zcela selže, se kolo ze systému řízení uvolní, což způsobí, že vozidlo nelze řídit. Už při prvním náznaku opotřebení je bezpečnost řízení ohrožena a vozidlo není vhodné řídit. Opotřebovanou/vadnou spojovací tyč je třeba okamžitě vyměnit.

Tyč stabilizátoru

Můžete řídit s vybitou tyčkou stabilizátoru?

Tyčky stabilizátoru zabraňují nadměrnému naklánění během zatáčení a udržují vozidlo stabilní díky propojení stabilizátoru, někdy nazývaného jako příčný stabilizátor, se součástmi zavěšení. Příznaky opotřebované tyčky stabilizátoru jsou klepání na nerovných silnicích a vůle na stabilizátoru při kontrole zavěšení.

Nejhorším scénářem extrémně opotřebované součástky je její úplné oddělení ze systému zavěšení, což způsobí, že se vozidlo bude příliš naklánět a sníží se jeho stabilita. Vůz je možné i nadále řídit, ale výrazně se zhorší jeho ovladatelnost. Obzvlášť opatrní musíte být na zpevněných silnicích a vysokorychlostních komunikacích, kde je potřeba často měnit jízdní pruh. Rozhodně je třeba nechat součástky co nejdříve vyměnit.

Silentbloky

Dokážete jezdit se špatnými silentbloky?

Silentbloky fungují jako polštář mezi komponenty a umožňují kontrolovat pohyb v kloubech. Zároveň snižují hluk, vibrace a tvrdost podvozku. Příznaky opotřebených silentbloků jsou hlučnost nebo skřípání, nerovnoměrné opotřebení pneumatik, snížená ovladatelnost a problémy s brzděním.

Pokud silentbloky zcela selžou, začnou se díly zavěšení a řízení dotýkat kov na kov, což může způsobit jejich poškození nebo ohnutí. Mírně opotřebené silentbloky sice nezpůsobí, že by se vozidlo nedalo řídit, přesto je vhodné vyměnit je při prvních náznacích opotřebení.

Kulové čepy

Dokážete řídit se špatnými kulovými čepy?

Kulový čep působí jako otočný kloub mezi koly a zavěšením, což umožňuje řízení vozidla a zároveň zajišťuje pohodlnou jízdu. Příznaky opotřebovaného kulového čepu jsou hlasité zvuky, nadměrné vibrace na hřídeli řízení, vozidlo driftuje a jeho pneumatiky se nerovnoměrně opotřebovávají.

V nejhorším případě, kdy se kulový kloub zcela zničí, se kolo může volně pohybovat v jakémkoli směru, což způsobuje úplnou ztrátu kontroly nad řízením a poškození dalších částí, jako například blatníku a dílů zavěšení a řízení. Vzhledem k vysokému riziku následných škod, které mohou nastat v důsledku zničeného kulového čepu, je třeba vozidla, která vykazují příznaky opotřebovaných kulových čepů, okamžitě nechat zkontrolovat a případně vyměnit všechny opotřebené součástky.

Příčné rameno

Můžete řídit se špatným příčným ramenem?

Tato součástka spojuje zavěšení s vozidlem, umožňuje kolům pohybovat se nahoru a dolů a přitom bránit pohybu vpřed a vzad. Příznaky špatného ramene je klepání nebo cvakání, vybočování vozidla na stranu při nájezdu na nerovnosti nebo při prudkém zrychlení. Příčné rameno obsahuje kulový čep a silentbloky, takže i jejich opotřebení se zde mohou projevit.

Pokud se rameno zlomí při jízdě po zpevněné silnici, může se uvolnit kolo a řidič ztratí kontrolu nad vozidlem. Proto se nesmí oprava poškozeného ramene odkládat.

Bezpečnost řidiče, cestujících a účastníků silničního provozu je prioritou, a proto je správná funkce dílů řízení a zavěšení velmi důležitá pro udržení kontroly nad vozidlem. Není radno ignorovat nepřirozené zvuky vycházející z podvozku, změnu jízdního komfortu nebo ovladatelnost vozu, protože mohou být výchozím bodem problémů, které mohou vést k závažným poruchám.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!