Na silnicích jezdí mnoho vozů s poškozenými pružinami zavěšení. Zdá se to neuvěřitelné, ale ve skutečnosti se stává, že se takové poškození nijak zvlášť neprojevuje nebo je velmi nenápadné.
Většina řidičů si myslí, že prasknutí pružiny vydá hlasitou ránu a způsobí výrazný náklon vozu. To se může přihodit, když k tomu dojde na nerovnosti, například při přejetí obrubníku a pružina se zlomí někde uprostřed své délky. Další známkou vzniklé poruchy bude charakteristické drnčení nebo skřípání při jízdě. To je zvuk závitů pružiny, které mohou o sebe narážet nebo se vzájemně posouvat.
Skrytá pravda…
Je však důležité si uvědomit, že pružiny se zpravidla nelámou uprostřed, ale u prvního nebo posledního závitu, přímo v opěrných bodech. V takovém případě se z pružiny ulomí jen malý několikacentimetrový kousek, který obvykle vypadne z vozu. Závada se projeví až při kontrole, kdy automechanik upozorní na to, že pružina není správně usazena v uložení. Pružina může být zkřivená nebo může udělat v uložení rýhu, protože se při každém pohybu otáčí kolem své osy.
Dalším faktorem, který kvalifikuje pružiny k výměně, je pokročilá koroze. Ta samozřejmě mění výkonnostní charakteristiky pružiny a zvyšuje její náchylnost k poškození.
Je tu prasklina, je tu riziko
Jízda na opotřebovaných pružinách je možná, ale mění se jízdní vlastnosti vozu. Kvůli snížené světlé výšce je také možné poškodit podvozek při jízdě na nerovném povrchu. Opotřebované pružiny mají nejen znatelný vliv na jízdní vlastnosti, ale také prodlužují brzdnou dráhu a narušují činnost systémů kontroly trakce.
Pravidla pro výměnu podle firmy Lesjöfors
Společnost Lesjöfors, švédský výrobce pružin pérování, připomíná nejdůležitější zásady při výměně pružin:
- Pružiny na dané nápravě vyměňujte vždy v páru.
- O výměně pružiny se vyplatí uvažovat nejen v případě praskliny nebo pokročilé koroze. Dobrou příležitostí je například instalace systému LPG – vůz s novými pružinami lépe odolá dodatečnému zatížení, které přináší nádrž na plyn.
Další doporučení
Při výběru pružin je důležité určit přesný typ, který bude pro váš vůz vhodný. Je důležité, aby pružiny na přední a zadní nápravě měly stejné vlastnosti a aby vozidlo nebylo na jedné straně vyšší.
Výška pružin v klidové poloze (po vybalení z krabice) nemusí vždy odpovídat jejich výšce v pracovní poloze (po instalaci). Vzhledem k různým výrobním technologiím mají pružiny různé vlastnosti. Některé se při zatížení “srazí” téměř o polovinu. Ostatní v mnohem menší míře.
Komentáře