Leštění světlometů je velmi častou opravou, kterou motoristé vyžadují v autoservisech, nebo ji řeší svépomocí. Trh také nabízí nepřeberné množství speciálních lešticích a brusných sad. Výrobci světlometů však varují, že pouhé leštění a broušení mohou způsobit nevratné poškození. Světlomet je totiž při výrobě opatřen průhlednou povrchovou úpravou, která je odolná vůči UV záření. Pokud ji odstraníte, můžete dosáhnout pouze dočasného projasnění vzhledu světlometu, ale tento krok výrazně zrychlí jeho degradační proces. A pokud zvolíte metodu leštění, riskujete nejen zrychlený proces žloutnutí, ale i zvýšené riziko mechanického poškození světlometu.
Trvalé a účinné řešení – ochranná vrstva proti UV záření
Pro skutečně trvalou opravu, která vrátí světlometům vzhled a funkčnost jako u nového automobilu, je nejlepší volbou aplikace laku s UV ochranou. Tento postup je náročnější než běžné leštění, ale výsledek je dlouhodobý a velmi efektivní.
Jaký je správný postup při péči o světlomety?
1. Příprava světlometu
Nejprve je nutné světlomet pečlivě obrousit mokrým brusným papírem o zrnitosti P800, čímž odstraníte všechny znečištěné a zažloutlé vrstvy. Následně použijte jemnější brusný papír P2000, aby povrch byl dokonale hladký a matný. Světlomet nesmí být broušen do lesku, ale pouze do matného stavu. Tento krok odstraní všechny poškozené vrstvy a připraví po vrch na nanesení ochranné vrstvy.
2. Vyčištění povrchu
Po broušení je třeba světlomet důkladně vyčistit pomocí čističe plastů, který je speciálně navržen pro použití na plastových difuzorech světlometů, protože jiné čističe mohou plast poškodit.
3. Aplikace základní vrstvy
Dalším krokem je nanesení vrstvy základu na plasty, který se nanáší pouze v tenké vrstvě. Slouží k zajištění potřebné přilnavosti pro následující vrstvy. Po nanesení základního nátěru nechte schnout po dobu, kterou daný přípravek vyžaduje. Dejte pozor také na správnou teplotu při schnutí.
4. Nanesení bezbarvého laku
Poté přichází na řadu bezbarvý lak, který je klíčový pro ochranu světlometu proti UV záření. Pokud použijete dvoukomponentní lak, tak je před aplikací nutné aktivovat druhou složku. Pokud používáte ColorMatic 2K, vyjměte vnitřní kroužek z ochranného krytu a vložte jej do kolíku. Prstem skrz kroužek silně zatáhněte, dokud to nepůjde. Poté otočte kroužek o 360°. Po důkladném protřepání je směs připravena k použití. Lak nanášejte v jedné až dvou vrstvách. Po 5–6 minutách je lak suchý na dotyk. Po 7 hodinách je lak plně vytvrzený a světlomet bude mít opět chráněný povrch.
Po úspěšné opravě bude světlomet vypadat téměř jako nový a jeho životnost bude srovnatelná s originálními světlomety z výroby.
Společnost European Aerosols má pod svou značkou ColorMatic v sortimentu 2 sady, se kterými lze tuto opravu provést. Menší sada Motip na trvalou opravu světlometů obsahuje 3 spreje a detailní návod na obalu. Větší sada obsahuje navíc smirkové papíry, houbičku, maskovací pásku, rukavice a plastovou pistoli pro lepší práci se spreji.
Kompletní informace najdete v časopise INFOMAG.
Komentáře