2 důvody proč zapínat klimatizaci i v zimě

, 8. prosince 2017, 10:38

Existují hned 2 důvody proč zapínat klimatizaci. Nejenom, že se vyhneme zamlženým sklům ve vlhkých podzimních a zimních dnech, ale především tak zajistíme kompresoru klimatizace dlouholetý bezproblémový provoz.

Klimatizaci je vhodné zapínat i v zimě

I když byla klimatizace donedávna spojována spíše s luxusními vozidly, dnes představuje standardní výbavu většiny modelů automobilů. Obecně se předpokládá, že klimatizaci používáme pouze k ochlazení vozu v letní sezoně. Pokud ji však využíváme správně, výrazně přispívá ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, zejména ve vlhkých podzimních a zimních dnech. Úkolem klimatizace v tomto období je dostatečně vytopit, a hlavně vysoušet interiér vozidla a jeho kritické bezpečnostní prvky, např. skla. Proto se vyplatí jezdit se zapnutou klimatizací bez ohledu na povětrnostní podmínky.

Jak to funguje?
I když to tak nevypadá, princip fungování celého systému klimatizace není vůbec složitý. Jedná se o uzavřený systém skládající se z několika součástek a pevných i ohebných hadic. Celek je rozdělen na dvě části: vysoko- a nízkotlakovou. V systému cirkuluje chladící médium (v současné době je nejpopulárnější látkou R-134a, kterou pomalu výrobci nahrazují pro životní prostředí méně škodlivou látkou HFO-1234yf).

Komprese a expanze chladiva umožňuje snížit teplotu vzduchu proudícího klimatizačním systémem, a zároveň z něj odstranit vlhkost. Právě proto klimatizace zapnutá v zimní den okamžitě odstraňuje opar ze skla.

Mazání kompresoru klimatizace
V chladícím médiu je rozpuštěn speciální olej, jehož úkolem je mazat kompresor klimatizace. Ten je obvykle poháněn klínovým řemenem – výjimku tvoří hybridní automobily s hybridním pohonem, u nichž se používají kompresory s elektrickým pohonem (společně se speciálními dielektrickými oleji).

Co se stane, když řidič stiskne tlačítko s obrázkem sněhové vločky? Ve starších vozech umožňovala viskózní spojka propojení kompresoru s kolem poháněným klínovým řemenem. Po vypnutí klimatizace se kompresor přestal otáčet. Dnes se ale stále častěji používá elektronicky řízený tlakový ventil – kompresor se neustále otáčí, ale pouze při zapnuté klimatizaci přečerpává chladivo pod tlakem.

„Problém je, že v chladícím médiu je rozpuštěn olej, takže jízda s klimatizaci vypnutou po dobu několika měsíců vede k rychlejšímu opotřebení kompresoru,“ vysvětluje Constantin Iordache z Valeo.

Proto je z hlediska trvanlivosti systému nutné mít klimatizaci pokaždé zapnutou. Ale co spotřeba pohonných hmot? Nevede taková péče o klimatizaci ke zvýšení nákladů na palivo? „Výrobci klimatizačních systémů neustále pracují na tom, aby kompresor co nejméně zatěžoval motor. Zároveň se zvyšuje výkon motorů ve vozidlech a úměrně s tím představuje kompresor klimatizace neustále menší zátěž. Zapnutí klimatizace vede ke zvýšení spotřeby paliva pouze o pár desetin litru na každých 100 kilometrů,“ vysvětluje Constantin Iordache.

Naopak opotřebovaný kompresor má za následek mnohem vyšší náklady než nový kompresor a jeho montáž. „Pokud se v klimatizačním systému objeví kovové piliny z opotřebovaného kompresoru, budete muset také vyměnit kondenzátor, protože neexistuje žádná účinná metoda k vypláchnutí pilin z jeho rovnoběžného potrubí,“ varuje Constantin Iordache.

Proto je nutné nezapomínat na pravidelnou údržbu klimatizace, nejméně jednou za dva roky, ani na výměnu chladícího média – a je-li to nutné – výměnu oleje v kompresoru. Nicméně nejdůležitější je používat klimatizaci po celý rok. Výrazně to snižuje riziko poškození systému a zvyšuje bezpečnost jízdy díky lepší viditelnosti z vozidla. Pokud však bude nutné vyměnit opotřebovaný kompresor, je nezbytné vzít v potaz dvě klíčové otázky.

Za prvé byste vždy měli vyměnit také kondenzátor, protože jej nelze očistit od kovových pilin ze starého kompresoru – ty by za pár týdnů zničily i nový kompresor. Za druhé si při výběru kompresoru zvolte výrobce, který dodává tyto součástky i pro prvovýrobu, protože to je garancí bezproblémového a dlouhodobého provozu díky nejvyšší možné kontrole kvality ve výrobním procesu.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!