Bosch a Veniam zajišťují konektivitu vozidla s okolím

, 13. prosince 2018, 9:43

Aby v budoucnu umožňovaly automobily propojenou a automatizovanou jízdu, musí umět snadno komunikovat mezi sebou a se svým okolím. V současnosti neexistuje standardizovaný technický základ pro tuto výměnu dat, která je známá pod pojmem „vehicle-to-everything“ (V2X). Společnost Bosch na tom však pracuje.

Bosch a Veniam zajišťují konektivitu vozidla s okolím

„Pokud jde o V2X, Bosch využívá multistandardní přístup. Vyvinuli jsme univerzální jednotku konektivity, která je schopna komunikovat pomocí všech obecně známých přenosových technologií implementovaných v propojených automobilech,“ uvádí Dr. Dirk Hoheisel, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

Pro datovou komunikaci V2X tak firma Bosch vytvořila centrální řídicí jednotku typu „vše v jednom“. Automobily pak následně mohou využít Wi-Fi sítě dostupné ve městech, zatímco jinde mohou komunikovat například pomocí celulárních sítí. Komplexní úkol správy těchto různých komunikačních možností je řešen prostřednictvím software od firmy Veniam, start-upu Silicon Valley. Tento software neustále vyhledává nejlepší přenosovou technologii, která vyhovuje konkrétním požadavkům, a automaticky přepíná mezi dostupnými alternativami. Tímto způsobem udržuje nepřetržité a bezproblémové propojení vozidel, díky čemuž se auta mohou například navzájem informovat o nehodě a pasažéři si v klidu užívat nepřerušovaný streaming hudby.

Očekává se, že do roku 2025 počet propojených vozidel na silnicích v samotné Evropě, Spojených státech a Číně přesáhne 470 milionů. Zpočátku se většina vozidel bude připojovat přímo ke cloudu; ale díky V2X budou v budoucnu auta schopná komunikovat přímo mezi sebou navzájem, stejně jako s dopravní signalizací, stavbami na silnicích, přechody pro chodce a budovami atd.

Bosch vyvíjí jednotku konektivity vyhovující všem standardům

Vozidla budou mít také možnost využít zelenou vlnu, protože budou vědět, kdy se u další řady semaforů rozsvítí zelená a tím pádem přizpůsobí svou rychlost. Výsledkem bude plynulejší doprava, a to zejména ve městech. V současné době však není pro komunikaci V2X na obzoru žádný globálně harmonizovaný standard. Zatímco Čína využívá v první řadě technologii Cellular-V2X, která je založená na mobilní komunikaci, Evropa a Spojené státy plánují kromě C-V2X zavést ještě standardy přenosu založené na Wi-Fi (DSRC a ITS-G5). Tenhle chaos ve standardech může v mezinárodním měřítku vést k problémům s komunikací vozidel. V budoucnu se ale není čeho bát, jestliže budou automobily vybaveny jednotkou pro univerzální konektivitu od firmy Bosch.

Software zajišťuje nejlepší propojení

Software od firmy Veniam je posilovačem propojení jednotky konektivity od firmy Bosch. Kromě toho, že neustále sleduje, jaké komunikační technologie V2X jsou aktuálně k dispozici, tento software monitoruje také náklady a zpoždění v přenosu dat u každé varianty alternativního připojení, protože ne každá technologie je vhodná pro každou situaci. Například v případě, kdy je třeba upozornit řidiče na vozidlo blížící se z vedlejší ulice. To se počítá každá milisekunda. Tento typ kritických informací musí být sdělován v reálném čase pomocí vysoce spolehlivé technologie, která je vždy připravena k použití – i za cenu vyšších nákladů na přenos dat. Na druhé straně v situaci, kdy jde o aktualizaci software z cloudu nebo aktualizaci mapy navigačního systému, není kam spěchat a je možné si počkat na dostupnější a stabilnější síť Wi-Fi. Prostřednictvím Wi-Fi je možné přenášet velké objemy dat během krátké doby.

U příležitosti největšího světového veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas obdržely Bosch a Veniam za společně vyvinuté řešení ocenění za inovaci CES 2019 Innovation Award Honorees v kategorii „Vehicle Intelligence and Self-Driving Technology“.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!