Společně s naším spřáteleným servisem jsme se pustili do testování servisního vybavení značky Magneti Marelli. Těsně před přezouvací sezónou jsme nainstalovali dvě zařízení této značky, abychom se přesvědčili, jak si povedou. Testovat budeme v průběhu nejbližších týdnů a s výsledky vás podrobně seznámíme.
Zouvačky a vyvažovačky Magneti Marelli – jaké vybavení si vybrat?
Magneti Marelli nabízí několik modelů pneuservisních strojů – v nabídce najdeme jak levná zařízení, tak špičkové vybavení. Pro náš test jsme zvolili střední cestu, tj. komplet zařízení, jehož cena nepřesahuje celkovou částku 120.000 Kč. Jsou to:
- Vyvažovačka MM-HC1024FA
- Zouvačka MM-HC1224LL2V
Výše uvedená sestava se zdá být dobrou volbou pro servis, pro který je přezouvání pneumatik jednou z poskytovaných služeb. Stále více autoservisů se snaží hledat další zdroje příjmů v sezónních službách, jako je např. výměna pneumatik. Autoservis, ve kterém jsme zařízení nainstalovali, se dosud specializoval na opravy zavěšení vozidel, nastavení geometrie a také pneuservis. Testovaná zařízení nahradila opotřebované stroje jiné značky, zakoupené před šesti lety. Mechanici budou porovnávat nová zařízení s těmi staršími, ale také kontrolovat jejich praktičnost a spolehlivost při každodenní práci.
Náš test je samozřejmě dosti nestandardní počin. Chtěli jsme však, aby Magneti Marelli k našemu servisu přistupovalo stejně jako ke všem jiným zákazníkům. Kromě samotných zařízení jsme chtěli zkontrolovat také zákaznický servis. Podle našeho názoru je v dnešní době spokojenost osoby, která významně investuje do rozvoje svého autoservisu, velmi důležitá.
Zajímalo nás, co se stane ihned poté, když se zákazník rozhodne objednat si dílenské vybavení. Koneckonců, nejedná se o zařízení, které lze jen tak zaslat na uvedenou adresu spolu s vyplněným záručním listem a „pustit to z hlavy“, jak to většinou dělají internetové obchody. Magneti Marelli jako společnost s mnohaletými zkušenostmi si je toho dobře vědoma. Objednaná zařízení dorazila na místo prostřednictvím jedné z kurýrních společností. Byla dobře zabalená a zabezpečená (tzv. „unboxing“ trval více než 20 minut). Autoservis se však nemusel zabývat jejich vybalením a sestavením. Technici společnosti Magneti Marelli se o to postarali, když dorazili na místo v předem dohodnutém termínu. Jejich úkolem bylo nejen zařízení řádně sestavit a zapojit na určeném místě, ale také provést kalibraci a proškolit obsluhu v jejich provozu. V našem případě jsme samozřejmě jednali s mechaniky, pro které není provoz takových strojů novinkou, nicméně nová zařízení mají několik řešení a dalších funkcí, které stojí za to prodiskutovat. Seznámit se s nimi pod vedením školitele je mnohem pohodlnější řešení než samostatně studovat přiložený návod k použití.
Parametry testovaných zařízení Magneti Marelli
Na testovaných zařízeních budou pracovat mechanici, od nichž budeme postupně získávat informace z průběhu testu. Doufáme, že bude pěkné počasí, díky němuž si bude chtít vyměnit pneumatiky co nejvyšší počet zákazníků.
V rámci zkoušky budeme testovat vyvažovačku MM-HC1024FA z řady Pro Line, která je vybavená automatickou brzdou sloužící k zastavení kola ve správné poloze. Vyvažovačka má 17palcový LED monitor a rozhraní s 3D grafikou. Snadné použití tlačítek s intuitivními symboly má za cíl zvýšit rychlost obsluhy zařízení. Zařízení se ovládá klasickými tlačítky, nemá dotykový panel, který se obtížně ovládá při práci s rukavicemi. Patentovaný software je k dispozici v češtině. Vyvažovačka je vybavená 4 centrovacími kužely (většina zařízení dostupných na trhu má 3).
Jednou z nejdůležitějších vlastností vyvažovačky je vybavenost laserovým ukazovátkem, které přesně určuje místa nevyvážení. Jinými slovy lze říct, že zařízení nám samo ukazuje, kde se má uchytit závaží. Zajímavou možností je také program, který pomáhá označit taková místa pro nalepení závaží, že nejsou skrz ramena ráfku vidět, pokud je to ovšem možné. K osvětlení místa montáže závaží navíc slouží LED dioda. Funkce, jejíž užitečnost také určitě zkontrolujeme, je automatické, elektronické měření vzdálenosti, průměru a šířky ráfku. To vám umožní automaticky zadat jeho parametry.
Standardním vybavením vyvažovačky MM-HC1024FA je rovněž držák nářadí umožňující zavěšení kuželů pro různé typy ráfků a skříňka na nářadí.
Zouvačka MM-HC1224LL2V je také zařízení z řady Pro Line. Její součástí je systém s pomocným ramenem, který je nápomocný při servisu stále populárnějších nízkoprofilových pneumatik. Integrovaný pohon stolu umožňuje jeho pomalejší nebo rychlejší otáčení, které je ovládáno spodním pedálem. Druhý, vyšší rychlostní stupeň otáčení šetří nejenom čas, ale také elektrickou energii. Elektromotor s novou převodovkou má vyšší účinnost, což snižuje energetické ztráty o několik desítek procent a současně zvyšuje spolehlivost zařízení. Další výhodou pohonu, kterou si mechanici okamžitě všimli, je tichý chod. Hluk se oproti předchozímu zařízení snížil o 50 %.
Zouvačka pneumatik Magneti Marelli má patentovanou, trapézovou konstrukci, jejímž úkolem je poskytovat silnou podporu při montáži pneumatik. Velkou výhodou zvyšující komfort práce může být také odrážecí rameno nastavitelné ve čtyřech polohách. Zouvačka má integrovaný inflator (vzdušník) (zabudovaný do čelistí). Tlaková nádoba na zadní straně stroje je pro inflator „tlakový akumulátor“. S tímto řešením můžete nafouknout kolo na příslušnou hodnotu, aniž byste jej sundávali ze stolu zařízení.
Mechaniky zaujala také skutečnost, že čelisti zouvačky je možné nastavit v jakékoli poloze, nejen ve dvou krajních. Jejich předchozí zařízení toto omezení mělo, což často práci ztěžovalo.
Při montáži a prvním spuštění strojů Magneti Marelli jsme si všimli bohatého standardního vybavení. Souprava obsahuje například sadu až 20 třecích plastů na montážní hlavu (používají se k tomu, aby nedošlo k poškození ráfku během montáže a demontáže pneumatiky). Rovněž získáme 8 krytů čelistí (4 náhradní), stejně jako montážní páku na pneumatiky, štětec, kalibrační závaží, naklepávací kleště nebo nástavec na dotahování kol. Přístup výrobce k vybavení se nám líbí, protože se to promítá do časových úspor servisu. Po zakoupení přístrojů obdrží servis všechno potřebné vybavení k okamžitému zahájení práce – už není potřeba nic dalšího.
Obě zařízení budou testována v autoservisu po několik příštích týdnů a poté v dalším článku shrneme dojmy a názory mechaniků. Doufáme, že se dobře otestují všechny funkce strojů, díky brzkému začátku přezouvací sezóny. Pokud máte dotazy týkající se zařízení nebo návrhy ohledně toho, na co bychom se během testu měli zvláště zaměřit, napište nám je prosím do komentářů pod článkem.
georgeus, 24. března 2020, 11:13 0 0
tyto dva výrobky nedávno nabízela v měsíční akci za slušné peníze firma Auto Partner (Praha). Jsem docela zvědavý na výsledky testu, protože jsem o koupi uvažoval.
Odpověď