Dayco BIO: Průlomová technologie systémů přenosu energie

2. října 2020, 15:40

Téměř bez výjimky se, ať už benzinový nebo naftový, spalovací motor spoléhá na mechanicky poháněné rozvody (časování ventilů) a donedávna to bylo buď řetězem běžícím uvnitř motoru, nebo řemenem namontovaným zvenčí. V roce 2007 však společnost Dayco navrhla a vyvinula alternativní řešení, které kombinovalo výhody jak „mokrého“ řetězu, tak „suchého“ řemene, a vytvořila tak první rozvodový systém řemene v oleji (BIO) na světě.

Jako partner společnosti Ford v oblasti přenosu energie bylo Dayco pověřeno úkolem navrhnout řešení, které nahradí vysokotlaké vstřikovací čerpadlo poháněné řetězem pro oblíbený motor „Lynx“, od roku 1998 hojně používaný k pohonu různých modelů vozů Focus, C-Max, S-Max, Mondeo, Galaxy, Tourneo Connect a Transit Connect.

Řemen v oleji (BIO) Dayco

Po úspěšném zavedení začali technologii BIO používat do několika svých motorů také jiní výrobci vozidel, včetně PSA a VAG. Ford ji využil i do dalších motorů, například do mnohonásobně oceňované jednotky EcoBoost o objemu 1,0 litru.

Technologie BIO přinesla skutečnou revoluci v synchronních převodových systémech, protože vývoj řešení, které umožňuje práci rozvodového řemenu uvnitř motoru, znamená, že se spojilo to nejlepší z technologie řemenů a řetězů.

Ve výsledku byly eliminovány výhody spojené se systémem poháněným řetězem oproti vnějšímu pohonu řemenem, pokud jde o velikost motoru, a zároveň byly zachovány zjevná pozitiva řemenového pohonu. Tyto výhody se promítají do schopnosti redukovat hmotnost převodového systému, a tím snižovat jeho setrvačnost, což v kombinaci s vlastnostmi pružného řemenu s nižším třením přináší dvojí ekologické plusy: nižší spotřebu paliva a nižší emise.

Řemeny BIO také obvykle nejsou tak široké jako suché řemeny, protože nepotřebují odvádět teplo, které se přirozeně kumuluje v důsledku tření mezi řemenem a řemenicemi/napínáky. Je to tím, že olej snižuje tření mezi těmito součástkami a chladí řemen. Řešení Dayco BIO také těží z jedinečného použití materiálu PTFE, který společnost používá na zuby svých HT řemenů, což dále snižuje tření a znamená, že mají větší nosnost a poskytují delší životnost.

Snad nejvýznamnějším příspěvkem k těmto výhodám je však skutečnost, že na rozdíl od řetězu se rozvodový řemen, ať už je umístěn na mokré nebo suché straně motoru, nemůže natáhnout. To brání tomu, aby motor procházel fázovými změnami v důsledku prodloužení řetězu a aktivně se tak předchází nadměrnému znečištění způsobenému nesprávným časováním ventilů. Tato technologie také produkuje znatelně nižší hladinu hluku než srovnatelný systém poháněný řetězem.

Výrobci vozidel jsou pod obrovským tlakem, aby snižovali emise výfukových plynů a zvyšovali palivovou účinnost motorů pohánějících jejich vozidla, což znamená, že musí posunout technologické hranice, aby generovali potřebný zisk. Proto je nutné, aby ve spolupráci se specializovanými výrobci dílů, jako je Dayco, vyvinuli technologii potřebnou k dosažení jejich cílů.

Podíváme-li se na tradiční výrobce, tak například společnost Ford se rozhodla nasadit řadu vysoce výkonných maloobjemových zážehových a vznětových motorů s cílem řešit problém emisí a spotřeby.

Rodina přeplňovaných zážehových motorů Ford EcoBoost s přímým vstřikováním je navržena tak, aby poskytovala úroveň výkonu a točivého momentu, která je obvykle spojena s motory s větším obsahem, a současně dosahovala o 20 procent lepší spotřeby paliva a o 15 procent nižších emisí. Součástí designu motorů EcoBoost je revoluční rozvodový systém BIO, vyvinutý společností Dayco.

Tento vývoj originálního vybavení se přirozeně odráží v aftermarketové nabídce společnosti Dayco, která umožňuje využívat nezávislým autodílnám tato řešení. Autoservisům to umožní nabídnout zákazníkům náhradu typu „originál za originál“, jako jednoznačnou alternativu ke značkovému servisu.

Další informace o produktech přenosu energie v OEM kvalitě značky Dayco najdete na: www.dayco.com

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!