Halogeny jsou nejdéle používaným zdrojem světla na automobilovém trhu. Zdá se, že jejich konstrukce již dosáhla hranic svých technologických možností.
Na jedné straně tomu tak je a jejich bezprostředními nástupci se možná stanou LED retrofity. Proces jejich schválení pro používání na veřejných komunikacích ale stále probíhá. Výrobci halogenových žárovek proto neustále hledají nová řešení. Příkladem můžou posloužit tři položky v nabídce Philips, upravené z hlediska efektivity.
Žárovky Philips WhiteVision ultra oceňují řidiči, kteří chtějí modernizovat look svého vozu po vizuální stránce. Vysoká barevná teplota v řádu 4200 K vyzařuje podobné světlo jako xenonové výbojky. Kromě toho je paprsek dopadající na silnici o 60 % výkonnější ve srovnání se zákonně požadovaným minimem.
Bílé světlo na této úrovni připomíná to denní, a proto je pro lidský zrak neutrální. Dá se ještě něco v takové žárovce vylepšit? Zdá se, že ano. V první řadě byla její skleněná baňka pokryta patentovaným složením gradientového povlaku, došlo k úpravě konstrukce kroucené dvojlinky a složení jedinečné směsi plynů pod tlakem až 15 barů.
Výsledkem je pokoření další hranice v podobě účinného propojení vysokých parametrů s delší trvanlivostí. V případě H7 je to 350 hodin a u H4 až 540 hodin nepřetržitého svícení. Táto řada obsahuje i typy H1, H3, H11, HB3, HB4, HIR2, a také PSX24W, W5W a H6W.
Druhou upravenou položkou je žárovka Philips X-tremeVision Pro150. Tato hodnota znamená vyšší procento účinnosti, a to nejen ve srovnání s minimem požadovaným zákonem, ale i s předchozí generací. Na silnici to znamená osvětlení dalších 70 metrů.
Baňka byla navíc vyrobena z jedinečného křemenného skla Diamond Precision s UV filtrem. Díky tomu bylo možné dosáhnout ještě větší průzračnosti, která se přímo promítá do zlepšení jasu. Jedinečná směs plynů v jejím vnitřku obsahuje mj. xenon a krypton.
Žárovka Philips X-tremeVision Pro150 vydává světlo s barevnou teplotou 3400 K. Jasnější a efektivnější paprsek však nezkracuje její životnost. Naopak u typu H7 byla doba nepřetržitého provozu vypočtena na 450 hodin a v případě H4 až 540 hodin. K dispozici jsou také typy H1, H11, HB3, HB4, HIR2 a W5W.
Know-how značky Philips vychází ze zkušeností z motosportu. Ideálním příkladem je žárovka RacingVision, která od svého uvedení na trh získává od řidičů každoročně ocenění Best Buy. Konstruktéři i v tomto případě neustále hledají řešení, jak zlepšit její vlastnosti.
Nástupcem tohoto bestselleru je RacingVision GT200. Toto označení souvisí s pojmem Gran Turismo a hodnotou výkonu paprsku. Ve srovnání s předchozí generací se zvýšila o 50 %. Z toho plyne o 80 metrů delší osvětlení silnice. Navíc se zvýšila její životnost – v případě H7 je to 250 hodin a u typu H4 dvakrát tolik, tedy 400 hodin nepřetržitého svícení. A to při zachování barevné teploty na úrovni 3500 K. Jak se to podařilo?
Při konstrukci Philips RacingVision GT200 se využívá nejen křemenné sklo Diamond Precision, ale také jedinečný povlak. V případě H4 šlo o techniku sítotisku, jejíž precizní aplikace má současně vliv na způsob dopadu světelného paprsku. U typu H7 zase využili gradientního povlaku a špičku navíc opatřili chromovanou čepičkou, která ještě více zlepšuje optiku světlometu automobilu.
Halogenové žárovky Philips WhiteVision ultra, X-tremeVisionPro150 a RacingVisionGT200, zmodernizované z hlediska výkonu i uživatelského komfortu, jsou k dispozici na českém trhu od září 2020.
Komentáře