Chceme-li na silnici dobře vidět, dobrý zrak nám nestačí. A ani ty nejvýkonnější žárovky nemusí být řešením. V případě osvětlení automobilu totiž platí heslo, že vše souvisí se vším.
Svítí vůbec?
Ano, zdá se to být jako banalita, ale stále platí a stále ji mnozí řidiči přehlížejí. Kontrola funkčnosti osvětlení je jeden z nejdůležitějších úkolů údržby automobilu z hlediska bezpečnosti silničního provozu. Kontrolujeme funkčnost světlometů, a to nejen světlometů a blinkrů, ale také zadních a brzdových světel. Tato kontrola by se měla stát jedním z pravidelných rituálů před každou cestou. Kdo v noci nesvítí, jako by nebyl. Komu svítí jenom jeden světlomet, bývá často zaměněn za motocyklistu.
Svítí správně?
Výměna halogenových autožárovek je u mnohých značek automobilů problematická nebo minimálně zdlouhavá. U mnoha modelů se při výměně žárovky musí vyjmout celý světlomet. A při každé manipulaci se světlometem tak mírně změníme optiku celého osvětlení vozu. Pouhou výměnou žárovek tedy naše starost o osvětlení vozu zdaleka nekončí. Pokud svítí všechny žárovky na voze, neznamená to ještě, že vše je správně. Světlomety si ideálně po každé výměně autožárovek nebo minimálně jednou ročně necháváme odborně seřídit a zkontrolovat v servisu pomocí regloskopu, kterým doma 99 % řidičů nedisponuje. Pouze správně seřízené světlomety umožňují včas rozpoznat překážky na silnici, nebezpečí nebo neobvyklé dopravní situace.
Vidí správně?
Řidiči by si měli stejně často, tedy jednou ročně, nechat zkontrolovat i svůj zrak – buď u očního lékaře, nebo u optometristy. Sebelepší autožárovky a ani správně seřízené světlomety nám v případě špatného zraku nepomohou.
Silné autožárovky?
Mnozí řidiči si ve snaze zlepšit svůj výhled z vozu neváhají koupit a v běžném provozu používat velmi výkonné, avšak nehomologované žárovky, určené pouze pro offroad použití. Ohrožují tím ostatní účastníky silničního provozu, ale i sebe, protože v případě pojistné události pojišťovna nebude v případě použiti nehomologovaných zdrojů váhat a pojistné plnění bude krátit. Silné autožárovky tedy ano, ale pouze do seřízených světlometů a pouze ty, které jsou schválené pro daný typ vozu a pro běžný provoz. Aktuálně patří mezi nejjasnější halogenové autožárovky pro dodatečné vybavení Osram Night Breaker 200 . Díky špičkové technologii dosahují tyto žárovky vysokého světelného výkonu. Jsou až třikrát jasnější a poskytují světlo, které je až o 20 % bělejší, než požadují právní předpisy. Kužel jejich světla dosahuje délky až 150 metrů.
A LED retrofity?
LED retrofity jsou LED světelné zdroje, které nahrazují jak pomocné a signální autožárovky, tak i autožárovky do hlavních světlometů. Jedná se o nehomologované produkty, legální je tedy jejich použití pouze pro osvětlení interiéru vozu nebo pro offroad (mimo pozemní komunikace). Přestože LED retrofity renomovaných výrobců dosahují skvělých světelně technických parametrů, ve vnějším osvětlení vozu stále homologaci postrádají – alespoň v tuzemsku. Některým sousedním zemím (Německo, Rakousko) se již podařilo legalizovat použití LED žárovek (retrofitů) i v hlavních světlometech místo halogenových žárovek pro konkrétní typy vozů. Tyto zdroje jsou výkonné, s velmi dlouhou životností a výbornými světelnými parametry. Avšak bohužel česká legislativa jejich použití oficiálně nepovoluje, proto jejich použití dobře zvažte.
Další pravidla?
Mezi základní pravidla patří, že kvalitní, správné a homologované žárovky do světlometů kupujeme a vyměňujeme v páru. To znamená, že pokud přestane fungovat jedna žárovka, automaticky se vymění žárovka i v druhém světlometu. Je totiž velmi pravděpodobné, že druhá žárovka přestane brzy rovněž fungovat. Kromě toho žárovky během své životnosti postupně ztrácejí intenzitu a slábnou. Aby obě žárovky svítily stejně jasně, je třeba je vyměnit najednou. Proto je vhodné mít s sebou náhradní pár vhodných autožárovek.
Při výměně autožárovek se nedotýkáme jejich skleněné baňky. Mastnota a špína na baňce narušují odvod tepla a nerovnoměrně rozložená tepelná zátěž může vést ke zkrácení jejich životnosti. Pokud i tak musíte žárovky měnit častěji, než je obvyklé, nechte si zkontrolovat elektroinstalaci. Špatně seřízený regulátor napětí nebo palubní přepětí mohou rapidně zkracovat životnost žárovek a obzvlášť těch s velmi vysokým světleným výkonem.
Pokud máte světlomety vybaveny manuálním regulátorem výšky světlometů, tak ho použijte před každou jízdou, při které vám náklad nadměrně zatíží záď vozu. Předejdete tak nepříjemnému oslňování protijedoucích vozů nebo ostatních účastníků silničního provozu.
Svítit za jízdy je povinné. Světlomety se však nerozsvěcí automaticky u všech vozů, proto je vždy před jízdou dobré překontrolovat, zda máte světla opravdu zapnutá. Většině vozů s automatickým denním svícením navíc svítí světla pouze vepředu, vzadu není vozidlo osvětlené. Vozidlo se tak ze zadního pohledu např. v hustém dešti stává doslova neviditelným!
Užívejte mlhová světla vždy, když je to nutné. Tedy za mlhy, hustého deště nebo při silném sněžení. V případě, že tyto podmínky pominou, nezapomeňte je vypnout. Světlo z těchto světlometů je za normální viditelnosti příliš ostré a může způsobit nepříjemné oslnění. Nezneužívejte tato světla pro zajištění silnějšího světelného toku na povrchu vozovky. Místo nesprávného použití mlhových světel za dobré viditelnosti raději zpomalte.
A nezapomínejte, že bezpečná jízda začíná čistými skly auta, dále je třeba mít čistá a nepoškrábaná skla světlometů a správné brýle pro řidiče s rovněž čistými skly!
Více informací naleznete na stránkách firmy Osram.
Komentáře