Lehká užitková vozidla jsou určena pro širokou škálu použití, ale používají se hlavně pro přepravu osob, nákladu nebo obojího. To znamená, že výrobci lehkých užitkových vozidel musí nabízet více možností jejich konfigurace, aby si všichni zákazníci mohli přizpůsobit vozidlo svým specifickým potřebám. To vede ke vzniku rozmanité škály verzí včetně aut pro přepravu osob, dodávek nebo valníků. Kromě toho je možné volit různé varianty podvozků s různými konfiguracemi interiéru, v různých délkách, výškách a maximálních přípustných hmotnostech. V tomto článku společnost Arnott vysvětluje, jaký kompromis musí výrobci lehkých užitkových vozidel dělat, pokud jde o odpružení, a proč může sada pomocných vzduchových pružin poskytnout dokonalé řešení.
Obecné informace
Systém odpružení lehkých užitkových vozidel musí mít bezpečnou, odolnou a robustní konstrukci, aby zvládl přepravu cestujících a/nebo zboží a zároveň poskytoval nejvyšší možnou úroveň jízdního komfortu. Výzva spočívá ve velkém výběru konfigurací, což znamená, že odpružení vozidla musí být konstruováno tak, aby zvládlo širokou škálu podmínek zatížení. Během vývojové fáze je třeba testovat odpružení prázdného, částečně zatíženého nebo plně zatíženého vozidla, přičemž musí splnit technické požadavky a vyhovět stávající legislativě pro všechny podmínky zátěže.
Téměř všichni výrobci lehkých užitkových vozidel používají ve svých systémech odpružení buď konvenční vinuté, nebo listové pružiny. Výhodou použití vinutých pružin je, že poskytují větší celkový komfort, zatímco odpružení listovými pružinami může díky své progresivní povaze zvládnout větší zatížení.
Kompromis
Kompromis, který musí výrobci lehkých užitkových vozidel učinit, je nevyhnutelný, protože řešení odpružení musí být vhodné jak pro prázdné, tak pro plně naložené vozidlo. Proto se odpružení vyvíjí pro průměrné zatížení, které poskytuje maximální možný komfort prázdného vozidla a zároveň zajišťuje potřebnou bezpečnost a stabilitu plně naloženého vozidla. V důsledku toho může být odpružení příliš tvrdé, což způsobuje, že jízda je pro nenaložené vozidlo velmi nepohodlná. Na druhou stranu je odpružení pro trvale naložená vozidla příliš měkké, což dlouhodobě přetěžuje odpružení, způsobuje předčasné opotřebení ocelového zavěšení a nepříjemný zážitek z jízdy.
Při konfiguraci vozidla má kupující někdy k dispozici možnosti, které lze zvolit pro optimalizaci jeho použití, jako je například zesílený podvozek. Tyto úpravy však nabízejí pouze malé změny, protože vozidlo musí bezpečně jezdit i prázdné.
Jízda na limitu (přípustná hmotnost)
Vzhledem k tomu, že podvozek a odpružení jsou navrženy pro průměrné zatížení, čím vyšší je nosnost, tím větší je “výzva” pro jízdní a ovládací vlastnosti původního odpružení. I když kupující ví, že toto průměrné zatížení bude často nebo vždy překračovat, musí se stejně spolehnout na “standardní rozsah odpružení” nabízený výrobcem vozidla a pro začátek zvolit co nejvhodnější vůz.
Dokonalým příkladem je obytný vůz, který nikdy nebude jezdit s takovou hmotností, jakou má prázdná dodávka nebo valník. Proto je nejnižší hmotnost obytného vozu mnohem vyšší a zbývající užitečné zatížení je omezené, protože podvozek zatěžuje trvalá výbava obytného vozu.
Řešení
Pokud je průměrné zatížení (téměř) vždy překročeno, vozidlo potřebuje zvýšit nosnost, což znamená dodatečnou přípustnou celkovou hmotnost, aby získalo větší užitečné zatížení. Zesílená konvenční pružina by mohla být cenově výhodným řešením, ale zůstává kompromisem, protože má pevně danou hodnotu pevnosti. V důsledku toho nebude toto uspořádání nikdy ideální, takže odpružení bude stále příliš nebo nedostatečně tvrdé v závislosti na podmínkách zatížení.
Pomocné vzduchové systémy nabízejí nastavitelné řešení pro případy vyšší přípustné celkové hmotnosti nebo zvýšení maximálního přípustného zatížení nápravy. Za prvé, zesílení pružin optimalizuje odpružení, čímž se zvyšuje bezpečnost a použitelnost vozidla. Pomocné vzduchové pružiny jsou nejpohodlnějším a nejflexibilnějším řešením, protože bez ohledu na to, zda je vozidlo prázdné, trvale částečně zatížené nebo vždy plně naložené, mají vždy schopnost zajistit nejlepší možný jízdní komfort a maximální bezpečnost a stabilitu! Za druhé, vzduchové pomocné pružiny eliminují předčasné opotřebení a zlepšují jízdní vlastnosti, čímž prodlužují životnost vozidla, protože systém odpružení není přetěžovaný.
Dalšími výhodami jsou nastavitelnost při nerovnoměrném zatížení a ruční vyrovnávání výšky při parkování, což je pro obytné vozy velkou výhodou.
Pomocné vzduchové pružiny Arnott
Pomocné vzduchové pružiny Arnott jsou navrženy a zkonstruovány tak, aby doplňovaly vaše odpružení, zabraňovaly jeho prověšení při zvýšeném zatížení a poskytovaly dodatečnou stabilitu a vyšší jízdní komfort. Stejně jako naše standardní vzduchové pružiny jsou všechny pomocné vzduchové pružiny navrženy a testovány v USA nebo v Nizozemsku a používají pouze komponenty nejvyšší kvality. Díky 35 letům zkušeností s vývojem odpružení a vzduchových pružin jsou jejich konstrukce optimalizovány tak, aby vznikl snadno použitelný výrobek s menším počtem pneumatických spojů, který minimalizuje riziko úniku.
Aktuální novinka společnosti Arnott, sada pomocných vzduchových pružin (AH-4471) pro vozy Fiat Ducato/Citroen Jumper/Peugeot Boxer z let 2006 až současnost, umožňuje dosáhnout celkové hmotnosti 4090 kg, přičemž zatížení zadní nápravy lze u 15″ (sériový rozměr kol) lehkého podvozku zvýšit na 2240 kg. Zvýšení přípustné celkové hmotnosti vyžaduje v některých zemích dodatečné národní schválení. Proto společnost Arnott nabízí své vzduchové pomocné pružiny s certifikací TÜV.
Tyto informace vám poskytla společnost Arnott – Suspension Products, která má 35 let zkušeností s konstrukcí, navrhováním a výrobou vysoce kvalitních vzduchových dílů a zavěšení pro aftermarket a je technickým expertem na systémy odpružení. Výrobky Arnott jsou vyráběny z kvalitních originálních dílů, které nabízejí přesný tvar, uložení a funkci. Každý výrobek je před výrobou podroben rozsáhlým testům v amerických a evropských závodech firmy Arnott, a je vyladěn na míru konkrétní značce a modelu vozidla.
Na montáž pomocných pneumatických pružin se můžete podívat na YouTube firmy Arnott.
Komentáře