Remanufacturing je hnací silou vývoje výrobce převodovek. Reportáž z návštěvy továrny AISIN

24. března 2025, 9:20

Továrna AISIN v belgickém Monsu je jedním z nejdůležitějších center pro repasování automatických převodovek v Evropě. Byla založena v roce 1997 a od té doby se neustále rozvíjí. Kromě renovace převodovek vyrábí závod také integrované obvody pro všechny druhy řídicích jednotek přítomných v moderních automobilech. Zveme vás na reportáž z návštěvy tohoto jedinečného závodu.

Továrna AISIN

Závod společnosti AISIN Europe v Monsu zastává tři hlavní funkce. Jeho hlavní částí je divize zaměřená na obnovu poškozených převodovek do původního stavu. Druhou částí je hala, kde se vyrábějí řídicí jednotky automatických převodovek a další integrované obvody, které jsou zodpovědné za řízení součástek, jako jsou například elektrická vodní čerpadla. Poslední částí, která je neméně důležitá, je sklad náhradních dílů AISIN, mezi nimiž jsou i sady pro opravy automatických převodovek. Kromě toho se vedle závodu nachází zkušební dráha, kde se provádějí zkoušky a ladění převodovek.

Remanufacturing automatických převodovek a jeho dopad na vývoj výrobků

Repasování převodovek probíhá na originální výrobní lince, což umožňuje dosáhnout kvality srovnatelné s novými díly. Hlavním cílem je obnovit plnou funkčnost výrobku a prodloužit jeho životnost. Důležitou součástí závodu na repasování je pobočka, která se věnuje zkoumání předčasných poruch převodovek u vozů mladších než dva roky. Inženýři pečlivě analyzují každý poškozený díl a výsledky své práce hlásí výrobním závodům v Japonsku, které provádějí úpravy s cílem snížit poruchovost nových výrobků.

Každá převodovka prochází vícestupňovým procesem repase, který zahrnuje:

  • Demontáž a kontrola součástí z hlediska opotřebení a poškození,
  • čištění včetně tryskání, aby se ze skříně odstranily všechny nečistoty,
  • výběr znovu použitelných dílů,
  • montáž podle přísných výrobních postupů,
  • důkladné testování.

Továrna v Monsu používá při repasování pouze originální díly, což zaručuje kvalitu shodnou s novými výrobky. Po repasi jsou převodovky podrobeny důkladným testům, které se provádějí podle směrnic pro nové výrobky značky. Zajímavostí je, že v zájmu zajištění nejvyššího stupně bezporuchovosti továrna nikdy neprovádí repasování měničů točivého momentu. Každý měnič je důkladně otestován, a pokud nesplňuje ty nejpřísnější požadavky, je nahrazen novým. I přesto však vadné měniče nekončí na smetišti, ale jsou prodávány výrobcům, kteří se zabývají jejich repasováním a následně je prodávají na aftermarketu.

Regenerace hydraulických ovládacích prvků

Kromě automatických převodovek se závod v Monsu zabývá také regenerací hydraulických rozdělovačů, které řídí průtok oleje a umožňují správnou funkci převodovek. Jedná se o velmi důležitou součástku, která vyžaduje velmi vysokou úroveň přesnosti, takže její odborná repase je pro životnost celého systému klíčová. Proces repasování probíhá v oddělených místnostech, aby se zabránilo jakémukoli znečištění, a používají se pouze nové, originální komponenty.

Ekologie a energetická účinnost

Továrna Mons zavedla řadu opatření ke snížení emisí a spotřeby energie. Od roku 2014 závod využívá k vytápění budov geotermální energii a na střechách skladů bylo instalováno více než 4 000 fotovoltaických panelů. Závod dosáhl uhlíkové neutrality v roce 2024, což je důležitý krok směrem k udržitelné výrobě. Cílem společnosti je zajistit, aby všechny průmyslové činnosti měly minimální dopad na životní prostředí, a to jak optimalizací výrobních procesů, tak snižováním množství odpadu.

Expanze na nezávislém trhu s náhradními díly

Plány závodu zahrnují další rozvoj nabídky repasování a podporu autoservisů a mechaniků v oblasti diagnostiky a oprav. Společnost hodlá realizovat technická školení a poskytovat nástroje na podporu procesu oprav. Spoluprací se servisy a dodavateli dílů plánuje společnost AISIN rozšířit své podnikání na aftermarketu. Nejnovějšími produkty v nabídce pro nezávislé autodílny jsou kompletní sady dílů pro repasování převodovek, tzv. overhaul kits.

Zákazníky závodu v Monsu byly dosud především autorizované autoopravny. Nyní je služba uvedení automatické převodovky AISIN do původního stavu dostupná i pro nezávislé autoservisy. Mají dvě možnosti: zaslat poškozenou převodovku a obdržet repasovanou převodovku ze skladu společnosti AISIN, nebo počkat, až továrna repasuje stejnou jednotku, která byla dodána.

Výroba integrovaných obvodů

Část závodu, kde se vyrábí elektronika, se nachází v hermeticky uzavřené hale, kde jsou klimatické podmínky pod přísnou kontrolou. Původně se firma specializovala na navigační systémy (Toyota, Lexus a Audi), později byla výroba rozšířena o elektronické řídicí jednotky převodovek, zejména pro vozy Volkswagen. Na základě těchto zkušeností začne závod v roce 2025 vyrábět řídicí jednotky pro chladicí systémy v elektromobilech.

Činnost závodu v Monsu ukazuje, že repasování může být efektivním a ekologickým způsobem, jak prodloužit životnost automobilových dílů a zároveň podpořit rozvoj moderního automobilismu. V době rostoucí poptávky po opravách a snižování průmyslového odpadu se repasování stává klíčovou součástí strategie výrobců automobilových součástek.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!