Výsledky testu ozonátorů Magneti Marelli M-MX 4000 a M-MX PRO

28. března 2025, 11:28

Dva ozonátory značky Magneti Marelli slouží už měsíc ve spřáteleném autoservise. Jak se osvědčily? Přečtěte si shrnutí našeho testu. Poradíme vám také, na co si dát pozor při výběru tohoto zařízení do vlastního servisu nebo pro soukromé použití.

Magneti Marelli M-MX 4000
Magneti Marelli M-MX 4000

Testovali jsme dva ozonátory. Zjednoduše řečeno, jeden malý a druhý velký. První z nich, tedy model M-MX 4000, je vhodný pro celý vozový park osobních automobilů, dodávek a kabiny nákladních vozidel nebo traktorů, zatímco druhý (M-MX PRO) se osvědčí ve velkých vozidlech – autobusech, chladírenských návěsech a ve větších interiérech. Technické podrobnosti obou jednotek jsou popsány v článku informujícím o zahájení testu, který naleznete ZDE.

Autodílna, do které jsme oba ozonátory umístili, se zavázala používat tato zařízení především k dezinfekci klimatizačního systému. V praxi se však ukázalo, že automechanici našli pro přístroje mnohem více využití.

„S ozonátorem můžete dezinfikovat klimatizační systém a zároveň osvěžit interiér vozidla. A nejen vozidla, protože větší ozonátor (M-MX PRO) je vhodný zejména pro prostornější místnosti. Ozon nejenže ničí viry a bakterie, ale také odstraňuje nepříjemné pachy, a proto se osvědčil i při čištění šaten používaných mechaniky. Zbavili jsme se také charakteristických pachů v prostorách dílny, která má více než 70 m2. Tuto službu lze provádět jednoduchým a pro automechaniky neobtěžujícím způsobem, zejména pokud máte k dispozici zařízení s funkcí automatického vypnutí po uplynutí stanovené doby a ještě lépe s analyzátorem koncentrace,“ říká Krzysztof Włodarczyk, mechanik odpovědný za test ozonátorů.

Aby bylo možné zařízení co nejintenzivněji otestovat, nabídl autoservis ozonizaci interiéru vozidla jako bezplatnou doplňkovou službu. Ačkoli se tato strategie nemusí zdát z obchodního hlediska přínosná, velké množství spokojených zákazníků uvedlo, že by tuto službu v budoucnu rádi využili znovu a to již samozřejmě za poplatek. Zdá se, že většina zákazníků autoservisů nezná výhody ozonizace nebo si tuto službu spojuje pouze se špatně zapamatovatelnou nutností z dob pandemie. Úkolem autoservisu je proto seznámit zákazníky s tím, že je to prospěšný a bezpečný proces, který čistí interiér od bakterií, plísní a hub a zároveň odstraňuje nepříjemné pachy.

„Ozonizace pomocí M-MX 4000 je téměř bezobslužná. Stačí jen umístit ozonátor na střechu, zasunout přívodní trubičku skrz pootevřené okénko, nastavit průduchy a stisknout tlačítko Start. Ozonátor se po uplynutí nastavené doby – např. 15 minut – sám vypne. Poté stačí pouze vyvětrat interiér vozidla. U vozů, kde byl zápach obzvlášť silný, jsme postup zopakovali ještě jednou a před opětovným použitím ozonu vůz důkladně vyvětrali,“ vysvětluje automechanik.

„Před zahájením ošetření ozonem je dobré vyjmout kabinový filtr. V mnoha vozidlech proudí vzduch filtrem s uzavřeným i otevřeným okruhem, což způsobuje, že se většina ozonu zastaví a reaguje se škodlivinami tam, místo aby se dostal dále po okruhu. Nejhůře v tomto případě dopadne filtr s aktivním uhlím, který vlastně funguje jako neutralizátor částic ozonu,“ dodává Grzegorz Toczyński, technický specialista společnosti Marelli Aftermarket a koordinátor našeho testu.

Autoservis, který provedl test ozonátorů značky Magneti Marelli, obsluhuje také dodávky a minibusy. Ozonátor M-MX PRO byl použit k osvěžení interiérů těchto vozidel. Příklady si můžete prohlédnout na fotografiích a videu. Předsezónním ošetřením prošly také dva obytné vozy patřící stálým zákazníkům autodílny. Výsledky byly velmi pozitivní. Ozon odstranil charakteristický zápach z interiérů těchto typů vozidel, směs pachu textilií, výfukových plynů a vlhkosti.

M-MX PRO používaný k ozonizaci přívěsů je podle mechaniků „opravdu výkonný stroj“. Jakmile jej spustíte, je ozon cítit po celém prostoru, takže je třeba jej používat s rozmyslem. Nezapomeňte, že vdechování ozonu může způsobit závratě a dokonce i mdloby. V žádném případě by se lidé neměli pohybovat v ozonizovaném interiéru vozidla nebo místnosti. Ozonátor M-MX PRO s kapacitou generování ozonu 15 000 mg/h (třikrát více než M-MX 4000) je schopen okamžitě změnit složení vzduchu v malé místnosti. Naštěstí je vybaven senzorem koncentrace ozonu, který umožňuje neustálou kontrolu procesu. Jednoduše nastavíte přednastavenou koncentraci ozonu a maximální dobu provozu přístroje. Pokud je koncentrace dosažena, přístroj se sám vypne.

Jak produkují ozón zařízení M-MX 4000 a M-MX PRO?

Nejjednodušší generátory ozonu na trhu jsou vybaveny tzv. keramickou deskou. Jedná se o jednoduché a účinné řešení, které je však poměrně nespolehlivé a vyžaduje pravidelný servis (čištění desky každé 1-3 měsíce). Výkonnost ozonátorů s deskou je také nižší v obtížných podmínkách. Oba námi testované ozonátory byly vybaveny účinnějším řešením – ozonovou trubicí. Ozonové trubice mají oproti keramickým deskám řadu výhod, například účinnější přeměnu ozonu, delší životnost a skutečnost, že tato technologie umožňuje použití hadiček, což následně umožňuje úpravu vzduchu a redukci mastnoty ve větracích kanálcích, plochých potrubích a ventilačních systémech, a dokonce i úpravu vody (např. v bazénu). Hadičky lze také použít k odstranění nepříjemných pachů v těžko přístupných místech (např. v klimatizačním systému automobilu). Ozonátory s ozónovými trubicemi jsou prakticky bezúdržbové a mohou bezchybně fungovat po mnoho let, což přináší dlouhodobý zisk. Společnost Marelli Aftermarket zároveň prohlašuje, že v případě poruchy je schopna pro opravu svých ozonátorů dodat potřebné náhradní díly.

Magneti Marelli M-MX PRO
Magneti Marelli M-MX PRO

Jaký ozonátor vybrat? Zjistěte, zda jej lze používat legálně

„Na trhu je poměrně dost zařízení, která jsou obvykle založena na dvou technologiích – ozonových deskách nebo ozonových článcích. Trvanlivost, kvalita a nutnost pravidelného čištění prvně jmenovaných činí z ozonátorů založených na článcích (ozonových trubicích) solidní a doporučované řešení. Rovněž životnost samotného článku je delší než životnost desky a pohybuje se v rozmezí 5000 až 8000 h. Důležitou hodnotou, které je třeba věnovat pozornost, je právě kapacita zařízení, obvykle vyjádřená v mg nebo g za h. Musí být dostatečná, ale také ne příliš vysoká – volí se podle velikosti pracovních prostor. U osobního vozidla to bude přibližně 3-7 m3, u dodávky (např. sanitky) 10-16 m3 a například u autobusu několik desítek m3,“ říkají odborníci z oddělení technického servisu Marelli Aftermarket.

Je třeba vzít v úvahu skutečnost, že výrobci ozonátorů se v současné době předhánějí v uvádění stále vyšších hodnot, které zařízení produkuje, ačkoli tak vysoké hodnoty nejsou pro dekontaminaci vozidel vyžadovány. Vyplatí se proto investovat do zařízení, jejichž účinnost je laboratorně potvrzena. Námi testované ozonátory jsou – pokud je nám známo – jedinými zařízeními tohoto typu na trhu s certifikací EU, která umožňuje jejich použití pro výrobu ozonu.

Podle nařízení 2023/1078 byl ozon vyrobený z kyslíku schválen jako účinná látka ve skupinách výrobků PT 2 PT4 PT5 a PT11 dne 1. července 2024. Od tohoto data lze na trh Evropské unie uvádět a také používat pouze zařízení s ozonem registrovaným jako účinná látka.

Hrozí autoservisům sankce za používání a výrobu ozonu v rozporu s předpisy? Přestože v současné době nikdo na trhu neslyšel o kontrolách ozonizačních zařízení, je pravdou, že mnoho institucí k tomu má oprávnění. Zavedení předpisů z roku 2024 bylo doprovázeno oznámením o kontrolách legálnosti zařízení a jejich uvádění na trh. Ty může provádět především místní hygienická inspekce, ale i další orgány, například Státní hygienická stanice, Státní úřad inspekce práce, Inspekce ochrany životního prostředí a dokonce i Obchodní inspekce nebo Hasičský záchranný sbor. Více informací naleznete v článku.

Shrnutí testu ozonátorů Magneti Marelli

Test ozonátorů Magneti Marelli M-MX 4000 a M-MX PRO ukázal, že jsou univerzální a snadno se používají jak v dílenských podmínkách, tak pro soukromé použití. M-MX 4000 funguje nejlépe v osobních automobilech a nabízí rychlou a bezproblémovou ozonizaci, zatímco přístroj M-MX PRO prokázal svůj výkon a účinnost ve větších vozidlech a prostorách. Díky technologii ozonových trubic by tyto přístroje měly mít dlouhou životnost (což nelze potvrdit při jednoměsíčním testu) a vyšší účinnost ve srovnání s tradičními modely s keramickými deskami. Důležitou výhodou je, že zařízení mají národní certifikáty a certifikáty EU, které zaručují, že po vstupu nové legislativy v platnost budou legální a bezpečné pro použití. V konečném důsledku je dobře zvolený ozonátor nejen investicí do čistoty a hygieny, ale také způsobem, jak rozšířit nabídku autodílny a vybudovat dlouhodobý vztah se zákazníky.

Více informací o ozonátorech Magneti Marelli naleznete na adrese: https://mmwe.eu

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!