Společnost Goodyear představila dlouhodobou vizi budoucích inteligentních pneumatik napojených na řídicí systémy.
V nově se vyvíjejícím ekosystému osobní dopravy v důsledku přechodu na autonomní (samořídící) vozidla a rozšíření spolujízdy v městských centrech hodlá Goodyear zásadně změnit způsob, jakým mezi sebou budou pneumatiky, vozidla a jejich okolí navzájem komunikovat. Na ženevském autosalonu International Motor Show Goodyear odhalil svůj nejnovější koncept – pneumatiku Eagle 360 Urban. Vyrábí se pomocí 3D tisku a měla by se stát první pneumatikou, která bude díky umělé inteligenci schopna cítit, rozhodovat se, měnit se a interagovat.
Loni Goodyear pod označením Eagle 360 představil jedinečnou pneumatiku ve tvaru koule s dezénovými drážkami ve všech směrech, která by měla vyhovět požadavkům samořídících vozidel na vyšší úroveň pohodlí, bezpečnosti a ovladatelnosti. Pozitivní zpětná vazba výrobci dodala sebedůvěru, aby celý koncept dále rozvedl.
Letos tak Goodyear posouvá hranice ještě o kus dál a pomocí studie pneumatik Eagle 360 Urban představuje další vizi, jak by mohly pneumatiky v budoucnosti vypadat. V podobě umělé inteligence Goodyear pneumatikám dodal „mozek“. Díky bionické povrchové vrstvě a měnícím se běhounům by měla být pneumatika Eagle 360 Urban schopna uvádět všechny vědomosti do praxe. Pneumatika se stane součástí „nervového systému“ vozidla propojeného se světem přes internet. Bude tak připravena rychle se přizpůsobovat měnícím se okolnostem a také novým požadavkům vozových parků a jejich uživatelů na dopravní služby typu Mobilita jako služba (MaaS).
Pneumatiku Eagle 360 Urban společnosti Goodyear tvoří bionická povrchová vrstva protkaná sítí senzorů, které jí umožňují kontrolovat svůj vlastní stav a získávat informace o okolních skutečnostech, včetně informací o povrchu vozovky. Prostřednictvím propojení s ostatními vozidly a infrastrukturou, dopravou a systémy řízení mobility Eagle 360 Urban v reálném čase získává informace také o celém svém okolí.
Bionická povrchová vrstva pneumatiky vyrobená ze superpružného polymeru je pružností srovnatelná s lidskou kůží, takže se dokáže rozpínat a smršťovat. Tato vnější vrstva pokrývá materiál pěnového charakteru, který je dostatečně silný na to, aby si navzdory hmotnosti vozidla zachovával pružnost. Ovládací prvky pod povrchem pneumatiky – komponenty, které mění tvar pod vlivem elektrických impulsů a pracují jako lidské svaly – mohou přetvářet tvar jednotlivých dílů běhounu pneumatiky a přidávat „zahloubení“ na mokru nebo běhoun vyhlazovat při jízdě na suché vozovce. Výsledkem je nový běhoun s bezpečnějším kontaktem pneumatiky s vozovkou.
V případě poškození bionické povrchové vrstvy pneumatiky jsou senzory uvnitř běhounu defekt schopny lokalizovat. Pneumatika se pak přetočí tak, aby zajistila kontakt s vozovkou na jiném místě pneumatiky. To sníží tlak na defekt a umožní proces sebeopravy, který zajistí materiály vytvořené speciálně tak, aby byly schopny přetéct směrem k defektu. Na místě defektu pak vzájemně fyzicky a chemicky reagují za vzniku nových molekulárních vazeb, které jej zacelí.
Nová generace pneumatik vytvoří pro automobilovou prvovýrobu a rozvíjející se koncept Mobilita jako služba (MaaS) přidanou hodnotu díky maximálnímu prodloužení provozní doby a zajištění možnosti aktivní údržby. Lidem, kteří na cestách tráví každý den, pneumatiky nabídnou zcela novou dimenzi cestování díky bezpečnostním prvkům a schopnosti učit se samořízení.
Komentáře