V České republice se dle odhadů prodá každoročně 700.000 ojetých vozidel. 250.000 se jich prodá ve velkých autobazarech, tedy těch, které mají v nabídce alespoň 100 vozidel. 450.000 vozidel se prodá mezi lidmi přímo na ulici a také v malých autobazarech, které mají v nabídce maximálně 30 vozů.
Plných 35 procent těchto malých autobazarů o vozidlech nezjišťuje a tedy ani neposkytuje dostatečné informace.Na trh se tak každoročně dostane až 125 tisíc vozidel bez jakéhokoliv prověření. Vyplývá to z průzkumu Asociace prodejců použitých automobilů autobazarů.
„Prodejci, kteří nemají v nabídce více než 30 vozidel, se většinou historií vozidel příliš nezabývají,“ říká Petr Přikryl, předseda APPAA. Důvodem je podle Přikryla především fakt, že drtivá většina vozidel u těchto prodejců není v jejich majetku, ale jsou prodávána v tzv. komisi. Bazar tedy prodej pouze zprostředkovává a za vozy v podstatě neručí. Dalším důvodem je podle Přikryla finanční náročnost prověřovací procedury.
„Často se navíc jedná o auta z dovozu, kde je pro nového majitele velmi obtížně dohledat reálnou historii vozu,“ varuje Petr Přikryl. Podle Přikryla si velké autobazary vozy ze zahraničí buď sami vybírají u leasingových nebo aukčních společností, kde je záruka původu stoprocentní, nebo si dokáží taková vozidla prověřit. „Jednotliví dovozci, kteří přivezou jedno nebo dvě auta, takové možnosti nemají a mnohdy jim to ani nevadí,“ říká Přikryl.
Komentáře