Ještě dávno před ABS, ESP, airbagy a dalšími prvky byla díky brzdným kotoučům jízda bezpečnější a výrazně se zkracovala brzdná dráha, čímž pomáhaly zabránit mnoha dopravním nehodám. Dnes je tu však další důvod, proč se dostávají brzdové kotouče do popředí zájmu veřejnosti: brzdný prach.
Největší míru znečištění ze silniční dopravy má na svědomí opotřebení silnic, pneumatik a brzd spíše než spalování paliv. Podle státní agentury pro životní prostředí Bádensko-Württembersko jsou brzdy a pneumatiky odpovědné za 32 procent emisí částic spojených s jízdou, z nichž zhruba polovinu představuje brzdný prach. Z toho důvodu je výrazné snížení množství brzdného prachu pro zlepšení ovzduší tak zásadní, a to zejména ve městech.
Právě proto dceřiná společnost Bosch Buderus Guss vyvinula iDisc. Ve srovnání s běžným brzdovým kotoučem vytváří až o 90 procent méně brzdného prachu. „Při práci na řešeních v oblasti čistoty ovzduší se Bosch nedrží jen pod kapotou,“ říká Dr. Dirk Hoheisel, který je ve vedení společnosti odpovědný rovněž za Buderus Guss. „iDisc je brzdový kotouč druhé generace a jeho tržní potenciál je obrovský.“ Spuštění výroby pro evropského výrobce je plánováno na listopad 2017.
iDisc zatočí s trhem s brzdovými kotouči
Jedinečným prodejním bodem kotouče iDisc („i“ znamená inovace) je vrstva z karbidu wolframu, kterou v současnosti nabízí pouze společnost Buderus Guss. Technologie je založena na běžném brzdovém kotouči z šedé litiny. Dceřiná společnost Bosch každoročně vyrobí ve svých německých závodech v Breidenbachu a Ludwigshütte až 20 milionů těchto kotoučů. Aby se z běžného kotouče mohl stát iDisc, jsou třecí kroužky před nanesením vrstvy mechanicky, tepelně a galvanicky ošetřeny. Tohle celé je součástí procesu, který vyvíjeli výzkumní pracovníci společnosti Buderus Guss a Bosch po mnoho let.Z hlediska ceny je iDisc zhruba třikrát dražší, než běžný brzdový kotouč z šedé litiny a třikrát levnější, než keramický brzdový kotouč. Cena bude pravděpodobně se zvyšováním objemu výroby postupně klesat. U osobních automobilů dosáhla poptávka po brzdových kotoučích v roce 2016 více než 330 milionů kusů.
Žádné známky po drážkách, žádná rez
Dalším argumentem, který hovoří ve prospěch iDisc je jeho mnoho pozitivních vlastností. Kromě výrazného snížení brzdného prachu zajišťuje karbidový povlak rovněž větší bezpečnost při provozu. Brzdný účinek je srovnatelný jako v případě keramické brzdy, zejména pokud jde o slábnutí, protože je známo, že se při opakovaných brzdných manévrech snižuje brzdný výkon.
Stejně jako keramický brzdový kotouč je iDisc v tomto ohledu vysoce stabilní a v případě brzdného výkonu dochází jen k nepatrnému úbytku. Rovněž opotřebení je výrazně nižší. V závislosti na tloušťce karbidové vrstvy je životnost iDisc oproti běžnému brzdovému kotouči dvojnásobná. Známky po drážkách na třecím kroužku? Ani náhodou. Ani koroze není problém – což je velká výhoda, zejména u elektromobilů. Vzhledem k tomu, že využívají brzdnou energii v procesu známém jako rekuperace, nejsou u elektromobilů brzdy tolik zatěžovány a potýkají se tak často s tvorbou rzi na třecích kroužcích.
Špinavé ráfky jsou minulostí
Brzdový kotouč s povrchem z lesklého karbidu je odolný proti opotřebení a nekorozivní, a i po mnoha letech používání je na něj hezký pohled – takže je ideální pro trend směřující k otevřeným ráfkům.
Komentáře