Zatímco o nové diesely není zájem, u ojetin jsou naftové motory stále žádanější

27. února 2020, 12:18

Zájem Čechů o nové diesely již několik let v řadě upadá. Ze všech prodaných nových osobních automobilů bylo loni jen 27 procent dieselových. Opačná situace panuje na trhu ojetin, kde jsou diesely stále žádanější. Do trojice nejprodávanějších ojetin patří Škoda, Volkswagen a Ford.

„Češi při koupi nového auta stále častěji preferují benzínové motory. Za posledních pět let poklesly prodeje nových dieselů o více než 30 procent. Tento trend pozorujeme u zánovních aut z Mototechny, kde zájem o naftové motory dramaticky klesá. U ojetin se naopak Češi dieselů nebojí. Za pět let evidujeme čtyřprocentní nárůst. Je vidět, že trh ojetých automobilů nepodléhá módním trendům tak rychle jako trh zánovních vozů,“ uvádí Stanislav Gálik, ředitel inovační laboratoře AuresLab, která se zabývá analýzami na trhu zánovních a ojetých vozů.

Češi u ojetin mnohem více zohledňují celkové provozní náklady, proto je pro mnohé úsporný diesel lákavou volbou. Ze statistiky AAA AUTO vyplývá, že mezi nejprodávanější značky s dieselem pod kapotou patří tuzemská Škoda, Volkswagen, Ford, Hyundai a Peugeot.

Tradičně je velký zájem o dieselové kombíky. Stálicí na trhu ojetin je Škoda Octavia první generace s motorem 1.9 TDI, která kombinuje nízké provozní náklady, dostupný servis, velký zavazadlový prostor a nízkou pořizovací cenu. Velmi rychle se prodávají také modely Superb třetí generace s motorem 1.6 TDI. Zákazníci u tohoto modelu oceňují nízkou spotřebu a v porovnání s jinými motorizacemi stejné značky také velmi příznivou pořizovací cenu.

Celkově automobily s konvenčními pohony drží v AAA AUTO dlouhodobě 98 % tržní podíl. Na ojetiny s alternativními pohony připadá 2 % podíl. V tomto segmentu jsou aktuálně nejprodávanější vozidla na LPG, čísla prodejů však v posledních letech vytrvale klesají. Důvodem je fakt, že přestavba moderních přímovstřikových motorů na LPG nepřináší takovou úsporu provozních nákladů jako u starších jednodušších motorů. Zároveň je přestavba moderních motorů složitější, a tím pádem také dražší.

Do budoucna budou na popularitě získávat ojetiny s hybridním pohonem. Pokračovat bude také mild-hybridizace celé řady modelů, což se během několika let projeví i na trhu ojetých vozů.

„U elektromobilů jsme zvědaví na situaci, která nastane, jakmile se na trh začnou dostávat ojeté luxusní vozy jako Audi e-tron nebo Mercedes EQC. Zatím tento segment, jemuž stále dominuje americká Tesla, není z pohledu prodejních čísel nijak zajímavý. Trh s elektromobily výrazněji ožije, jakmile se dostanou na trh ojeté škodovky Citigo-e iV za cenu kolem 300 tisíc korun,“ myslí si Stanislav Gálik.

Podíl registrací nových osobních vozidel podle paliva

  2015 2016 2017 2018 2019
Benzín 53,77 % 54,56 % 58,47 % 67,04 % 69,58 %
Diesel 43,01 % 42,58 % 37,79 % 30,21 % 27,71 %

Podíl na prodejích v AAA AUTO

  2015 2016 2017 2018 2019 2020
Benzín 52 % 51 % 50 % 49 % 49 % 50 %
Diesel 46 % 47 % 48 % 49 % 49 % 48 %
LPG 1,80 % 1,90 % 1,90 % 1,70 % 1,50 % 1,40 %
CNG 0,04 % 0,19 % 0,12 % 0,21 % 0,24 % 0,28 %
Hybrid 0,04 % 0,08 % 0,11 % 0,16 % 0,35 % 0,50 %

Nejprodávanější modely ojetých osobních automobilů

Benzín Diesel LPG CNG Hybrid Elektro
Škoda Fabia Škoda Octavia Škoda Fabia Škoda Octavia G-TEC Toyota Yaris BMW i3
Škoda Octavia Volkswagen Passat Škoda Octavia Volkswagen Passat EcoFuel a TGI Toyota RAV 4 Nissan Leaf
Škoda Rapid Škoda Superb Dacia Duster Volkswagen Golf TGI Toyota Auris Volkswagen e-Golf
Hyundai i30 Ford Mondeo Hyundai i30 Volkswagen Touran EcoFuel a TGI Toyota C-HR Volkswagen e-up!
Volkswagen Golf Volkswagen Golf Dacia Logan Škoda Citigo G-TEC Kia Niro Hyundai Ioniq

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!