Oprava auta s adaptivním podvozkem? Není nutné ho posílat do OE servisu

15. září 2020, 15:01

Na našich silnicích se zvyšuje počet vozidel vybavených elektronicky řízeným adaptivním nebo semiaktivním odpružením. Doposud bylo možné náhradní díly pro většinu systémů tohoto typu najít pouze v autorizovaném servisu. Tato situace se změnila, když jeden z OE výrobců uvolnil své adaptivní tlumiče pro aftermarket.

Elektronické adaptivní odpružení – jak to funguje?

Mnoho populárních značek osobních automobilů – Audi, BMW, Ford, Infiniti, Land Rover, Mercedes-Benz, Nissan, Renault, Seat, Škoda, Toyota, Volkswagen nebo Volvo – nabízí své modely s adaptivním podvozkem. I když je tento typ odpružení k dispozici obvykle za příplatek, volí ho stále větší počet kupujících. Jaký je rozdíl v jeho provozu ve srovnání s klasickým řešením?

Tento typ zavěšení se označuje jako CVSA a je založen na tříkomorových tlumičích, které mají nainstalovaný elektromagnetický ventil s pružinou. Tento ventil reguluje tlak, kterým olej proudí mezi komorami. Když je zcela otevřený, olej volně proudí a odpružení je nejpohodlnější. Když se zavírá, odpružení se přitvrzuje (až do nastavení specifického pro sport). Třetí komora je připevněna k tlumiči proto, aby umožňovala plynulý tok oleje mezi dvěma hlavními komorami.

Elektronické adaptivní tlumiče

Práci elektromagnetického ventilu ovládá řídící jednotka vozidla (ECU), která sbírá data ze senzorů umístěných na různých místech podvozku. Díky tomu se režim provozu tlumičů rychle přizpůsobuje (za 6 až 12 milisekund) typu povrchu. Úroveň tlumení lze nastavit samostatně na každém tlumiči, nezávisle na ostatních. Volbu provozního režimu může provést také přímo sám řidič. Výběrem příslušné funkce (tlačítka) může upravit vlastnosti odpružení podle svých preferencí (např. komfortní, sportovní atd.).

Adaptivní podvozek

Adaptivní podvozek – problém aftermarketu

Elektronicky řízené odpružení je pro uživatele automobilů pohodlnějším řešením, ale stejně jako jeho klasická verze je náchylné k opotřebení. Dosud byla výměna elektronických tlumičů v nezávislém servisu obtížná, protože je bylo možné zakoupit pouze prostřednictvím distribučních kanálů výrobců automobilů. Většina vozidel přijímá pouze výměnu za OE produkt, což účinně zablokovalo rozvoj aftermarketové nabídky. Pokud jsou namontovány jiné tlumiče, ECU vozidla po instalaci vyšle chybový signál „Fail Save Mode“.

U starších automobilů přestal být nákup náhradních tlumičů u autorizovaného prodejce z důvodu vysoké ceny těchto dílů ekonomicky opodstatněný. Rozvinul se proto obchod s použitými elektronickými tlumiči z vozů po autonehodě. Existují také společnosti, které poskytují repasi opotřebovaných adaptivních tlumičů. I když tyto varianty snižují náklady na výměnu přibližně o polovinu, jsou z bezpečnostního hlediska diskutabilní. Při nákupu použitého dílu nemáme záruku jeho dalšího dlouhodobého provozu, a stejně je tomu i v případě repase, jejíž kvalita je sporná (zejména když je hlavním kritériem cena). Je třeba si uvědomit, že tlumiče jsou jedním z dílů přímo odpovědných za bezpečnost.

Monroe Intelligent Suspension RideSense

Tlumiče Intelligent Suspension RideSense pro aftermarket

Dodavatelem elektronických tlumičů pro vozidla značek uvedených v prvním odstavci je americká společnost Monroe. Do prvovýroby se používají tlumiče z řady Intelligent Suspension RideSense. Řešení, i když je založeno na stejných komponentech, je výrobci vozidel pojmenováno odlišně. Například adaptivní odpružení Audi se jmenuje Drive Select System, BMW – Variable Damper Control and Adaptive M suspensions, Infiniti – Digital Dynamic Suspension, Seatu – Dynamic Chassis Control a Volva – Four-C. Ačkoli názvy a rozdíly mezi vozidly naznačují různorodost řešení, všechna tato zavěšení vyvinul jeden výrobce – Monroe, který se nedávno rozhodl nabízet své výrobky také pro aftermarket.

Tlumiče Monroe Intelligent Suspension RideSense

Adaptivní tlumiče jsou proto již volně k dispozici a najdete je v nabídce distributorů. Nezávislé autoservisy tak nemusí posílat zákazníky do autorizovaného servisu nebo objednávat náhradní díly prostřednictvím distribučních kanálů výrobců automobilů.

Výměna adaptivních tlumičů

Přes poměrně pokročilé funkce, které plní elektronické adaptivní tlumiče, by jejich výměna neměla mechanikům způsobovat větší problémy než výměna standardních tlumičů.

– Produkty Monroe Intelligent Suspension RideSense se mění stejným způsobem jako běžné tlumiče. Jediný rozdíl je v tom, že je třeba je připojit k příslušné elektronické řídicí jednotce ve vozidle, což se provádí na principu „plug-and-play“, – říká Adam Gołąbek, technický specialista DRIV.

Problematičtější však může být „informovat“ vozidlo o výměně tlumičů. U některých modelů je nutné provést speciální úkony pomocí diagnostického softwaru.

– Ve skutečnosti by po výměně tlumičů RideSense mělo být každé vozidlo zkalibrováno. U některých novějších modelů vozidel (jako je Volvo V70 II, Audi A6 a další) je třeba „říct“ ECU vozidla, že byly vyměněny tlumiče (to znamená reset systému, jako při výměně oleje, když se rozsvítí kontrolka). U starších modelů obvykle stačí nastartovat motor, poté vozidlo resetuje systém, zkontroluje správnost a správnou funkci všech tlumičů a signál „Fail Save“ se automaticky vyruší a restartuje funkčnost systému, – přidává Adam Gołąbek z DRIV.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!