Chyby při výměně oleje, vedoucí k jeho nesprávné hladině

29. dubna 2022, 9:00

Snad každý automechanik zažil situaci, kdy se po výměně oleje ukázalo, že je ho v motoru… příliš mnoho. Existují také případy, kdy se hladina oleje zdá být správná, ale druhý den si uživatel vozidla stěžuje, že měrka ukazuje sotva minimum. Známý expert na oleje upozorňuje na nejčastější důvody.

Výměna oleje je jedním z nejjednodušších úkonů údržby, ale i při ní se dají udělat chyby. Přečtěte si čtyři nejčastější nedostatky, na které upozorňuje firma Castrol.

Měření hladiny oleje

Nesprávný odhad kapacity systému

Před výměnou oleje je nutné přesně zjistit, jaká je kapacita systému v konkrétním motoru. Je důležité se ujistit, že informace uvedené v konfigurátoru nebo v uživatelské příručce se vztahují k celkovému objemu s filtrem nebo bez něj. V některých příručkách je uveden i třetí parametr. Jedná se o první olejovou náplň, například když je vůz nový nebo po výměně motoru.

Rozdíly mezi jednotlivými hodnotami se liší až o 0,5 l oleje, protože klíčový význam má kapacita filtru (a filtry jsou opravdu různé).

Nevědomé ponechání zbytků starého oleje

Problém obvykle vzniká, když automechanik použije zařízení pro odsávání oleje. Někdy se stane, že sání nedosáhne na dno olejové vany, protože se někde na cestě k cíli zasekne. Pak může například ve vaně zůstat litr starého oleje. Přidání přesného množství uvedeného v katalogu způsobí výrazné překročení maximální hladiny oleje. V tomto případě je jediným řešením opakovaná výměna oleje. O něco menší zbytky starého oleje se objeví, když mechanik pracuje ve spěchu a nečeká, až olej vyteče do poslední kapky. V tomto případě je rozsah problému mnohem menší.

Nesprávné měření po výměně oleje

Po výměně oleje nastartujte motor, počkejte několik sekund, pak jej vypněte a před měřením opět chvíli počkejte. Teprve pak můžete správně odečíst hladinu oleje. V opačném případě budou výsledky chybné (olej zůstane v kanálcích hlavy nebo nenaplní celý systém).

Nesprávná interpretace údajů o hladině oleje

Některé vozy vybavené filtrem pevných částic mají na měrce oleje tři značky. Jedná se o úrovně “minimum”, “maximum” a “maximální nadlimitní stav”. Tato třetí hodnota samozřejmě není určující pro výměnu oleje, ale horní hranicí hladiny, na kterou může olej stoupnout v důsledku naředění palivem během provozu.

Společnost Castrol doporučuje: „Pokud zjistíte nesrovnalost, je lepší přiznat chybu a problém co nejdříve napravit. V ideálním případě je oleje málo, takže není problém ho dolít. Horší je, pokud je hladina příliš vysoká. To může naznačovat, že olej nebyl úplně vysán nebo vypuštěn, takže pouhé vypuštění přebytečného množství je chyba. Je nutné znovu vyměnit veškerý olej, protože nový olej se smísil s příliš velkým množstvím starého oleje a ten již nezaručuje dostatečné mazací vlastnosti pro celý další servisní interval.”

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!