Práce a opravy v autoservisech vykazovaly v loňském roce velké rozdíly v kvalitě. Jednalo se především o rozdíly mezi autorizovanými a neautorizovanými servisy. Mnohé značkové servisy se loni zhoršily a v některých případech dosáhly hodnocení kvality jen ve výši 38 % ze sta možných. Naopak neznačkové servisy si loni vedly meziročně lépe. Vyplynulo to z ročního hodnocení služby AUDIT SERVISŮ, kterou poskytuje společnost Cebia již více než šest let.
Cebia přitom provádí kontroly v pěti různých variantách: Po opravě, Před opravou, Po pojistné události, Mystery Repair a Pick-up. Službu AUDIT SERVISŮ využívají především leasingové společnosti, ale přínosná je ve výsledku i pro běžné motoristy, protože kontrolami a připomínkami zvyšuje celkovou úroveň servisních služeb.
„Mnohé neautorizované servisy dosahovaly lepších výsledků než velké značkové servisy s často neosobním přístupem,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Dodává, že naprosto rozdílné výsledky vykázaly například i dvě provozovny stejného dealera. „Problém bývá v lidech a jejich přístupu k práci,“ dodává ředitel Cebia s tím, že od majitelů a ředitelů servisů dostávají i na negativní zjištění pozitivní zpětnou vazbu za náměty, co zlepšit. „Mrzí nás naše určité pochybení servisních úkonů, ze kterých jsem vyvedl patřičné opatření, aby se už v budoucnu nestaly,“ reagoval na špatné hodnocení například vedoucí jednoho z kontrolovaných značkových servisů v Praze.
V rámci auditu „Po pojistné události“ dosáhly autorizované servisy pouhých 84 % kvality (v předloňském roce 95 %), zatímco neautorizované vykázaly hodnocení 91 % ze sta možných a meziročně si držely kvalitu (předloni 90 %). Obecně přitom platilo, že nejhorší práci prováděly servisy v prvním kvartálu, kdy celková kvalita, tedy kvalita autorizovaných i neautorizovaných servisů dohromady, dosáhla pouhých 87 %, zatímco v posledním kvartálu se vyšplhala na 97 %. Lze tedy s nadsázkou říci, že ti, kdo havarovali na konci roku, měli často lépe opravené auto než ti, kteří servis navštívili z kraje roku.
Častým nedostatkem bylo zejména špatné lícování a pasování dílů a závady v lakování. Ve značkovém autoservisu v Havlíčkově Brodě dokonce nechali na autě poškozený díl. V Českých Budějovicích pak například u Škody Octavia nelícoval nárazník po výměně bočnice a po lakování vozidlo neočistili. Celkové hodnocení auditu „Po pojistné události“ v tomto servisu nedosáhlo ani 40 %. Vadu v lakování a špatné slícování zadního víka s nárazníkem a levým zadním blatníkem odhalil audit „Po pojistné události“ i v dalším pražském značkovém servisu, který vykázal hodnocení jen ve výši 62 %. V rámci typu auditu „Po opravě“, tedy při pravidelném servisu vozu, byly nejčastějšími prohřešky nedoplnění chladící kapaliny, která byla ponechána pod ryskou minima, nebo například nevyměněné nefunkční žárovky.
Z výsledků kontrol vyplývá jedna velmi zajímavá skutečnost: Zvedá se výrazně kvalita služeb, práce a klientského prostředí u neznačkových, čistě rodinných servisů.
„Na klienty působí velmi dobře, když si přijdou pro své vozidlo po opravě do servisu a ono na ně čeká nejen kvalitně opravené, čisté a naleštěné, ale stojí ve speciálním pěkném prostoru určeném výlučně pro předávání vozidel,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Komentáře