Moderní motory, včetně vznětové jednotky koncernu PSA DV5, známé jako 1.5 HDi, jsou vybaveny recirkulací výfukových plynů (EGR) a filtrem pevných částic (DPF), aby splňovaly přísné emisní normy. To sice snižuje spotřebu paliva a emise, ale má negativní dopad na motor. V motoru se hromadí škodlivé usazeniny sazí, které nevyhnutelně končí v oleji. Tyto usazeniny cirkulují v systému mazání a způsobují trvalé poškození vnitřních součástí motoru. Výsledkem je předčasné opotřebení řetězu spojujícího vačkové hřídele, které mají integrovaná ozubená kola.
Ani přísný plán údržby nezabrání hromadění nečistot. Doporučený interval výměny oleje pro tento motor je 20.000 km a výrobci nyní radí používat olej 5W30 namísto původně předepsaného oleje 0W30.
Aby výrobce OE zabránil předčasnému opotřebení řetězu spojujícího vačkové hřídele, modernizoval tyto komponenty u všech nových vozidel, přičemž změny nastaly kolem ledna 2023. Původní řetěz o tloušťce 7 mm byl modernizován na řetěz o tloušťce 8 mm, což si vynutilo změnu integrovaných řetězových kol na vačkových hřídelích. Řetěz o tloušťce 8 mm má silnější články, čímž se jeho šířka zvětšila o 16 % a zvýšila se pevnost v tahu. Kvůli větší velikosti byl upraven také modul vačkové hřídele.
Tyto modernizace sice prodlouží životnost původních originálních součástí, ale nejsou úplným řešením tohoto problému. Všechna vozidla vyrobená v letech 2018 až 2022 mají z výroby nainstalovaný systém se 7mm řetězem.
Jak zjistíte, zda má vozidlo rozvodový systém se 7mm nebo 8mm řetězem?
Údaje z OE jasně neuvádějí, který ventilový rozvod byl při výrobě použit, a modernizace proběhla až kolem ledna 2023. Některá vozidla vyrobená před rokem 2023 již mohla být modernizována v rámci záruky. I bez demontáže krytu a fyzické kontroly řetězu a řetězových kol je možné rozpoznat, jakým rozvodovým systémem bylo vozidlo vybaveno.
Modul skříně vačkové hřídele byl upraven pro větší ventilový rozvod. Původní kryty budou mít na skříni také odlišná čísla OE.
Po sejmutí modulu krytu vačkové hřídele lze rozdíl mezi 7mm a 8mm variantou identifikovat podle počtu článků rozvodového řetězu nebo počtu zubů na integrovaných řetězových kolech vačkové hřídele.
Stellantis svolává na servis 760.000 vozů s motorem 1.5 HDi
Stellantis svolává do servisu více než 760.000 vozů, především značek Peugeot a Citroen, vybavených motorem 1,5 HDi (označení DV5). To však neznamená, že u každého vozidla, které dorazí do autorizovaného servisu, bude provedena oprava rozvodů. U vozů s méně než 120.000 km automechanici pouze zkontrolují, zda řetěz nevydává rušivé zvuky. Pokud je vydává, řetěz a jeho příslušenství budou bezplatně vyměněny. Totéž platí pro vozy s nájezdem nad 120.000 km (bez ohledu na vydávané zvuky).
Servisní kampaň se zdá být odvážným počinem automobilky, který je pro zákazníky přínosný. Má to však jeden háček, protože se tato akce týká pouze Francie. Doufáme, že domácí trh koncernu PSA nebude jediným, který bude takto zvýhodněn. Zajímavé však je, že servisní akce Stellantisu se vztahuje pouze na vozidla vyrobená v letech 2018 až 2021. A co s vozy vyrobenými v roce 2022?
Prozatím jsou řidiči, kteří jezdí s vozidly s vadným motorem, nuceni v případě poruchy přistoupit k nákladné opravě v autorizovaném servisu nebo využít služeb nezávislých autoservisů, které již o tomto problému ví a mají možnost ho vyřešit. Na aftermarketu totiž roste nabídka náhradních dílů pro DV5.
Komentáře