Bezpečně na zimní dovolenou

3. února 2020, 11:56

Vánoční svátky máme již za sebou a pomalu se chystáme na jarní prázdniny. Znát to budou hlavně rodiče dětí školkou či školou povinných. Většina Čechů a Slováků tráví jarní prázdniny na horách. A to, kam za sněhem vyrazí, často záleží hlavně na počasí. A ať už se jedná o tuzemské nebo zahraniční destinace, většinou volí cestu autem. Pokud se tedy chystáte na lyže, bude se Vám hodit pár tipů a informací. S čím je potřeba počítat?

Jízda v zimním období

Česko

V Česku jsou pravidla stejná jako v předchozích letech. Zimní pneumatiky je povinností používat od 1. listopadu do konce března, pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu nebo ledu nebo se dá tato situace očekávat. V Česku se objevují značky s tvarem modrého kruhu s autem nahoře a sněhovou vločkou pod ním – na takovém úseku platí povinnost použití zimních pneumatik v období od začátku listopadu do konce března vždy, tj. i za příznivějšího počasí. Minimální hloubka dezénu u zimních pneumatik je 4 mm.

Samozřejmě je potřeba si zkontrolovat povinnou výbavu – výstražný trojúhelník, lékárničku, reflexní vesty nebo třeba náhradní žárovku. V některých horských oblastech je v případě zasněžených silnic povolená jízda pouze se sněhovými řetězy.

Desetidenní dálniční známka vyjde na 310 Kč. Zakoupit si je můžete jako v předchozích letech na čerpacích stanicích, pobočkách pošty a dalších označených místech.

Slovensko

Na Slovensku se pravidla oproti předchozím letům příliš nezměnila. Povinnost používat zimní pneumatiky (typ M + S) je pro osobní vozidla obdobně jako v Česku – pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu nebo ledu – ale bez omezení datem. Na Slovensku jsou benevolentnější u hloubky dezénu – stačí 3 mm.

Pro cestu na Slovensko si zkontrolujte povinnou výbavu – určitě tam musí být výstražný trojúhelník i lékárnička. Reflexní vestu musíte použít vždy, pokud mimo obec opouštíte vozidlo. Celodenní svícení je podobně jako v Česku celoročně povinné. Zařízení GPS nesmí být umístěno ve středu předního skla vozidla.

Desetidenní elektronická dálniční známka vás vyjde na 10 euro.

Rakousko

Zimní pneumatiky musíte mít, pokud jedete po zasněžené silnici v období od 1. listopadu do 15. dubna. A pokud zimní podmínky na cestách trvají, pak i mimo toto období. Minimální hloubka dezénu je stejná jako v ČR – 4 mm. Při opravdu nepříznivých klimatických podmínkách jsou vyžadovány sněhové řetězy.

Před cestou do Rakouska zkontrolujte výstražný trojúhelník, lékárničku i reflexní vesty, které potřebujete pro všechny pasažéry a je nutné je použít vždy při vystoupení z vozidla mimo obec. Mlhovky jsou povoleny pouze za špatné viditelnosti při mlze, dešti nebo padajícím sněhu. Celodenní svícení není v Rakousku povinné.

Rakousko stejně jako loni mírně upravuje cenu dálniční známky, a to směrem nahoru. Desetidenní dálniční známka je v letošním roce o 20 centů dražší, tedy 9,40€, dvouměsíční o 60 centů a roční známka o 1,90 euro.

Pozor bychom si také měli dát na převoz lyží v autě. Ty by měly být vždy náležitě upevněny nebo ideálně převáženy ve střešním boxu. Za převoz lyží v autě, které jsou volně uloženy uvnitř vozu, hrozí pokuta až 5.000 euro.

Itálie

V Itálii není celoplošné používání zimních pneumatik povinné. Jejich použití i využití sněhových řetězů si řeší jednotlivé provincie vlastním právním předpisem. Jsou regiony, kde je zimní vybavení povinné už od poloviny října. Se zimními pneumatikami určitě chybu neuděláte – vesměs platí jejich použití od poloviny října do poloviny dubna. Použití zimní výbavy upravují v Itálii speciální dopravní značky.

Povinná výbava je obdobná jako v ostatních zemích, výstražný trojúhelník a reflexní vesty pro všechny cestující. Osobní auta mají povinnost celodenního svícení v tunelech a na dálnicích. Na rozdíl od Česka nebo Slovenska není povinná lékárnička.

Jednotnou dálniční známku v Itálii nehledejte. Platí se mýtné za použití dálnice – obecně zhruba 6 euro za ujetých 100 km.

Francie

Použití zimních pneumatik je doporučeno na komunikacích pokrytých ledem nebo sněhem. V horských oblastech se ale objevuje značka Pneus neige (pneumatiky na sníh), kde je jejich použití povinné. Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je 3,5 mm.

Povinná výbava se moc nemění – výstražný trojúhelník a reflexní vesta je povinná a vesta musí být v dosahu řidiče. Lékárnička není pro osobní vozidlo povinná. Ve výbavě by neměl chybět ani alkoholtester. Pozor na telefonování za jízdy bez handsfree – použití mobilních telefonů při řízení je zakázáno a porušení vás může stát až 135 euro a 3 trestné body. Celodenní svícení je doporučené.

Co se týká dálničních poplatků, je to podobné jako v Itálii – je vybíráno mýtné na branách dle ujetého úseku. Výše poplatku je okolo 9 eur na 100 km.

Všem řidičům, kteří se na jarní prázdniny chystají vozem, doporučujeme nepodcenit přípravu. V zimě je vždy příprava auta na delší cestu náročnější než v létě. Úplně nejjednodušší je nechat zkontroloval auto profesionály.

Během prohlídky se zaměří na kontrolu celého vozu, především však na 4 nejdůležitější oblastí pro bezpečnost jízdy v zimě:

  1. Pneumatiky – důležité je zkontrolovat nejen stav, ale i hloubku dezénu zimních pneumatik. Prověřit jejich tlak a případně jej dohustit na doporučenou hodnotu. Pokud Vám hrozí, že budete potřebovat použít sněhové řetězy, je lepší si jejich nasazování vyzkoušet předem.
  2. Brzdy – nejen brzdová kapalina, ale i jednotlivé komponenty brzdového systému by se měli zkontrolovat. Jejich bezchybná funkčnost je zejména v zimě velmi důležitá. Nevyhovující brzdová kapalina nebo opotřebované brzdové destičky/kotouče mohou mít za následek delší brzdnou dráhu, a to je zejména na mokré a kluzké vozovce kritické.
  3. Kapaliny – v zimě nezapomínejte také na kontrolu chladicí kapaliny a kapaliny v ostřikovačích. Obě tyto tekutiny musí být v dostatečném množství a hlavně – v „zimní“ variantě. Doporučujeme si nechat přeměřit bod tuhnutí chladicí kapaliny. Při doplňování zimní kapaliny do ostřikovačů nezapomínejte ani na kontrolu kvalitu stírání stěračů – pokud máte jakékoliv pochybnosti, raději je vyměňte.
  4. Autobaterie – v tomto ročním období dostává zabrat i autobaterie, zejména při startování v minusových teplotách. Pokud o ní máte pochybnosti, raději ji nechte proměřit, případně vyměnit.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!