ANWB je nizozemský autoklub s více než čtyřmi miliony členů. Je největším neziskovým sdružením v celém Nizozemsku. ANWB sleduje vývoj všech druhů dopravy a vypracovává vlastní reporty. Poskytuje také asistenční služby na pozemních komunikacích. Rens ten Feld, inženýr pracující pro tuto organizaci, nám poskytl krátký rozhovor o části jejích aktivit souvisejících s provozem elektrických vozidel.
Očekáváte v Evropě další růst trhu s elektromobily?
Rens ten Feld: V Nizozemsku je v současné době podíl plně elektrických vozů (BEV) na celkovém vozovém parku 4 %. Nizozemský vozový park čítá 9 milionů vozidel, přičemž v současné době máme 330 000 vozů BEV. Na úrovni Evropské unie bylo dohodnuto, že od roku 2035 budou všechny nově registrované osobní a dodávkové automobily s nulovými emisemi. Podíl vozidel BEV tedy v Evropě poroste. Očekáváme, že nizozemský vozový park těchto vozidel vzroste do roku 2030 na 1,9 milionu kusů. Ve společnosti ANWB podporujeme trend udržitelnější mobility také elektrifikací vlastního vozového parku, který využíváme pro asistenční službu (RSA). Nedávno jsme uvedli na trh naše nejnovější vozidlo RSA VW ID. Buzz. Naším cílem je do roku 2025 snížit emise CO2 vozového parku RSA o 25 % oproti roku 2019 a kolem roku 2030 chceme dosáhnout zcela nulových emisí.
Jak funguje vaše silniční pomoc pro elektromobily? Jaké opravy elektromobilů můžete provádět přímo na silnici?
ANWB může provádět většinu oprav na vozidlech BEV. Od vozidel se spalovacími motory se příliš neliší. Poruchy specifické pro elektromobily, jako jsou problémy s nabíjením, může RSA většinou řešit. Co nemůžeme dělat, je práce na vysokonapěťovém systému BEV přímo na místě. Je to proto, že v takových podmínkách nelze dodržet předpisy o “bezpečném pracovním prostředí pro elektrická vozidla”. Samozřejmě nemůžeme vytvořit bezpečné pracovní prostředí u silnice.
Jaké dovednosti musí mít vaši zaměstnanci?
Zaměstnanci musí mít kvalifikaci pro práci s elektromobily. Máme certifikaci NEN 9140, která je odvozena od normy EN 50110, a v rámci této normy existují různé úrovně. Dálniční hlídka může posoudit, zda je práce na elektrickém vozidle bezpečná, umí identifikovat hlavní součásti elektrického vozidla a rozlišit vysokonapěťové součásti. Tato norma však vylučuje práci s vysokonapěťovou baterií. Někteří technici jsou certifikováni podle normy NEN 3140 a jsou zodpovědní za pokyny nezbytné pro práci asistenční služby.
Jaké vybavení má taková silniční hlídka?
Silniční hlídka má k dispozici vozidlo vybavené potřebným náčiním pro provádění oprav, přístroji pro diagnostiku vozidla i baterie, zvedákem, ochrannými pomůckami a všemi druhy dalších nástrojů, které lze nalézt v autoservisu. Jediné speciální vybavení pro manipulaci s elektromobily, které je ve vozidle, jsou ochranné rukavice.
Nabízíte také mobilní nabíječky
Pokud se baterie vašeho elektromobilu vybije, máme 2 možnosti: 1. odtah elektromobilu k nabíjecí stanici nebo 2. nabíjení na místě. Pro nabíjení elektromobilu na místě potřebujeme vlastní nabíjecí stanici. Takové stanice si dokonce sami vyrábíme. Mobilní nabíječka pro elektromobily může nabíjet až 7,4 kW na 1 fázi (220 V a 32 A). Může nabíjet až 4 vozidla, dokud se nevyčerpá její vlastní zdroj energie. Jedno nabití trvá přibližně 15 minut, a to stačí přibližně na 10-15 km jízdy. Ve skutečnosti je velmi málo lidí, kteří potřebují pomoc kvůli vybití baterie. Jedná se o 2 až 3 % všech hlášených poruch elektromobilů. Je to proto, že v Nizozemsku máme značnou koncentraci dobíjecích stanic.
Jaké jsou typické příčiny poruch elektromobilů (BEV)? Jsou podobné poruchám automobilů se spalovacím motorem?
Zaznamenáváme vysoké riziko poruch u BEV, což je způsobeno především neznalostí jejich obsluhy ze strany řidičů. Často mají dotazy týkající se jejich audio-navigačního systému a kontrolek na palubní desce, problémů s nabíjením a bezklíčových přístupových systémů. U většiny těchto poruch můžeme členům pomoci po telefonu. Pokud je potřeba poslat k vozidlu RSA, máme následující zkušenosti. Nejčastější poruchy související s vozidly BEV se týkají pneumatik, a to mnohem častěji než vozidel se spalovacím motorem, také 12V baterie je jednou z hlavních příčin poruch.
Příčinou poruch pneumatik u vozidel BEV je vysoký točivý moment a hmotnost vozidla, absence rezervního kola a konstrukce samotných pneumatik (ekologické pneumatiky). U 12V baterií jsou příčinami problémů nedostatečný výkon a menší velikost baterie a jiné konfigurace baterie než u klasických vozidel. Někdy také dochází k problémům s komunikací při vypnutém vozidle (nabíjení, aplikace běžící na pozadí), což vyčerpává 12V baterii a může způsobit poruchu. Vozidla BEV musíme také častěji odtahovat, přičemž hlavními důvody jsou elektrické a softwarové problémy, absence rezervního kola a vybíjení. Snažíme se však nutnost odtahů omezit, například tím, že členům našeho klubu nabízíme univerzální náhradní kola nebo výše zmíněnou mobilní nabíječku.
Komentáře