BASF Report barev 2018 pro OEM povrchové úpravy v odvětví automotive v Evropě detailně analyzuje nejoblíbenější barvy nových vozidel. I přes různorodost barev a modelů jsou v centru pozornosti tohoto reportu efekty.
Bílá zůstává nejpopulárnější barvou vozidel v Evropě – pokrývá téměř každé třetí vozidlo. Zajímavé změny nastávají v následujících pořadích.
Šedá barva v posledních letech získala na popularitě. Tento trend pokračoval i v roce 2018, jak předpovídali barevní designéři v odvětví automotive divize BASF Coatings. Poprvé šedá představuje druhou nejpreferovanější barvu v Evropě. S podílem téměř 20 % je dokonce ještě populárnější než černá.
Šedé automobilové barvy zahrnují škálu od světle šedých po tmavé kovové antracity, díky čemuž je v nabídce více než 110 různých povrchových úprav OEM.
Dále jsou v módě také modré automobily – jak bylo rovněž předpokládáno v Automotive Color Trends, globální barevné analýze BASF. Modrá v evropské popularitě dokonce předstihla stříbrnou. S podílem 11 % tato chromatická barva postoupila do 4 nejžádanějších. Tohoto umístění chromatická barva dosáhla po mnoha letech.
Pokles stříbrné pokračuje – má jí pouze jedno vozidlo z deseti.
Většina vozidel je stále lakována achromatickou barvou, tedy bílou, černou, šedou nebo stříbrnou.
Hluboký ponor do palety chromatických barev ukazuje rostoucí význam modré barvy. Téměř polovina barevných vozidel je lakována modrou. Nejen celkové číslo, ale také rozmanitost této barvy narostla v porovnání s předchozím rokem. Kupující vozidel si mohou vybrat z téměř 140 různých odstínů modré, díky čemuž je tato barva nejrozmanitější. Na druhém místě je červená, následovaná hnědou, zelenou a oranžovou.
Trendová kompetence a inovativní barevné koncepce
Divize BASF Coatings má výborné porozumění pro to, jaké jsou trendy v materiálech a barvách, a používá to k předpovědi, jaké barvy budou hrát klíčovou roli na budoucím automobilovém trhu. Každý rok designéři divize BASF Coatings vytváří Automotive Color Trends, inovativní sbírku nových barev založenou na rozsáhlém výzkumu a hloubkové analýze globálních trendů a kulturních změn, které ovlivní automobilové barvy 3 až 5 let do budoucna.
Efekty
Nejen barva, ale také efekt přispívá k individualizaci vozidla. Kombinace barvy a efektu zdůrazňuje tvar vozu, v důsledku čehož jsou efekty důležitým nástrojem designu. Od 80. let důležitost efektů neustále roste. V roce 2018 měly 2 třetiny všech vozidel povrchovou úpravu s efektem.
Podíl efektů se liší v závislosti na barvě. Tmavé barvy, jako černá a šedá, jsou většinou kombinovány s efektem, světlejší barvy přicházejí především jako pastelové odstíny. Pouze dvě vozidla z deseti bílých mají metalickou barvu.
“Krajina efektů automobilových povrchových úprav se postupně vyvíjí a je formována novými a inspirativními myšlenkami,” říká Mark Gutjahr, vedoucí projektu Design Europe v BASF.
Komentáře