Active Heel Airbag doplňuje čelní bezpečnostní systém sestávající z bezpečnostního pásu a čelního airbagu a může dále zlepšit ochranu cestujících v oblasti kolen a stehen. To vyžaduje, aby nohy byly při nárazu bezpečně zajištěny. V budoucnu, až bude možné posunout sedadla dále dozadu a do tzv. komfortních poloh, může být vhodná kontaktní plocha pro chodidla příliš daleko.
V případě nehody může následný nekontrolovaný pohyb nohou zvýšit riziko poranění dolních končetin. Mnohá z těchto zranění nejsou životu nebezpečná, ale mohou způsobit dlouhodobé poškození pohybového aparátu řidiče a spolujezdce. Proto společnost ZF LIFETEC vyvinula aktivní airbag pro nohy, který dokáže pomoci vytvořit stabilní bod nárazu i v uvolněné poloze se sedadly posunutými dozadu.
Bezpečnost cestujících ve vozidle závisí na řadě faktorů, včetně polohy nohou, kolen a chodidel. V běžných polohách sedadel poskytuje podlaha vozidla dostatečnou oporu pro chodidla cestujících na předních sedadlech, aby byl zajištěn stabilní bod dopadu paty, který umožňuje kontrolovanou dráhu kolen. Tím je také zajištěno, že kolenní kloub může narazit do airbagu, pokud je jím vozidlo vybaveno, v co nejpříznivějším úhlu díky bezpečné opoře paty v prostoru pro nohy. Díky tomu je velká část energie nárazu přenesena stehenní kostí, nejsilnější kostí v lidském těle, do konstrukce vozidla. Nárazové zkoušky však ukázaly, že jakmile cestující odsune sedadlo a zaujme pohodlnější polohu při sezení, musí být vytvořen další bod nárazu paty, protože se tím zvětší vzdálenost mezi patami a bodem nárazu, což znamená, že spojení s podlahou prostoru pro nohy již není optimální.
Výzva při sezení v komfortní poloze
„Pokud chybí bod kontaktu u paty, kolena nemohou účinně narazit do airbagu a airbag je tak méně účinný,“ vysvětluje Harald Lutz, vedoucí vývoje ve společnosti ZF LIFETEC.
Kolenní klouby již nemohou být podepřeny v plánované poloze, což způsobuje nekontrolovatelný pohyb nohou. Ačkoli riziko smrtelných zranění je v tomto případě nízké, bez aktivního airbagu u nohou je vysoká pravděpodobnost vážných zranění nohou a chodidel.
Výzva na straně řidiče
Na straně řidiče lze při komfortní poloze také využít airbag u nohou. To znamená, že v budoucích verzích lze Active Heel Airbag aktivovat tlačítkem komfortní polohy nebo pomocí sledování interiéru na základě kamery na straně řidiče – například při asistované jízdě. Díky zabudování do pedálů vytváří Active Heel Airbag jednotnou kontaktní plochu pro patu v případě nárazu. Tím se dále snižuje riziko zranění v důsledku vybočení nohy při nárazu na hranu, například na brzdový pedál.
Prostorově úsporná bezpečnostní technologie
Active Heel Airbag může být integrován přímo do prostoru pro nohy, aniž by vyžadoval další prostor. Airbag lze přizpůsobit téměř každému modelu vozidla na celém světě. Pro výrobce automobilů, kteří chtějí svým cestujícím nabídnout sedadla s dalšími komfortními polohami, bude Active Heel Airbag k dispozici v roce 2028.
Komentáře