Volba provozovatele systému dat o vozidlech bez veřejné soutěže?

, 9 dubna 2019, 9:28

Zveřejňujeme článek sdružení APPA s názvem „Chystá hnutí ANO a Cebia společný tunel na řidiče?“ v plném znění.

APPAPředseda Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů Petr Přikryl se důrazně ohradil proti prohlášení poslance za hnutí ANO Martina Kolovratníka. Ten v pořadu TV Prima „Názory bez cenzury“ prohlásil, že provozovatelem systému na správu dat o vozidlech by měla být společnost Cebia a to bez jakékoliv veřejné soutěže. Podle něj je důvodem skutečnost, že společnost Cebia disponuje stovkami milionů dat o vozidlech.

Právě fakt, že Cebia takovým množstvím dat o vozidlech disponuje, je však podle Petra Přikryla tím největším problémem. „Data o vozidlech, kterými Cebia disponuje, nejsou a nikdy nebyla veřejně dostupná. Otázkou tak zůstává, odkud tato firma za svých 25 let existence data sbírala a jakou tato data mají relevanci.“

Dalším problematickým bodem zůstává podle Přikryla skutečnost, že jakkoliv si Cebia nechává za poskytnutí informací o vozidle zaplatit stokorunové až tisícikorunové částky, za poskytnutá data neručí.

„Na certifikátu Cebia stojí výslovně napsáno, že data mají pouze informativní charakter a společnost Cebia neručí za jejich správnost,“ říká Přikryl a rovnou se ptá: „Jak lze tedy na datech, která nemají žádnou právní relevanci a jsou pouze zdrojem obchodu soukromé společnosti, stavět informační systém, který má zamezit stáčení tachometrů a dalším podvodům s ojetými vozy?“

Za zmínku také stojí fakt, že společnost Cebia se slovy svého majitele Martina Pajera k podobným projektům vyjadřovala vždy skepticky.

Ať již jde o zavedení trestnosti stáčení tachometrů, nebo zavedení systému CarPass, pan Pajer nikdy nebyl jednoznačně pro a vždy lobboval za svůj byznys, který naopak stáčení kilometrů potřebuje,“ tvrdí Přikryl. „Jakmile se však ukázala politická vůle s problematikou stáčení něco dělat, obrátil a najednou by chtěl systém provozovat.“

Podivuje se nad skutečností, že poslanec za hnutí ANO tak nepokrytě hlásá do médií, že jediným vhodným subjektem pro provozování systému prověřování ojetých vozidel má být právě společnost Cebia.

Naskýtá se otázka, jaké zájmy a proč pan Kolovratník hájí,“ ptá se Přikryl.

Podle něj je klíčové, aby stát inicioval vznik neziskové organizace, která bude spravovat data o vozidlech. Tato data by měla být do systému vkládána na základě zákonné povinnosti od všech relevantních subjektů, tedy především STK, prodejců, pojišťoven, servisů, atd… Při prodeji ojetého auta by pak součástí smluvní dokumentace byl povinně výpis z takové databáze.

Všechny ostatní modely nebudou fungovat a budou pouze předmětem výnosného byznysu soukromých firem,“ varuje Přikryl.

ZDROJ: Tisková zpráva Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR z.s. (APPAA ČR)

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!