V Olomouci proběhla akce CEE Automotive Supply Chain 2021

1. listopadu 2021, 14:10

Téměř tři stovky hostů z devíti evropských zemí se sešlo u příležitosti konference a obchodních jednání na akci CEE Automotive Supply Chain 2021 v hotelu Clarion Congress v Olomouci. Leitmotivem konferenční části akce se stalo téma udržitelnosti, a to nejen ve vztahu k výslednému produktu, ale rovněž ve vztahu k výrobě. Dekarbonizace vozidel a průmyslu se tak i v prostoru střední a východní Evropy stává jedním z hlavních námětů diskusí i vyžadovanou nutností.

CEE Automotive Supply Chain 2021

Čtvrtý ročník CEE Automotive Supply Chain, akce organizované Sdružením automobilového průmyslu ČR ve spolupráci se Zväzem automobilového priemyslu Slovenskej republiky a dalšími partnery z řad zahraničních obchodních komor a dalších institucí, nabídl v polovině října přítomným zástupcům automobilek a dodavatelských firem celou řadu zajímavých vystoupení a diskusí. Zároveň akce přinesla možnost navázat zajímavé obchodní kontakty; při téměř 500 řízených B2B jednání této šance využilo na 180 účastníků.

Téma diskusí na pódiu i v kuloárech bylo zřejmé. Pandemie covidu-19 v minulém roce sice na čas ochromila výrobu, letošní rok ve znamení čipové krize, nedostatku dalších komodit a rostoucích cen ho ale v mnohém svými výzvami překonává. Jak v úvodním projevu poznamenal Robert Kiml, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a generální manažer Toyota Motor Manufacturing Czech Republic, poslední dva kritické roky jsou o to složitější tím, že se nacházíme uprostřed přerodu odvětví jako takového.

Pandemii zvládl autoprůmysl velmi dobře. Dokázali jsme fungovat, dělat byznys a vyrábět. Bohužel současná „čipová“ krize je ještě výraznější. Na druhou stranu ale každá krize vedla ke zvýšení efektivity automobilového průmyslu, otevřela nové možnosti, našla nové způsoby jak na krizovým momentům předcházet a vygenerovala technologie, které se dostaly do popředí. Pevně věřím, že i ta současná nám pomůže zvýšit efektivitu a posílí naše vzájemné vztahy, “ uvedl Robert Kiml.

Výkonnost autoprůmyslu je přitom pro státy střední Evropy zásadní. V České republice a v Maďarsku tvoří automotive téměř deset procent HPD, na Slovensku dokonce patnáct. Jak předestřel v úvodním projevu Alexander Matušek, prezident slovenského Zväzu automobilového priemyslu, automobilový průmysl, a především dodavatelé, se musí připravit na nové trendy.

CEE Automotive Supply Chain 2021

Svět se v uplynulých letech výrazně změnil, sami výrobci už předbíhají navrhované emisní normy. V roce 2030 se bude prodávat mezi šedesáti a sedmdesáti procenty bezemisních vozidel. Přitom „bezemisní“ neznamená jen to, že auta nebudou vypouštět žádné emise v provozu, ale že se ta vozidla uhlíkově neutrálně také vyrobí,“ uvedl Alexander Matušek. A v souvislosti s tím vyzval zástupce dodavatelů, aby se na tento trend také připravili. „Některé automobilky už to samy dělají a některé už to samé požadují i po svých dodavatelích. Je přitom jisté, že tento tlak bude narůstat.“

To ostatně potvrdila také Hildegard Müller, prezidentka německého svazu autoprůmyslu VDA. „

Transformací neprochází jen samotný produkt, ale také celková produkce a s tím celý hodnotový řetězec v autoprůmyslu,“ uvedla H. Müller.

Tak jako ostatní řečníci v průběhu dne také zástupkyně německého autoprůmyslu apelovala především na vytváření vhodných podmínek, podporu v rámci budování infrastruktury, změn na pracovním trhu i nezbytnou potřebu strukturálních změn v energetice.

V rámci programu konferenční části CEE Automotive Supply Chain 2021 se účastníci panelových diskusí zaměřili především na blízkou i vzdálenou budoucnost. Rámec prakticky všech debat tvořila připravovaná legislativa dekarbonizace dopravy a průmyslu, ale také změna v zákaznických preferencích a v chápání mobility jako takové. Diskutující z řad zástupců automobilek ale i dodavatelů se shodovali na tom, že krize, kterou autoprůmysl nyní prochází, paradoxně přináší zlepšení komunikace směrem od velkých výrobců až do nižších pater dodavatelského řetězce, vytváří tlak na efektivitu a flexibilitu, a zároveň nutí dodavatelské firmy k rozložení rizika pomocí diverzifikace portfolia i mimo automobilový průmysl.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!