Evropský dodavatelský automobilový průmysl čelí nejvážnějšímu propouštění od krize COVID-19. Výzkum a analýza společnosti CLEPA předpokládá, že od roku 2020 zaniklo v tomto odvětví zhruba 86.000 pracovních míst. Navzdory prognózám, že do roku 2025 vznikne více než 100.000 nových pracovních míst, došlo ve skutečnosti k čistému úbytku téměř 56.000 pozic.
Jen v prvních šesti měsících roku 2024 bylo oznámeno dalších 32 000 zrušených pracovních míst, což překonává nejhorší období pandemie a zdůrazňuje, že největší dopad na zaměstnanost nás pravděpodobně teprve čeká. Tyto ztráty jsou způsobeny klesající poptávkou, rostoucími výrobními náklady a opožděnými investicemi do nových technologií.
Generální tajemník CLEPA Benjamin Krieger k tomu uvedl: „Nejnovější údaje jsou jasným varovným signálem. Automobilový průmysl, který je základním kamenem evropské ekonomiky, stojí před zlomem. Abychom zachovali pracovní místa, urychlili dvojitou transformaci a obnovili naši globální konkurenceschopnost, potřebujeme regulační přehodnocení. To znamená přijmout technologickou otevřenost v normách CO2, zajistit spravedlivý přístup k údajům ve vozidlech a celkově posílit ekonomiku a konkurenceschopnost EU. Bez rozhodných opatření hrozí, že Evropa ztratí své vedoucí postavení v automobilovém průmyslu.“
Klíčové údaje:
- Od roku 2020 přesáhl úbytek pracovních míst v automobilovém průmyslu úroveň COVID-19. Celkově bylo zrušeno 86.000 pracovních míst, což vedlo k čistému úbytku 56.000 pracovních míst navzdory dřívějším prognózám 100.000 nových pracovních míst do roku 2025.
- Jen v prvních šesti měsících roku 2024 bylo oznámeno zrušení dalších 32.000 pracovních míst, což překonává nejhorší období pandemie, kdy bylo ve druhé polovině roku 2020 oznámeno zrušení 29.000 pracovních míst.
- Ziskovost v dodavatelském průmyslu je i nadále nedostatečná pro podporu kritických investic potřebných pro ekologický a digitální přechod Evropy, což ohrožuje vedoucí postavení v oblasti inovací v automobilovém průmyslu.
- Z plánovaných pracovních míst v dodavatelském řetězci pro elektromobily se uskutečnilo 20 %. Od roku 2020 bylo vytvořeno pouze 29.000 pracovních míst, z toho zhruba 19.000 v souvislosti s technologiemi pro elektromobily.
- Přestože přebytek obchodní bilance vykazuje známky oživení, evropští dodavatelé ztrácejí svou konkurenční výhodu při vytváření globálních hodnot. Současně klesající příliv kapitálu brzdí pokrok v přechodu.
- Nejvíce bylo zasaženo Německo, které se na celkovém úbytku pracovních míst podílí 60 %, přičemž se předpokládá, že od roku 2020 do současnosti zaniklo téměř 52.000 pracovních míst.
Zdraví dodavatelského řetězce v automobilovém průmyslu má zásadní význam nejen pro automobilový průmysl, ale také pro konkurenceschopnost evropského průmyslu. Vzhledem k tomu, že ziskovost v celém odvětví stále klesá a zahraničních investic ubývá, je dodavatelský řetězec pod obrovským tlakem, aby splnil ambiciózní ekologické a digitální cíle. Tato akutní situace vyžaduje naléhavou pozornost politiků, aby byla zajištěna budoucnost evropského automobilového průmyslu a zabráněno dalšímu snižování jeho konkurenceschopnosti.
Komentáře