Čeští řidiči jsou, co se přezouvání na zimní pneumatiky týká, velmi disciplinovaní. Před prvním listopadem mění své pláště celkem 70 procent motoristů a další čtvrtina dotázaných přezouvá dle aktuálního počasí. Řidiči při koupi nových zimních pneumatik hledí také na životnost, kterou označilo 92 procent dotázaných jako velmi nebo spíše důležitou.
Po bezpečnosti jde o druhý nejdůležitější faktor při výběru plášťů, až poté se rozhodují podle stability, odolnosti a ceny. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK, který si nechaly zpracovat pneumatiky Barum.
Více než 80 procent z 505 dotazovaných respondentů uvedlo, že hlavní motivací pro přezutí na zimní pneumatiky je bezpečnost. Jen přibližně každý šestý řidič v průzkumu pneumatik Barum přiznal, že mění obutí hlavně z toho důvodu, že to přikazuje zákon. Bezpečnost hraje u řidičů prim i v případě výběru zimních pneumatik, tento faktor označilo 79 procent z nich jako „velmi důležitý.“ Na druhém místě se v tomto ohledu umístila jejich životnost. Velmi důležitou zůstává pro motoristy i stabilita pneumatiky, jejich cena či předchozí zkušenost. Někteří vlastníci automobilů berou v potaz i recenze pneumatik na internetu, větší důvěru si u nich však udržují spíše odborníci.
Všeobecně se ví, že z hlediska přezouvání na zimní pláště je klíčovým obdobím 1. listopad a konec března. V této době, pokud se na silnicích objeví souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že taková situace nastane, platí povinnost užívat zimní (nebo některé celoroční) pneumatiky. Povinnost použití zimních pneumatik v tomto období přikazuje také dopravní značka „Zimní výbava“ a to za každého počasí. Ta se nejčastěji vyskytuje na dálnicích nebo v horských oblastech.
Výsledky šetření agentury STEM/MARK potvrdily, že se většina motoristů při načasování výměny pneumatik řídí především kalendářem. Celých 69 procent řidičů přezouvá v období mezi začátkem a koncem října, zatímco necelá čtvrtina se primárně řídí vývojem počasí. Vzhledem k nezvykle teplému podzimu to znamená, že některé šoféry přezutí na zimní pláště teprve čeká. Praktické je však přezout včas, protože nepřízeň počasí Vás může zaskočit kdykoliv a stejně tak i dlouhé čekací doby vytížených pneuservisů.
V případě zimního obutí Češi nejčastěji nakupují sady, jež se rozpočtově pohybují mezi čtyřmi a šesti tisíci korunami. Spolu s velmi levnými pneumatikami do čtyř tisíc korun za sadu, které kupuje necelých deset procent motoristů, je více než polovina řidičů ochotných zaplatit za pneumatiky do 6.000 korun. Přestože se nejvíce řidičů (97 procent) při nákupu primárně rozhoduje podle bezpečnosti, průzkum ukázal, že cena tyto priority mění. Naopak dražší produkty s cenovkou nad osm tisíc korun za sadu volí 19 procent šoférů.
Vliv při rozhodování si uchovává také značka a její renomé. V Česku oblíbeném budgetovém segmentu, definovatelném i jako „kvalitní pneumatiky za rozumnou cenu“, se nejstálejšímu povědomí zákazníků těší značka Barum. Česká značka pneumatik těží z dlouholeté tradice, ale i z toho, že výrobky od firmy Barum mají motoristé spojené především s kvalitou, odolností, spolehlivostí a rozumnou cenou.
Většině majitelů osobních vozů (63 procent) vydrží zimní pneumatiky tři až čtyři sezony. Třetina z dotázaných uvedla, že od pneumatik očekávají nájezd mezi 10 až 30 tisící kilometry, zatímco 40 procent řidičů předpokládá, že se zimní sadou ujedou vzdálenost mezi 30 až 60 tisíci kilometry. Používání pneumatik po dobu tří až čtyř zimních sezon však odpovídá nájezdu asi 20.000 kilometrů. Z toho vyplývá, že mnoho řidičů při nákupu nových zimních plášťů očekává, že na pneumatikách ujedou daleko více kilometrů než kolik jim reálně stačí a hledí spíše na pravidelnou výměnu plášťů, než na kilometrový nájezd.
Jen třináct procent řidičů očekává, že na nových zimních pneumatikách ujedou více než 60.000 kilometrů. Z testů přitom vyplývá, že životnost pneumatik může být ještě mnohem delší.
„Naše pneumatiky, Barum Polaris 5, během loňské zimní sezony otestovali jezdci z řad běžných řidičů a výsledky byly vynikající. Ukázalo se, že u řidičů s vyšším podílem jízd na dálnici mohou pneumatiky vydržet nájezd až 90 tisíc kilometrů v případě přední nápravy a dokonce až dvojnásobek kilometrů u zadní. Zákazníci pneumatik Barum si však cenní nejen vynikající životnost, ale jak potvrdil průzkum, také kvalitu, spolehlivost a bezpečí při jízdě,“ říká Magda Nagy, ředitelka Divize marketing ve společnosti Continental Barum s.r.o.
Řidiči při nákupu pneumatik hledí také na jejich stáří. Při správném skladování však mohou mít i několik let staré nepoužité pláště stále stoprocentní vlastnosti. Limitem by mělo být stáří ve výši deset let.
„Pneumatiky vydrží nové opravdu dlouho a stárnout začínají de facto až po obutí. Navíc záruční doba je stejná jako u jakéhokoliv jiného spotřebního zboží – i u našich plášťů obnáší dva roky a začíná plynout datem nákupu bez ohledu na datum výroby,“ doplňuje Aleš Langer z oddělení Zákaznického servisu Continental Barum, s.r.o.
Zároveň však platí, že používat pláště můžeme do deseti let od výroby, pokud mají dostatečně hluboký dezén a nemají žádné viditelné poškození. Jestliže máte na voze pneumatiky starší deseti let, měli byste ihned zvážit jejich výměnu, protože po tak dlouhé době provozu už mohly ztratit své jízdní vlastnosti a cestování nemusí být bezpečné.
Zdaleka ne každý však při nákupu nové sady zjišťuje, kdy byla pneumatika vyrobena – tento krok učiní přesně dvě třetiny nakupujících. Zjistit stáří pneumatiky přitom není nic těžkého, všechny potřebné údaje lze vyčíst z tzv. DOT kódu. Tento až 12místný kód se nachází na bočnici pneumatiky a jeho poslední čtyři čísla označují týden a rok výroby.
Komentáře