Jaké jsou příznaky vadného snímače klikové hřídele?

6. března 2025, 12:30

Příznaky vadného snímače polohy klikové hřídele lze rozpoznat snadněji, než si myslíte. Seznamte se s některými nejčastějšími signály, abyste věděli, na co si dát pozor.

Snímač polohy klikové hřídele je důležitou součástkou, která zajišťuje správný chod motoru. V tomto článku vám nastíníme nejčastější příčiny poruch snímače, důvody jejich vzniku a způsoby oprav.

Snímač polohy klikové hřídele Delphi

Co je to snímač klikové hřídele a k čemu slouží?

Snímač klikové hřídele hraje klíčovou roli v precizním fungování moderních vyladěných motorů. Je zodpovědný za sledování polohy a otáček klikové hřídele, což umožňuje řídicí jednotce motoru (ECU) přesně vypočítat časování vstřikování paliva a další výkonové parametry motoru.

Přesné sledování otáček a polohy klikové hřídele je nezbytné pro správnou funkci čtyřdobého spalovacího motoru. Nedostatek vstupních údajů ze snímače může zabránit nastartování motoru, a proto jsou údaje generované tímto snímačem klíčovou součástí procesu řízení pohonné jednotky.

Některé motory, které nejsou vybaveny snímačem klepání, používají ke stejné funkci snímač klikové hřídele – více informací o tom získáte díky odborným znalostem společnosti Delphi.

Co způsobuje poškození snímače klikové hřídele?

Selhání snímače klikové hřídele může způsobit několik faktorů.

  • U snímačů, které obsahují magnety, může usazování nečistot na magnetu zablokovat senzor a zabránit mu ve snímání otáček motoru.
  • Stáří snímače – magnet ve snímači časem ztrácí svou přitažlivou sílu, což vede k tomu, že přestává být schopen poskytovat řídicí jednotce přesné signály.
  • Vadné nebo poškozené elektrické vedení může ovlivnit schopnost snímače přesně vysílat signály do řídicí jednotky.
  • Poškození součástí, které monitorují snímač klikové hřídele. To snímač zásadním způsobem zmate, protože poškozené součásti by vysílaly smíšené signály, což by mohlo způsobit rozsvícení kontrolky motoru.

Snímače polohy klikové hřídele a vybrané OE díly najdete v online katalogu Delphi.

Jaké jsou příznaky vadného snímače klikové hřídele?

Vozidlo s diagnostikovaným vadným snímačem klikové hřídele může vykazovat řadu problémů s motorem a celkovým výkonem. Abyste pochopili, co je může způsobovat, věnujte pozornost následujícím varovným příznakům.

  1. Svítí kontrolka “check engine”

(Poznámka: pokud je vozidlo vybaveno snímačem vačkové hřídele, nemusí se výstražná kontrolka motoru rozsvítit a diagnostika neobjeví žádnou závadu. Řídicí jednotka neví, zda se motor právě startuje, nebo je pouze v klidu. Pro jistotu zkontrolujte otáčky. Novější vozy mají dva snímače vačkové hřídele, takže by měly být schopny zjistit, zda má vačková hřídel problém).

Pokud snímač nevysílá informace do řídicí jednotky nebo pokud se informace, které vysílá, zdají být podezřelé, ECU zareaguje rozsvícením kontrolky motoru, což je vodítko pro určení, co je s vozidlem v nepořádku. Zobrazení výstražné kontrolky motoru může být způsobeno řadou různých problémů mimo snímač klikové hřídele. Diagnostický přistroj pomůže určit, zda je snímač tou částí, která způsobuje problém.

  1. Motor má potíže se startováním 

Snímač klikové hřídele (CKP) je zodpovědný za přesné sledování polohy a otáček klikové hřídele při spouštění motoru. Pokud snímač není schopen přenášet tyto údaje do řídicí jednotky motoru (ECU), nemusí se podařit motor nastartovat.

Při běžícím motoru si problému nemusíte všimnout, i když se rozsvítí kontrolka. Je to proto, že řídicí jednotka používá prediktivní algoritmy k odhadu aktuální polohy klikové hřídele na základě předchozích údajů, což umožňuje motoru pokračovat v chodu. Potíže však nastanou při vypnutí motoru, kdy absence signálu ze snímače brání pohonné jednotce v opětovném spuštění.

  1. Přechod do nouzového režimu

Vadný snímač klikové hřídele není jediným důvodem, proč může vozidlo vykazovat vyšší spotřebu paliva, než je obvyklé, ale přesto je jedním z varovných příznaků. V případě vadného snímače klikové hřídele může motor přejít do nouzového režimu, pokud je stále v chodu. To znamená, že vstřikovače paliva nebudou efektivně plnit svou úlohu, což povede ke snížení výkonu a zvýšení spotřeby paliva.

  1. Nerovnoměrné nebo nestabilní zrychlení

Motor používá snímač polohy klikové hřídele (CKP) pro získání přesných údajů potřebných pro správné řízení vstřikování paliva. V případě nesprávných signálů nebo jejich úplné absence může dojít k problémům s dynamikou pohonné jednotky, které se projeví slabší akcelerací nebo opožděnou reakcí na plyn.

  1. Motor nestartuje nebo vibruje

Bez odpovídajících informací o poloze pístů nemusí motor nastartovat. Při volnoběžných otáčkách může vozidlo také vibrovat a někdy odmítat nastartovat vůbec, zejména pokud je motor studený.

  1. Vysoká spotřeba paliva

Protože proces vstřikování paliva je narušen nesprávnými signály z vadného snímače klikové hřídele, palivo se v motoru nemusí správně spalovat. To může způsobit nejen nepravidelný chod motoru, ale také snížení výkonu. To vede k tomu, že se k dosažení stejného výkonu spotřebuje více paliva.

Snímače polohy klikové hřídele a vybrané OE díly naleznete v online katalogu Delphi.

Co se stane, když pojedete s vadným snímačem klikové hřídele?

Pokud dojde během chodu motoru k poruše snímače klikové hřídele (CKP), může to mít vliv na zapalování, ale nemusí to nutně vést k okamžitým provozním problémům. V takových případech může řídicí jednotka motoru (ECU) přepnout vozidlo do nouzového režimu (tzv. „limp mode“) a omezit výkon, aby se minimalizovalo riziko dalšího poškození.

V situaci, kdy je motor vypnutý, však může porucha snímače CKP zabránit opětovnému nastartování vozidla, protože řídicí jednotka nebude schopna přesně určit polohu klikové hřídele potřebnou k zahájení procesu zapalování.

Co dělat, když je snímač klikové hřídele vadný?

Při podezření na vadný snímač klikové hřídele nebo při podobném problému, který způsobuje problémy s motorem, je nutná kontrola. Snímač by měl být otestován na závady – to lze provést buď diagnostickým přístrojem nebo osciloskopem.

Pokud je se snímačem problém, doporučujeme díl kompletně vyměnit. Jedná se o poměrně jednoduchý úkol – najděte snímač (obvykle se nachází v blízkosti setrvačníku nebo na straně krytu rozvodů), odstraňte elektrické připojení a vyměňte jej za nový díl.

Máte problém s vadným snímačem klikové hřídele?

Vozidlo s vadným snímačem klikové hřídele se po zastavení pravděpodobně již nerozjede. Po prověření příznaků vadného snímače klikové hřídele a zjištění dalších možných příčin je doporučeným postupem provedení výměny. Společnost Delphi nabízí snímače polohy klikové hřídele, stejně jako další originální náhradní díly – seznamte se s nabídkou Delphi ještě dnes.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!