Profi servis aneb odborníci odpovídají

, 13. března 2020, 14:24

Olej v převodovce se prý nemění? Je dobrý nápad vzít si do servisu vlastní náhradní díly? Ušetřím s celoročními pneumatikami? Na časté otázky řidičů, se kterými se mechanici setkávají ve své praxi, odpovídá Ján Barica, Trainer & Coach ze sítě autoservisů ProfiAuto Service.

ProfiAuto Service

Otázka zákazníka: Slyšel jsem, že se prý olej v převodovce nemění, protože je doživotní. Případně se může dolít, pokud vyteče např. při výměně poloosy. Na druhou stranu, když si nějaký řidič stěžuje na fóru, že mu drhne převodovka, nejčastější odpovědí je – zkus vyměnit olej. Takže jak je to?

Na začátku je třeba definovat životnosti vozu. Podle výrobců je jiná, než si ji představujeme. Dnes už nikdo neskrývá, že auto je navrženo tak, aby vydrželo najet kolem 200 tis. km. Pak budou náklady na opravy tak vysoké, že by měl řidič přemýšlet o jeho výměně. Dalším problémem je otázka stárnutí oleje, který v průběhu doby mění svou viskozitu a začne ztrácet aditiva. Olej přestane dostatečně rychle od sebe oddělovat pracovní prvky a tím dochází ke zkrácení životnosti převodovky. Proto pokud si všimnete, že převodovka začíná hůře fungovat nebo rychlosti drhnou, nejlevnější je zkusit vyměnit olej. Preventivně je nejlepší, pokud ho vyměníte po každých
80–100 tis. km.

„Olej je na celý život převodovky“. Ano, po 200 tis. převodovka „zemře“, pak bychom měli koupit novou v značkovém servisu, namontovat, naplnit olejem, který je „na celý život převodovky“. Musíme počítat s tím, že návod píše marketingové odděleni. Pro prvního uživatele dobře vypadá informace, že nemusí měnit oleje v převodovce, i v motoru stačí po 30.000 nebo 50.000 km. Ale když přečteme návod od výrobce převodovky (např. ZF, který vyrábí převodovky pro Audi, BMW, Jaguar, Land Rover atd.), tak najdeme informace, že olej se mění každých 60.000 km.

Otázka zákazníka: Je potřeba kontrolovat hladinu oleje, když má moje auto elektronická čidla?

Ano. Řidiči se však bohužel málokdy dívají pod kapotu. Myslí si, že jim elektronika říká vždy pravdu. To je ale velká chyba, protože čidla a realita jsou dvě různé věci. Počítač vydá pokyn pro řidiče, až když je hladina oleje opravdu nízká. To může dokonce vést k nasání vzduchu do olejového čerpadla a motor na okamžik bude pracovat na sucho. I když si často stěžujeme na selhávající elektroniku, tak s ohledem na pohodlí rádi důvěřujeme ukazatelům počítače. Je ještě další skupina řidičů, která věří, že je o nízké úrovni bude informovat jejich kontrolka na palubní desce.

Ve skutečnosti je to varovný signál, který se rozsvítí, když je tlak v mazací soustavě nízký, a to není stejné, jako nízký stav oleje. A kolik má oleje být? V návodu a dle společenského názoru najdeme informaci, že hladina oleje, jak ukazuje měrka, by měla být v rozmezí minimální a maximální hladiny. Nejlépe někde uprostřed. Ale je to pravda? Použité turbíny a mechanismy proměnných fází rozvodu způsobují, že olej je cenným mazáním nejen motoru. Turbína, a často i dvě, jsou schopné nasát značné množství oleje. Variátor má také rád olejovou koupel. Proto by ho mělo být více – nejlépe v okolí maximální úrovně. Proto je důležité pravidelně kontrolovat jeho stav a reagovat na jeho úbytek. Jak regulérně ověřit úroveň oleje? Motor by měl být rozehřátý, ale ne horký po jízdě. Nejlepší je počkat několik minut (11 – 20). Lokalizujte měrku, otřete ji hadrem a pak ji vsuňte na místo. Po opětovném vyjmutí zjistíte úroveň oleje. Aby byla spolehlivá, auto by mělo stát na rovném povrchu.

Olej není jenom mazání motoru. Je taky velmi důležitý pro chlazení. Je tam, kde chladící kapalina nesmí být. Moderní motory jsou vybavené měničem teploty mezi olejem a chladivem, aby udržoval teplotu motoru při použití maximálního výkonu. Pokud hladina oleje bude nízká, bude to působit také na stabilitu teploty motoru, co ve finále může byt důvodem poruchy těsnění pod hlavou.

Otázka zákazníka: Přemýšlím nad koupí vlastní součástky před vaší, je to dobrý nápad?

Při kontrole vozu pravděpodobně některé vlastníky auta trápí otázka: mám koupit vlastní součástky přes internet (potenciálně levnější) nebo se rozhodnout pro ty, které nabízí servis? Jaké jsou výhody vlastních součástek? Kromě zmíněné ceny také větší výběr. Můžeme sáhnout po sortimentu horní / střední kategorie nebo po tzv. „čínském výrobku“. U obchodníků každé z těchto zmíněných kategorií máme celou řadu různých cen a můžeme si pořídit tu, která odpovídá stavu naší peněženky. Co riskujete? Pokud nejste odborníkem, je snadné udělat chybu. Výrobci automobilů během výroby tak rychle mění technologie a díly, že pokud chcete vybrat ty, které budou pro váš vůz nejlepší, je to výzva. Ročník a objem motoru nedává žádnou jistotu. Ne všichni internetoví prodejci dokážou určit díly pomocí čísla karosérie (VIN) a katalogu originálních dílů (OE/OEM), což by poskytlo určitou jistotu.

Dalším problémem je výběr výrobce. Tady platí pravidlo, že „chudí si nemohou dovolit šetřit“. Nejlevnější čínský výrobek nezajistí bezpečnost, o kvalitě nemluvě. Dále máme na výběr náhrady renomovaných výrobců, ale vědí řidiči, kdo je renomovaný a kdo takového pouze předstírá? I když se vám podaří správně vybrat díly, i tak může dojít k potížím. Stačí, že mechanik špatně nasadí tento díl, a to povede k jeho zničení. Servis se vyjádří, že součástka byla vadná, a prodávající, že vinu nese servis. Majitel je tak bez auta a náklady budou dvojnásobně vyšší. Součástku bude třeba demontovat, odeslat prodejci a servis pravděpodobně nainstaluje tu svou. Majitel bude muset prokázat prodejci, že součástka byla vadná.

Shrnutí: Vlastní součástky ANO, ale pouze u řidičů, kteří dobře znají svůj automobil a jsou si vědomi různorodosti sortimentu ke konkrétnímu exempláři. Odborníci při výběru dílů do svého auta tak činí na základě svých zkušeností, jsou schopni identifikovat vůz na základě VIN čísla vozidla a mají přístup ke katalogu originálních dílů. Pokud udělají chybu ve výběru nebo objednají vadnou součástku, budou se muset sami vypořádat s problémem. Pokud je oprava spojena se značnými náklady na servisní službu, je lepší neriskovat vůbec nákup vlastních dílů a spolehnout se na návrh servisu. Vždy můžeme požádat mechanika, aby na opravu použil dražší součástky, samozřejmě pokud nám záleží na trvalém a bezproblémovém provozu.

Otázka zákazníka: Mohu ušetřit tím, že budu používat celoroční pneumatiky?

Ještě donedávna celoroční pneumatiky neměly tak dobré jízdní vlasti jako ty zimní nebo letní. Dnes výrobci v tomto oboru velmi pokročili. Nicméně i nadále typická zimní pneumatika bude lépe splňovat svou funkci v zimě a letní pneumatika v létě. Za druhé, pouze nejdražší celoroční pneumatiky mohou být alternativou pro zvážení sezónních pneumatik. Ty levnější neposkytují takový pocit bezpečí. Kdo se může rozhodnout pro nákup celoročních pneumatik? Ten, kdo cestuje hlavně v obydlených oblastech; nejezdí dlouhé vzdálenosti, např. dojíždění do práce; řidiči bez tzv. těžké nohy.  

Komu neradíme nákup celoročních pneumatik? Řidičům, kteří cestují na dlouhé vzdálenosti; vlastníkům vozidel s nadprůměrnými výkony; dynamickým řidičům; těm kteří plánují jet v zimě do hor. Faktem ale je, že většina řidičů v zimní sezóně jezdí po různých strukturách povrchu, ale po těch typicky zimních asi nejméně. Na druhé straně celoroční pneumatiky, to je kompromis mezi zimními a letními pneumatikami. Takže nikdy nebudou tak dobré, jako ty sezónní. Úspora může být také jen zdánlivá. Nejlepší celoroční pneumatiky nejsou nejlevnější a při celoročním používaní se rychleji opotřebovávají.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!