Analýza vývoje cen vozidel 3/2018

, 18. prosince 2018, 11:13

Analýza vývoje cen motorových vozidel, kterou připravila a zveřejnila společnost Cebia pravidelně srovnává vývoj cen nových vozidel a čtyřletých ojetin v posledních čtyřech kvartálech.

Analýza vývoje cen vozidel 3/2018 od společnosti Cebia

Ceny ojetých vozidel rostly v posledním roce rychleji než ceny nových. Zatímco nové vozy zdražily o 3,57 %, cena čtyřletých ojetin se v posledních čtyřech kvartálech zvýšila o 9,14 %. V případě čtyřletých ojetých vozů však dochází v posledních týdnech ke stagnaci až mírnému poklesu cen. Naopak tempo růstu cen nových automobilů je sice relativně pomalé, ale dlouhodobé, a lze očekávat, že bude přetrvávat i nadále.

Na růstu cen nových vozidel se kromě zvyšující se spotřeby domácností a vzrůstající prosperitě firem podílí rovněž nové legislativní požadavky na homologaci vozů z pohledu emisí a bezpečnosti provozu. Naopak stagnace až mírný pokles cen čtyřletých ojetin je do značné míry způsoben jejich zvýšenou nabídkou a prodloužením průměrné doby prodeje v autobazarech, která letos vzrostla z průměrných 76 dnů v roce 2017 na 99 dnů. Stále přitom platí, že trh s osobními vozidly – novými i ojetými – je v České republice výrazně ovlivněn dominancí značky Škoda téměř ve všech segmentech (výjimkou je segment MPV) a cenová politika této značky je pro trh významným indikátorem.

Ve třetím kvartálu letošního roku došlo u nových vozů k obměně nejprodávanějších modelů v jednotlivých segmentech, kdy se do popředí oproti předchozím kvartálům více prosadily modely s benzínovými motory.

Popularita naftových motorů však výrazně nepoklesla. Například cena nejprodávanějšího vozidla Škoda Octavia s benzínovým motorem meziročně stoupla o 9,94 %, zatímco cena stejného modelu v dieselovém provedení s motorem 1.6 TDI už mírně klesá téměř dva roky v řadě a za poslední rok poklesla o 3,10 %.

Aféra Dieselgate se na tuzemském trhu ojetých automobilů na rozdíl od jiných zemí EU výrazněji neprojevila, a to jak z hlediska poměru zastoupení druhů motorů, tak i cen jednotlivých vozidel. Na mírně klesající ceny ojetých vozidel s naftovými motory má vliv zejména velké množství vozidel z ukončených operativních leasingů. Aféra Dieselgate však začíná hrát významnější roli v oblasti dovozů ojetin. V sousedních zemích se začíná projevovat snížená poptávka po ojetých vozidlech s dieselovými motory, která se tak stávají zajímavá pro dovozce ojetin do České republiky, a to zejména u dražších modelů. Přesycení trhu se tím ještě zvyšuje, což má neblahý dopad na efektivitu končících operativních leasingů u vozidel s dieselovým motorem.

Kompletní zpráva k nahlédnutí nebo ke stažení ve formátu PDF.   

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!