Sdružení automobilového průmyslu přináší tradiční přehled o výrobě a odbytu vozidel za období od 1. ledna do 31. července 2019.
Celkem 838.142 motorových vozidel bylo vyrobeno v České republice v období od ledna do července tohoto roku. To je o 1,5 % více než ve stejném období loňského rekordního roku. Na růstu se podílejí dobrými výsledky všechny sledované kategorie vozidel.
Osobní automobily
Po pololetním mírném poklesu nabrala produkce osobních vozidel opět zrychlené tempo. Za prvních 7 měsíců roku bylo vyrobeno celkem 834.247 vozidel, tedy o 11.858 vozidel více než ve stejném období roku 2018 (+ 1,4 %).
Dařilo se jak největší české automobilce Škoda Auto, která vyrobila 512.042 vozů (+ 1,7 %), tak také kolínské TPCA s celkovým počtem 134.455 vyrobených vozidel (+ 4,5 %). Také nošovický Hyundai dohání tempo loňského roku, když celkový počet 187.750 vozidel znamená jen mírný meziroční pokles o 1,3 %.
Navzdory klesajícímu počtu nových registrací v Evropě nebo v Číně vzrostl tuzemským výrobcům odbyt na zahraničních trzích celkově o 2,0 %. Exportováno bylo v součtu 771.519 vozidel, z toho Škoda Auto vyvezla celkem 458.547 automobilů (+ 2,6 %), Hyundai 178.952 vozů (- 1,3 %) a TPCA celkem 134.020 vozů (+ 4,5 %). Odbyt v tuzemsku pak poklesl o 4,8 % na celkových 65.251 vozů.
Autobusy
Produkce autobusů je i nadále výrazně nad úrovní loňského roku. Celkový počet 2.971 autobusů vyrobených do konce července letošního roku znamená nárůst o 7,6 %. Export vzrostl o 4,5 % na celkových 2.810 kusů a tuzemský odbyt o 16,3 % na celkových 478 kusů.
Dařilo se především společnosti Iveco Czech Republic, která je s 90 % podílem nejvýznamnějším výrobcem v Česku. Celkem bylo ve vysokomýtském závodě vyrobeno 2.675 autobusů této značky (+ 9,1 %), v Česku bylo prodáno 222 autobusů (+ 31,4 %) a exportováno celkem 2 770 autobusů (+ 5,6 %).
Výrobce SOR Libchavy vyrobil od ledna do července tohoto roku 288 ks, tedy jen o 1 autobus méně než ve stejném období loňského roku, v tuzemsku prodal o 27 kusů více (+ 12,2 %) a exportoval o 28 kusů méně (- 41,2 %).
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu, komentuje dosavadní vývoj: „Nárůst výroby osobních vozidel o 1,4 % a exportu o 2,0 % svědčí o velmi dobré konkurenceschopnosti tuzemských automobilek. Těm se i přes pokles nových registrací v Evropě v prvním pololetí tohoto roku daří na většině důležitých trhů udržet své tržní podíly. Současně s rostoucí produkcí autobusů či motocyklů se tak ukazuje silná pozice českého automobilového průmyslu a jeho stabilita. Pokud v evropské ekonomice nenastanou dramatické změny, věříme, že se v následujících měsících tento trend potvrdí a celoroční produkce vozidel může být obdobně úspěšná, jako v roce minulém.”
Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu, k tomu dodává: „Aktuální dobré výsledky nejsou automatickou garancí úspěchů do budoucna. Pro úspěšnou budoucnost je důležité aktivně sledovat a v ideálním případě spoluovlivňovat trendy příštích let. Dnes, více než jindy, musíme spoluutvářet automobilový průmysl České republiky pro příštích 10 let.“
Komentáře