Výroba silničních vozidel v Česku jen mírně poklesla. Celkově bylo v roce 2019 vyrobeno 1.459.998 silničních vozidel (- 0,6 %). Produkce motorových vozidel se meziročně snížila na 1.433.760 kusů (- 0,7 %), přípojných vozidel bylo vyrobeno 26.238 kusů (+ 3,7 %). Z hlediska objemu vévodí tuzemské produkci segment osobních vozidel, i nadále se daří výrobcům autobusů. Český automobilový průmysl i v roce 2019 potvrdil významné postavení v rámci českého hospodářství.
Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu hodnotí výsledky kladně. „Skutečné výsledky roku 2019 jsou v souladu s očekáváním, které jsme měli. Silný a dlouhý konjunkturální cyklus je u konce, světové hospodářství je pod tlakem geopolitických nejistot a prochází disruptivními změnami. Český autoprůmysl dokázal v tomto kontextu dosáhnout solidních výsledků, naši výrobci mají v tuzemsku i ve světě velmi dobré jméno. Nyní se však plně soustředíme na rok 2020, který bude pro automobilový průmysl zlomový. Transformace odvětví v podobě přechodu k čisté mobilitě víc než kdy jindy vyžaduje úzkou spolupráci nejen firem autoprůmyslu, ale i z dalších odvětví, a především pak podporu vlády.“
Osobní automobily
Tuzemští výrobci osobních automobilů vyrobili celkem 1.427.563 vozů (v roce 2018 to bylo 1.437.396 kusů). Výroba osobních automobilů tak opět tvořila hlavní část objemu vyrobených motorových vozidel. Největší podíl na celkové produkci si zachovala ŠKODA AUTO s 63,6 %, následuje Hyundai s 21,7 % a třetí TPCA má podíl 14,7 %. Celková výroba osobních automobilů meziročně mírně klesla o 0,7 %.
ŠKODA AUTO svou produkci zvýšila o téměř 22 tisíc vozů, tedy o 2,5 %, na rekordních 907.942 vozů. K tomu automobilce dopomohl odbyt především v Evropě.
Předseda představenstva ŠKODA AUTO Bernhard Maier zdůraznil: „Složité geopolitické a ekonomické rámcové podmínky a z nich vyplývající nejistota na světových trzích, nás v roce 2019 postavily před řadu výzev. Ale i v těchto neklidných vodách udržuje ŠKODA i nadále stabilní kurs. Rád bych poděkoval zákazníkům za důvěru v naše produkty a našim skvělým zaměstnancům za jejich ohromné nasazení.“
Dařila se i výroba v kolínské TPCA, která téměř vyrovnala loňský objem produkce.
„V roce 2018 a 2019 jsme vyrobili více než 210.000 vozů Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108, což předčilo naše očekávání pro dané roky. Nejen s ohledem na vysokou kvalitu a nízké emise jsou vozy oblíbené především na trzích ve Francii, Německu, Velké Británii, Itálii nebo Nizozemsku,“ potvrdil Tomáš Paroubek, tiskový mluvčí TPCA.
Celkově automobilka v loňském roce vyrobila 210.121 automobilů (- 0,4 %), největší část výroby zaujímal vůz Toyota Aygo (47,1 %).
V nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) se vloni vyrobilo celkem 309.500 vozidel, což bylo meziročně o 9,1 % méně.
„Z důvodu ukončení výroby modelu ix20 a změny vývoje situace na některých trzích je naše výsledná produkce o 2,7 % nižší, než byl původní plán, nicméně i tak jsme opět překročili hranici 300 tisíc vozů. Celkově byl rok 2019 pro nás historicky velmi významný, jelikož jsme v květnu vyrobili celkově již 3 milióntý vůz a v říjnu milióntý nošovický Hyundai Tucson,“ uvedl k výsledkům tiskový mluvčí HMMC Pavel Barvík.
Podle něj využila automobilka získané kapacity pro přípravu na letošní rok, pro který Hyundai chystá několik velmi důležitých inovací a novinek.
Tuzemský prodej osobních vozidel meziročně vzrostl o 0,8 % na 110.151 vozidel, tradičně silný export udržel loňské tempo s mírným poklesem o 0,8 %. Automobilky na zahraniční trhy dodaly celkem 1.321.069 vozů.
Autobusy
Pro oba hlavní tuzemské výrobce autobusů byl minulý rok velmi úspěšný. Za leden až prosinec bylo vyrobeno celkem 5.217 vozů, což je nárůst o 327 kusů, tedy o 6,7 %. Největší částí (88,3 %) se tradičně na výrobě autobusů podílí Iveco Czech Republic (4.609 ks) a firma opět zaznamenala meziročně růst výroby 326 kusů, tedy o 7,6 %. Další výrobce a člen AutoSAP, společnost SOR Libchavy, vyrobila s podílem na celkové produkci 11,0 % 573 autobusů, což je přesně stejný počet kusů jako v loňském roce. Firma KH motor Centrum z Opavy vyrobila 35 autobusů, o jeden více než v roce 2018. Na českém trhu zůstává s prodejem 432 autobusů jedničkou výrobce SOR, naopak IVECO většinu své produkce exportuje. Celkově vzrostl odbyt na tuzemském trhu o 17,3 %, export o 4,6 %.
Motocykly
Jediný výrobce motocyklů, týnecká JAWA, vyrobil 980 kusů motocyklů. Ve srovnání s předchozím rokem tak zaznamenal zhruba třetinový pokles produkce.
Přívěsy a návěsy
V ČR bylo vyrobeno v roce 2019 celkem 26.238 kusů přípojných vozidel všech kategorií. Výroba přívěsů a návěsů oproti stejnému období předchozího roku vzrostla o 940 kusů (+ 3,7 %). Zvýšil se export a to o 1.046 kusů (+ 11,0 %), tuzemské prodeje zůstaly na stejné úrovni jako v roce 2018, tedy 15.886 kusů (+ 0,03 %).
Podíl na celkové produkci velkých přívěsů a návěsů oproti loňsku navýšil Schwarzmüller (81,4 %) s celkovou výrobou 1.757 ks, před PANAV (18,6 %) s celkovou produkcí 401 ks.
Segmentu malých přívěsů dominuje společnost AGADOS, která v roce 2019 vyrobila 24.080 ks, tedy o 4,3 % více než v předchozím roce.
Nákladní automobily
Výrobci nákladních automobilů působící v ČR, společnosti AVIA Motors s.r.o. a Tatra Trucks a.s., výrobní data nezveřejňují.
Komentáře